Jak reklamovat poškozené zavazadlo či jak získat odškodnění při zpoždění? Ztracený kufr je v letecké dopravě bohužel poměrně častou záležitostí. A velmi nepříjemnou, protože bez zavazadla vám po příletu obvykle chybí úplně vše, co potřebujete. Věděli jste, že v případě ztráty, poškození či zpoždění odbaveného zavazadla můžete získat dle Montrealské úmluvy kompenzaci až do výše €1,250?
Zadat případ k posouzení (klik) →
Zpožděné zavazadlo | Reklamace online | Reklamace ztráty/zpoždění | Statistiky
Důležité je znát svá práva a důsledně je uplatňovat. Jakmile zjistíte, že je vaše zavazadlo zpožděné, vyplňte s letištním personálem na přepážce „Reklamace zavazadel“ formulář Property Irregularity Report (PIR) (ten není možné stáhnout a vyplnit později, musíte tak učinit ihned po příletu). Můžete také požádat o takzvaný „overnight kit”, balíček obsahující hygienické potřeby, oblečení a podobně.
Voucher od letecké společnosti
Někdy vám aerolinky poskytnou i voucher na nákup nezbytných potřeb, ale není to pravidlem, proto je nutné uschovat veškeré účtenky z provedených nákupů. Sledování letů lze nyní i online a můžete tak pozorovat například další spoj, který Vám zavazadlo doveze.
Problém se zavazadlem tedy řešte ihned na letišti. Pokud se hned nenajde, do 7 dnů podejte písemnou žádost o náhradu škody u aerolinky. Ta musí obsahovat referenční číslo reklamace dle PIR, seznam obsahu vašeho zavazadla (se značkou, velikostí i barvou oblečení…) a kontaktní údaje. Pozor, PIR není stížnost aerolince, často se to zaměňuje. Lhůta 7 dní pro podání stížnosti (žádosti o finanční kompenzaci) platí v případě poškození zavazadla. V tom případě vyplňte Damage Report, poškození zdokumentuje a vše odešlete aerolince.
Zpožděné zavazadlo
U zpožděného zavazadla pak nezbývá než čekat. Na nalezení a doručení zavazadla má aerolinka 21 dní. Není-li v této lhůtě úspěšná, považuje se zavazadlo za ztracené, a vy můžete žádat finanční kompenzaci za obsah i samotné zavazadlo. Z časového hlediska tedy mohou nastat 2 situace, které si přiblížíme.
- Zavazadlo je zpožděné méně než 21 dní
V tomto případě můžete uplatnit dodatečné výdaje, které vám vznikly v přímé souvislosti se zpožděním zavazadla, a to písemně do 21 dnů ode dne, kdy vám aerolinka zavazadlo předala. Dopravce bude od vás potřebovat zprávu o zpoždění zavazadla vystavenou na letišti (Property Iregularity Report – PIR), účtenky za nákup věcí prvotní potřeby (hygienické potřeby, kosmetika, oblečení…), vaši adresu, telefonní číslo a údaje o bankovním spojení.
- Zavazadlo je zpožděné více než 21 dní
Pokud se vaše zavazadlo nenajde do 21. dne od vašeho příletu, můžete u leteckého dopravce žádat o finanční náhradu. Reklamaci uplatněte písemně, ale nejdříve 21 dnů po nahlášení zpoždění zavazadla, a nejdéle 2 roky po tomto termínu. Budete opět potřebovat PIR, k tomu účtenky za nákup vašeho zavazadla a jeho obsahu. Maximální výše kompenzace, kterou po letecké společnosti můžete požadovat, je okolo €1,250 na jedno zavazadlo.
Reklamace online
Předpisy pro nárokování kompenzací při letových nepravidelnostech vypadají poměrně přehledně, s praxí je to už ale horší. Zjednodušeně řečeno – aerolinky neplní, co mají. Proto vznikají specializované firmy, pro které jsou soudní pře s leteckými společnostmi dobrý businessem. Řeší problémy spojené s cestováním letadlem, jako třeba kompenzace za zpoždění či zrušení letů, poškození nebo zpoždění zavazadel.
Stovky případů s úspěšností přes 90 % a průměrnou dobu vyřízení 8 týdnů. Na webu můžete buď vyplnit připravený formulář nebo rovnou požádat na webu o podporu. Po nahrání všech dokumentů na web za Vás společnost již vše vyřeší a následně v případě vyhraného soudního sporu zašle peníze na Váš účet. V opačném případě nic neplatíte. Háčkem je jen fakt, že si ze získané provize vezmou jako poplatek za své služby 25%. Proto pokud si jste jistí, že máte na finanční kompenzaci nárok nejprve to zkuste sami.
Zajímá vás, jak to může fungovat? Automatizovaná platforma nabízí řešení na bází poplatku za úspěch – ponechá si 25 % pouze v tom případě, že pro cestující získá kompenzaci. Ať už se vám tedy zpozdí zavazadlo, nebo máte jiný problém, nemusíte se dlouhodobě dohadovat s leteckou společností, navíc s nejistým výsledkem.
Reklamace ztráty/zpoždění
- Společnost American Airlines má pdf interaktivní formulář, který vyplníte, stáhnete a zašlete jim.
- Letecká společnost Austrian má čtyř-krokový formulář na svém webu.
- Odkaz na žádost kompenzaci za problémy se zavazadlem u společnosti Ryanair.
- Nahlášení ztráty zavazadla u letecké společnosti KLM.
Statistiky
A co dělají pro zlepšení situace samotné aerolinky? Snaží se zapojit nové technologie, ale až časem uvidíme, jak se jim to daří. Naštěstí zavazadel se ztrácí stále méně. Pro srovnání: v roce 2007 bylo ztraceno 1,8 % zavazadel, a v roce 2014 už jen 0,7 %. Jiné je to v letových problémech. Každý rok se počet přepravených cestujících rychle zvyšuje, a je dost pravděpodobné, že se budeme stále více setkávat se zrušením nebo zpožděním letu. Jednoduše proto, že aerolinky jen taktak zvládají nápor cestujících.
Počet ztracených zavazadel rok od roku klesá
Naštěstí evropská legislativa je pro cestující poměrně velkorysá, protože cestujícím zajišťuje fixní kompenzace, ovšem jen u letů v rámci EU, nebo poskytovaných evropskými dopravci. Zpožděná zavazadla jsme už probrali, a výše kompenzací za zpožděný let je kapitola sama o sobě.
Pokud zavazadlo nemáte ještě 24 hodin po přistání můžete si nechat proplatit účtenky od zubních kartáčků, oblečení atd. do výše maximálně 40 €. Obvykle dostanete také voucher na potraviny.
Nejvyšší možnou finanční náhradu získáte při splnění několika základních podmínek. Výpis celého postupu získání kompenzace za ztrátu kufru najdete zde.
Oficiálním autorem a garantem článku je Tony. Aktualizováno dne 20.9.2024