Problematika plnění je rozdělena na čtyři části – Silné stránky (Strengths), Slabé stránky (Weaknesses), Příležitosti (Opportunities) a Hrozby (Threats) do kterých jsem zařadil nejdůležitější hlediska.
SWOT analýza
Silné a Slabé stránky tohoto procesu určují vnitřní prostředí, které lze na rozdíl od Příležitostí a Hrozeb poměrně snadno změnit.
Faktory vnějšího prostředí, což je druhá rovina analýzy procesu plnění paliva do letadla, leží mimo kontrolu letiště. Cílem analýzy vnějšího prostředí je určení možných Příležitostí ke zlepšení fungování procesu plnění a zároveň identifikací Rizik, které by mohly situaci i nadále zhoršovat. Příležitosti i Hrozby se zaváděním nových opatření mění a je proto nutné je pravidelně sledovat.
Slabé stránky chceme eliminovat, Silné stránky chceme udržet, Příležitosti maximálně využít a Hrozby identifikovat, sledovat, eliminovat.
Každé položce je přiřazena váha, která je vždy v dané části rovna jedné. Vyššímu číslu odpovídá vyšší důležitost položky. Pro Silné stránky a Příležitosti použijeme kladnou stupnici. Nejvyšší spokojenost značí číslo 5 a naopak 1 značí nejnižší spokojenost. Pro Slabé stránky a Hrozby platí záporná stupnice, kdy -1 značí nejnižší nespokojenost a -5 nejvyšší nespokojenost.
SWOT analýza pro proces plnění paliva do letadla
Silné stránky (S) |
|
|
|
Slabé stránky (W) |
|
|
|
|
Hodnocení |
Váha |
Součin |
Hodnocení |
Váha |
Součin |
|
prevence požáru |
4 |
0,4 |
1,6 |
prevence rozlití paliva |
-5 |
0,4 |
-2 |
bezpečnostní opatření při plnění s cestujícími na palubě |
5 |
0,4 |
2 |
prevence natankování nedostatku paliva |
-2 |
0,3 |
-0,6 |
opatřit kanalizace odlučovačem ropných produktů |
4 |
0,2 |
0,8 |
prevence natankování nekvalitního paliva |
-3 |
0,3 |
-0,9 |
|
|
|
|
||||
Příležitosti (O) |
|
Hrozby (T) |
|||||
|
Hodnocení |
Váha |
Součin |
Hodnocení |
Váha |
Součin |
|
rozdělení odpovědnosti při plnění |
3 |
0,2 |
0,6 |
znečištění podzemních vod |
-4 |
0,4 |
-1,6 |
nahrazování lidské činnosti výpočetní technologií |
4 |
0,4 |
1,6 |
nátlak na rychlost provedení plnění |
-5 |
0,6 |
-3 |
komunikace mezi pozemním personálem a piloty |
3 |
0,4 |
1,2 |
|
|
|
Výsledný součet součinů SWOT analýzy
|
S |
W |
O |
T |
Součet |
4,4 |
-3,5 |
3,4 |
-4,6 |
Výsledek součtu všech součinů této SWOT analýzy je -0,3. Toto číslo lze pokládat za lehce negativní. Zlepšení celkové situace v procesu plnění lze dosáhnout, jak uvádím v části Slabé stránky, zlepšením prevence rozlití paliva. Toho lze dosáhnout pouze zlepšením technologie autocisteren.
V části Hrozby přikládám vysokou váhu nátlaku na rychlost provedení plnění. Trend v letecké dopravě je odbavit letadlo za co nejkratší dobu a ušetřit tak na nákladech leteckých společností. Tento trend vytváří nátlak na pozemní personál včetně personálu, který obsluhuje plnění paliva. Pro zvýšení bezpečnosti je z mého pohledu důležité nevytvářet tento psychický nátlak
Naopak za Silné stránky pokládám především prevenci požáru a bezpečnostní opatření při plnění s cestujícími na palubě (spolu s bezpečnostními opatřeními před letem jako jsou bezpečnostní rámy). V části Příležitosti uvádím výhledově nahrazování lidské činnosti výpočetní technologií spolu s komunikací mezi pozemním personálem a piloty.
Závěry z analýzy procesu plnění paliva
Obecně je možné z nastudovaných podkladů uzavřít, že dle členění nehod, spojených s plněním paliva na havárie vzniklé z důvodů objektivních nebo z důvodu selhání tzv. lidského faktoru, převládá důvod druhý.
Letecká nehoda je totiž většinou sledem chyb pilota a dalších osob, které zasahují do palivové instalace letadla nebo do samotného procesu plnění.
Důležitou fází je proces komunikace jednotlivých účastníků leteckého provozu – často jsou totiž nehody zaviněny nesprávnou a nedostatečnou komunikací například mezi pilotem a ATC. Zásadní je samozřejmě především nehodám předcházet. Měsíčník Terminál Letiště Václava Havla Praha nabízí každý měsíc zajímavosti z pražského letiště.
Letiště Praha, a.s. se v r. 2009 zavázalo uplatňovat bezpečnostní hlediska již při projektování všech nových technologií, včetně činností, pracovišť, procesů atd., tedy i plnění paliva. Měla by zajistit soustavné a kvalifikované vyhledávání, hodnocení a minimalizování rizik, o kterých by měla informovat zaměstnance a odpovídající orgány/subjekty státní správy.
Oficiálním autorem a garantem článku je Tony. Aktualizováno dne 11.2.2023