Kompenzace za zpožděný let je velmi dobrou metodou jak udělat z na první pohled zkažené dovolené výdělečnou událost. V tomto článku se dozvíte jaká jsou Vaše práva při konkrétních problémech v letecké dopravě. Podstatnou část věnujeme také tomu, jaký je správný postup a jaké materiály budete k nárokování finanční kompenzace potřebovat.
Chci zajistit finanční kompenzaci za let →
Evropské nařízení • Vzor dopisu/mailu • Praxe a příklady • Formulář • Potvrzení
Všechny níže uvedené informace se vztahují pouze na odlety a přílety leteckých společností, kteří sídlí v Evropské Unii. Náhradu můžete vymoci také na mimoevropské letecké společnosti pro odlety z jakéhokoliv letiště na území EU.
Evropské nařízení
Vždy se jedná pouze o kompenzaci mezi leteckou společností jakožto subjektem, který zajišťuje přepravu a cestujícím s platnou letenkou. Na základně nařízení Evropského parlamentu a Rady číslo 261/2004 můžete nárokovat následující. V případě pozdního odletu i pozdního příletu máte nárok jak na občerstvení tak i na finanční náhradu!
Nárok na občerstvení či ubytování
Občerstvení či ubytování Vám musí být zajištěno i v případě, že let je zpožděn z důvodů jako je nepříznivé počasí apod. tedy událostí, které letecká společnost nemůže ovlivnit!
- zpoždění letu 2 až 3 hodiny při délce letu do 1 500 km
- zpoždění letu 3 až 4 hodiny při délce letu od 1 500 km až 3 500 km
- zpoždění letu 4 hodiny a více při délce letu větší než 3 500 km
V článku 7, odstavci 2, článku c.) je uvedeno, že pokud skutečná doba příletu do cílové destinace nepřesáhne, díky zpožděnému odletu, oproti letovému řádu 4 hodiny může letecký přepravce zkrátit výši kompenzace o 1 až 50 %. Toto pravidlo mohu osobně potvrdit, letecká společnost Emirates tohoto paragrafu využila a zkrátila výši kompenzace na 325 Euro a ani žádná soudní společnost z nich celou částku nedostala.
Finanční náhrada
Finanční kompenzaci můžete vymáhat jen v tom případě, že let je zpožděn díky letecké společnosti. Kompenzaci si tak můžete nárokovat například při zpoždění z důvodu technických problémů letadla.
- 250 € – délka letu do 1 500 km
- 400 € – délka letu od 1 500 km do 3 500 km
- 600 € – délka letu nad 3 500 km (všechny dálkové lety)
*délka letu = na flighttimecalculator zadejte letiště odletu a příletu a dozvíte se i přibližnou vzdálenost!
Vzor dopisu/mailu
Při podání stížnosti budete potřebovat Formulář EU pro stížnost (práva cestujících v letecké dopravě). Současně s tím je vhodné mít uschováno co nejvíce důkazů o průběhu zpoždění – samozřejmě letenku, příletové/odletové tabule s časem, potvrzení času příjezdu na hotel/do zaměstnání či v ideálním případě potvrzení o zpoždění přímo na místě příletu. Průvodní dopis pište v českém jazyce v případě ČSA nebo TVS/Smartwings (například jejich povídání o právech cestujících), u jiných leteckých společností napište alternativu v anglickém jazyce. Tento dopis není povinností, nicméně doporučujeme ho.
Dobrý den,
zakoupil jsem u Vaší letecké společnosti letenku na pravidelné lince mezi Brnem a Krétou s číslem letu TVS1056. Let měl být realizován dne 20. července 2019 s časem odletu 10:00 s příletem na Krétu v 13:30. Na letišti na Krétě jsme nicméně díky zpoždění přistáli až v 17:35. Časový rozdíl mezi plánovaným a reálným příletem na koncové letiště je tak 4 hodiny a 5 minut, což mi umožňuje nárokovat finanční kompenzaci na základě nařízení č. 261/2004 (EU). V závislosti na délce letu mezi Brnem a Krétou tímto uplatňují svůj nárok na odškodnění ve výši 250 € (uvedeno v článku 7, paragraf 1, odstavec a)).
Stejným způsobem poškozena i má manželka, která je druhá osoba v mé rezervaci. Celkovou částku 500 € zašlete prosím zpět na účet z kterého byly obě letenky zaplaceny (20536564/3030). Datum splatnosti je 30 dní.
Číslo rezervace: 5DG6
Jména cestujících: Oldřich Vosáhlo, Marie Vosáhlová
Bankovní účet: 20536564/3030
Děkuji za rychlé vyřízení.
S pozdravem Oldřich Vosáhlo
Praxe a příklady
Příklad č. 1: Zakoupili jste si last minute zájezd s odletem z Prahy na ostrov Kos. Při zpáteční cestě byl odlet opožděn o 2 hodiny a 55 minut a přistání v Praze opožděno o 3 hodiny a 30 minut. Obě letiště jsou v rámci EU. Délka letu Kos ⇒ Praha je 1 805 km. Na základě kritérií výše máte tedy nárok na finanční náhradu 400 €. Na občerstvení před vzletem ovšem právo nemáte.
Příklad č. 2: Tomáš zakoupil letenku u společnosti Emirates (aerolinka mimo EU) z Prahy do Singapuru s jedním přestupem v Dubaji. Druhý úsek letu (tedy z Dubaje do Singapuru) byl zpožděn o 4 hodiny. Letenka byla zakoupena najednou v rámci jedné rezervace s odletem z EU. Tomášovi tak musela být vyplacena kompenzace ve výši 600 €.
Příklad č. 3: Pozor! Mějte na paměti, že pro finální posouzení kompenzace se vždy bere zpoždění při příletu oproti plánu, nikoliv odlet! Může se tedy jednoduše stát, že vaše letadlo odletí například se zpožděním 3 hodiny a 5 minut, může se zdát že nárok na vyplacení kompenzace budete mít, ale… Do cílové destinace letadlo přiletí se zpožděním pouze 2 hodiny a 50 minut. V tomto případě tak nárok na odškodnění za zpoždění nevzniká a nedostanete ani Euro.
Nárok na kompenzaci nebude uznán pakliže let byl zpožděn z důvodu
- špatného počasí, špatná politická situace
- pokud jste byl informován minimálně 2 týdny před odletem,
- byla Vám poskytnuta alternativní přeprava v podobné odletové/příletové časy.
Jak zjistit důvod zpoždění?
Důvod zpožděného či zrušeného letu by Vám měl správně sdělit dopravce. Pokud si ovšem myslíte, že to bylo jinak můžete zkusit kontaktovat Úřad pro civilní letectví (kontakty na UCL), kde Vám pravý důvod zjistí a sdělí.
O tom, že byl let zpožděn můžete zjistit informace na letovém radaru online Flightradar24.com.
Častou výmluvou leteckých společností je například nemocná letuška. Mějte se na pozoru, tuto výmluvu totiž aerolinka použít nemůže. Zajištění palubního personálu je povinností letecké společnosti a pakliže právě toto je důvod zpoždění letu máte plné právo na kompenzaci letu. Pokud je ovšem let zpožděn z důvodu například zdravotních komplikací některého cestujícího jedná se opravdu o nepředvídatelné události, kterým letecká společnost předcházet nemohla – v tomto případě na odškodnění právo nemáte!
- zpoždění letu ČSA
- zpoždění letu u KLM
- zpoždění letu Wizzair
- zpoždění letu Turkish Airlines
- zpoždění letu Travel Service
- zpoždění letu EasyJet
- zpoždění letu Emirates
- zpoždění letu Lufthansa
- zpoždění letu Ryanair
- zpoždění letu Austrian Airlines
- zpoždění letu British Airways
- zpoždění letu Air Cairo
- zpoždění letu Condor
- zpoždění letu Thomas Cook
- zpoždění letu Vueling
Stávka letištního personálu
Pakliže je důvodem zpoždění letu stávka leteckého personálu, nárok na finanční kompenzaci nevzniká neboť to nemohla letecká společnost ovlivnit. Častou spekulací napříč internetem je případ, kdy by stávkovali zaměstnanci letecké společnosti s kterou je operován Váš let. Pokud byl Váš let zrušen či zpožděn z důvodu stávky zaměstnanců přímo letecké společnosti s kterou byl Váš let operován není to považováno za mimořádnou okolnost (kompletní definice mimořádných okolností podle evropské legislativy). Letecká společnost má proto povinnost vyplatit Vám příslušné odškodnění.
V tomto případě bude nicméně získání kompenzace od aerolinie obtížné a doporučuji toto rovnou předat na právnickou společnost, která s tím má zkušenosti.
Nárok na kompenzaci v případě vrácení peněz
Pokud splňujete všechny podmínky měla by Vám letecká společnost vyplatit kompenzaci i v případě, že Vám například vrátila plnou částku za zakoupené letenky. I pokud byste využili nabídku náhradního letu například o den později než byl Váš plánovaný stále máte nárok na finanční odškodnění. Tento nárok ovšem platí v případě změn jen pár dní před plánovaným odletem viz článek o zrušených letech.
Letecké společnosti často záměrně legislativu v případě zpoždění ignorují a doufají, že jim to projde
Ztracené či zničené odbavené zavazadlo
V případě ztráty, poškození či zpoždění odbaveného zavazadla lze získat kompenzaci až do výše 1 220 €. Na každém letišti je po nahlášení ztráty či poškození k dispozici formulář právě pro tyto účely. Tento formulář doručte letecké společnosti u které jste zakoupili letenku do 7 dní od převzetí poškozeného zavazadla nebo do 21 dní v případě zpoždění.
Zpoždění u cestovní kanceláře
Velmi častým dotazem je i situace, kdy máte zakoupený klasický pobytový zájezd přes cestovní kancelář, která sama zajišťuje letenky. Pravidla a limity pro vyplácení finančního nároku je v tomto případě stejný jako kdybyste si letenku koupili sami. Obrátíte se tedy i při charterových letech přes CK přímo na leteckou společnost s kterou jste letěli a postupujete stejně jako při nákupu pouze letenky.
Jak postupovat a získat finanční kompenzaci za zpožděný let? | ||
Splnění hlavních podmínek | Získání důkazů / dokumentace | Sepsání stížnosti |
✔ přílet do cílové destinace se zpožděním 3 h a více | palubní vstupenka | vzor dopisu / mailu viz výše |
✔ přílet či odlet z letiště na území Evropské unie | elektronickou rezervaci letenky | odeslání na leteckou společnost |
✔ ověření důvodu zpoždění = porucha letadla apod viz výše | fotografii příletové tabule s Vaším zpožděným letem | NEBO |
❌ nelze požadovat pokud aerolinie nemohla zpoždění ovlivnit | potvrzení od pracovníků letiště o zpoždění | zadat případ právníkům → |
Formulář
Potvrzení
Je nutné mít potvrzení o zpoždění letu k proplacení kompenzace? Základní pravidlo zní, že pro zdárné vyplacení finanční náhrady není nutné mít potvrzení o zpoždění letu! Je to ovšem velké plus a pokud máte na letišti dostatek času, doporučuji Vám si ho obstarat. Každé mezinárodní letiště má informační přepážku, kde Vám na požádání vydají toto potvrzení o zpoždění (jak letiště odletu, tak i příletu). Mělo by na něm být uvedeno především o jaký let se jednal a údaje o tom v kolik byl plánovaný a reálný přílet do destinace (aby bylo možné určitě let i přesně zpoždění).
Obecně nicméně opravdu platí, že pro žádost o peníze Vám bude stačit jen letenka / palubní vstupenka i klidně jen ta která Vám dorazila do mailu. Potvrzení je nicméně příjemné plus a hodí se především pro soudní jednání.
Ověřit nárok na kompenzaci (zdarma) ⇒
Často kladené otázky
Oficiální formulář pro podání stížnosti (ke stažení zde) na zpoždění v EU podejte vždy s potvrzením o zpoždění, který získáte na letišti příletu či odletu.
Všechny nároky a jejich podmínky jsou vypsány v této sekci. Uváděný důvod zpoždění od letecké společnosti může být zavádějící. Ověření skutečného důvodu musíte na informacích daného letiště či na CAA.
Při zpoždění letu u společnosti Smartwings doporučuji opakovaně (pokud se nedostane odpovědi) psát maily či volat na kontaktní telefonní číslo.
O finanční náhradu si můžete zažádat až pokud Vám letecká společnost zavazadlo nedoručila do 21 dní. Článek o zpoždění či ztrátě zavazadla.
Finanční náhrada od letecké společnosti se odvíjí od délky letu. Pokud tedy poletíte 1500 km, připadá pro Vás náhrada 250 €. Pokud ze zpozdí let u letu mezi 1500 km až 3500 km, máte nárok na náhradu 400 €. Nejvyšší částku, kterou můžete od aerolinie získat je při opoždění letu s délkou nad 3500 km, v tomto případě máte nárok na 600 €.