Jak vysoko létají dopravní letadla a jaké letové výšky jsou maximální? Stručná a rychlá odpověď zní: nejčastější letová výška dopravních letadel při ustáleném letu se pohybuje mezi 9 000 metrů až 13 000 metrů. Celá problematika je ovšem složitější a kompletní vysvětlení najdete v tomto článku.
- sledování výšky letů můžete i online
Nejen dopravní letadla létají v takzvaných letových hladinách (zkratky FL, tedy Flight Level). Ty jsou udávány ve stopách přičemž 10 000 stop je rovno 3 050 m. V letecké dopravě se mezi piloty i řídícími letového provozu používá odborné označení pro výšku letu například FL300 (tedy Flight Level je 30 000 stop = 9 150 metrů). za FLXXX si tedy přidáte jen dvě nuly a dostanete výšku ve stopách ve kterých konkrétní letadlo letí.
Ve stopách nastavují „budíky“ letadel i piloty za letu. Osobně jsem viděl jak pilot nastavil kolečkem za letu 30 000 což znamenalo nastavení letové hladiny FL300 (jako palubní průvodčí jsem několikrát v pilotní kabině B737 letěl a sledoval piloty jak výšku mění).
Výhody vyšší letové výšky
- ve vyšších výškách je řidší vzduch a tedy menší odpor (letadlu klade odpor méně molekul)
- menší spotřeba paliva = lety jsou levnější
- menší výskyt turbulencí a obecně méně negativních jevů spojených se špatným počasím
- více komfortní let pro cestující
- letadla se rozptýlí do mnoha letových hladin (menší letadla létají níže), lépe se plánuje letecký provoz
- piloti získají při krizových situacích více času na řešení
Proč nelétají výše?
I přes výše uvedená pozitiva letu ve vyšších nadmořských výškách nelze létat až příliš vysoko. Proudové motory totiž ke svému optimálnímu výkonu potřebují určitý procento kyslíku ve vzduchu. Dalším důvodem je fakt, že letadla ke svému vodorovnému letu potřebují získat určitý vztlak, který by v příliš řídkém vzduchu už nemohla získat. Právě proto mají velká dopravní letadla křídla s velkou plochou, aby při letu ve vysokých letových hladinách získala potřebnou vztlak při určité rychlosti. Letadla můžete sledovat online na FlightRadaru.
Změny tlaku
Díky řidšímu vzduchu v letových výškách ve kterých letadla standardně létají je nutné upravit kabinu cestujících. Ve výšce 9 kilometrů by každý člověk během pár vteřin upadl do bezvědomí. Kabina cestujících je tedy v průběhu stoupání postupně přetlakovaná na podobný tlak jako máme na zemi (respektive který odpovídá přibližně 1 000 metrům nad mořem, každé letadlo to má trochu jinak). Přetlakování probíhá v motorech. Těmi proudí vzduch a v určité části motoru je vzduch ohříván na žádoucí teplotu a stlačen. V té hodnotě je následně vpouštěn do kabiny cestujících.
Maximální výšky letu
Typ letadla | Počet + typ motorů | Max výška letu (m.) | Max výška letu (stopy) |
Airbus 330 | 2 proudové motory | 12.500 metrů | FL410 |
Airbus 320 | 2 proudové motory | 12.100 metrů | FL396 |
ATR 72 | turbovrtulové motory | 7.620 metrů | FL250 |
Boeing 737 verze 800 | 2 proudové motory | 12.500 metrů | FL410 |
Boeing 747 Jumbo Jet | 4 proudové motory | 13.140 metrů | FL439 |
Concorde | 4 proud. Motory s přídavným spalováním | 18.300 metrů | FL600 |
Gripen JAS-39 | 1 proudový motor | 15.240 metrů | FL498 |
Časté dotazy
V jaké výšce létají konkrétní letadla najdete v přehledné tabulce v článku. Maximální povolená letová hladina se bude odvíjet podle konkrétního výrobce a modelu letadla.
V letectví se pro označení letové hladiny používá jednotka „Feet“ (stopa). Letová hladina FL410 tak označuje výšku 41000 feet což je po přepočtu na metry 12500 metrů. Konkrétní letové hladiny pro jednotlivé letadla najdete zde.
V jaké výšce létají stíhačky?
Stíhací letouny samozřejmě mohou létat ve výšce od pár desítek metrů nad zemí až po 26 kilometrů nad zemí! Kolik jsou ale maximální letové hladiny konkrétních stíhaček? MIG-31 má maximální letovou hladinu 25000 metrů, Lockheed U2 24000 metrů, F-22 Raptor 22000 metrů, Eurofighter Typhoon 20000 metrů, F-15 Eagle 20000 metrů. Vizualizaci ve srovnání s výškou Mt. Everestu najdete na obrázku níže:
Oficiálním autorem a garantem článku je Tony. Aktualizováno dne 11.3.2024