Kompenzace za zpoždění vlaku není tak horentní jako v letecké dopravě, kde je vše řízeno směrnicí EU. I ve vlakové dopravě ovšem máte nárok minimálně na vrácení peněz za jízdenku či další náhradu při problémech ve vozech vlaků. Podrobné informace o kompenzacích se dozvíte v tomto článku.
Chci nejlevnější jízdenku vlakem ⇒
Mezinárodní vs. vnitrostátní doprava | Leo Express | Regio Jet | České dráhy
Mezinárodní vs. vnitrostátní doprava
Nejprve je nutné rozdělit mezinárodní a vnitrostátní dopravu.
Zpoždění mezinárodního vlaku
Na zpoždění vlaků při mezinárodních spojích se vztahuje Nařízení EU a máte nárok na vrácení části peněz už u spojů zpožděných o více než 60 minut proti plánovanému odjezdu ze stanice.
- zpoždění od 60 do 119 minut: kompenzace ve výši 25% z ceny jízdného
- zpoždění 119 minut a déle: kompenzace ve výši 50% z ceny jízdného
Podobně jako v letecké dopravě platí i zde, že nárok na náhradu odpadá pakliže dopravce nemohl důvod zpoždění ovlivnit.
Zpoždění vnitrostátního vlaku
Pro vnitrostátní spoje si řídí pravidla při zpoždění konkrétní přepravci sami, nejsou nuceni dodržovat žádná pravidla Evropské Unie. Nejenže nemusí dopravci vyplácet odškodnění za zpoždění, ale nemusí cestujícím poskytovat ani ubytování či stravování v případě čekání na nádraží. Všechny níže uvedené podmínky si tedy společnosti určili vnitřními předpisy sami od sebe.
Leo Express
- zpoždění 60 až 119 minut – kompenzace 25% z ceny jízdenky
- zpoždění 2 hodiny a více – kompenzace 50% z ceny jízdenky + nápoj či občerstvení zdarma (v závislosti na úvaze vedoucího kabiny)
- zrušení celého spoje – kompenzace 150% z ceny jízdenky
- nezáleží navíc na důvod zpoždění, i pokud bylo zaviněno okolnostmi jako je srážka jiných vlaků vyplácí Leo Express kompenzace
Regio Jet
Pro vyplácení odškodnění za zpoždění je u RegioJetu nutné aby byla důvodem okolnost, kterou mohl dopravce ovlivnit, tedy technická závada vozu či provozní důvody jeho vlaků. Vyplacené kompenzace najdou cestující u sebe v kontě jízdenek odkud si ho mohou vyzvednout v hotovosti na prodejním místě či využít ke koupi další jízdenky.
- zpoždění 30 až 59 minut – kompenzace 10% z ceny jízdenky
- zpoždění 60 až 119 minut – kompenzace 50% z ceny jízdenky
- zpoždění 2 hodiny a více – kompenzace 100% z ceny jízdenky
Současně nabízí cestujícím náhradní způsoby dopravy v případě nestihnutí navazujícího spoje, tak aby se nikdy nestalo, že zůstanou na nádraží přes noc.
Pakliže nefunguje topení či jsou problémy s klimatizací a nepřesadí vás na jiné místo s funkčním vybavením máte nárok na 50% z ceny jízdenky.
České dráhy
České dráhy mají systém vyplácení kompenzací velmi komplikovaný s mnoha výjimkami. Nárok vůbec nevzniká pokud je příčinou zpoždění okolnost, kterou ČD nemohli ovlivnit.
Vždy platí, i při zpoždění 5 minut, že vám ČD vrátí všechny peníze za jízdenku. Musíte si o ni ovšem zažádat.
- zpoždění 60 až 119 minut – kompenzace 25% z ceny jízdenky (která je nejméně 400 Kč)
- zpoždění 2 hodiny a více – kompenzace 50% z ceny jízdenky (která je nejméně 200 Kč)
Nárok na směšných 30 Kč máte pokud máte jízdenku do 1. třídy, ale takový vůz tam není, musíte stát, chybí elektrické zásuvky nebo jsou problémy s teplotou. Za jednu jízdu můžete žádat maximálně dvě odškodnění.
Oficiálním autorem a garantem článku je Tony. Aktualizováno dne 11.2.2023