Nikdy v životě jsem nezažil větší pocit volnosti a nezávislosti než uprostřed asijských zemí v sedle motorky (skútru, fichtlu). Představte si ten pocit, že jedete krásnou exotickou přírodou pod hřejivým sluncem a jediné, s čím můžete počítat, je motorka a batoh na zádech. U silnice potkáváte pouze usměvavé lidi, kteří Vám prodají prakticky cokoliv a téměř „zadarmo„.
Ačkoliv jsem v ČR nikdy motorku neřídil, tak v Asii se pokládám za zkušeného jezdce, který najel stovky a stovky kilometrů v Malajsii, Thajsku, Laosu a Indonésii. Během tří návštěv Asie jsem vystřídal mnoho strojů, včetně 150 ccm, automatu/manuálu, motorky, kterým nefungovala světla, měly píchnuté pneumatiky, píchnuté duše, rozbité brzdy, rozbitý řemen, nefunkční brzdy apod.
Nehoda č. 1 – zabrždění v zatáčce na Bali
I přes mnoho krásných zážitků, dobrodružství a nezapomenutelných jízd jsem byl svědkem i několika havárií – cizinců i mých známých. První se stala ve východní části ostrova Bali, když kamarád (jedoucí několik desítek metrů přede mnou) přibližně v rychlosti 60 km/h přibrzdil do zatáčky na mokré vozovce. Bohužel pro něho zabrzdil pravou – a tedy přední – brzdou.
Zájezdy do Asie (Indonésie, Malajsie, Thajsko) od 23.200 Kč
Zkušenosti měl pouze z jízdy na kole a podvědomě si myslel, že brzdí zadní brzdou. Nehoda vypadala opravdu hrozivě – oblečen pouze v tílku a kraťasech se odkutálel přes betonovou silnici do kamenité škarpy, motorka se několikrát převalila a odlétla na druhou stranu.
Nehoda č. 2 – srážka s betonovým sloupem
O rok později se přihodila druhá nehoda a to při jízdě na nejvyšší horu ostrova Langkawi. Při stoupavé zatáčce kamarád nezvládl řízení a vyjel mimo silnici. Bohužel do betonového sloupu elektrického vedení. Rozbitá řídítka, přední brzda i kolo, karoserie ale především škrábance, pohmožděniny a krev v moči.
Nehoda č. 3 – Srážka s Američanem
Třetí nehoda se stala minulý týden mé vlastní tetě na ostrově v Thajsku. Se svou dcerou za zády vjela do protisměru a střetla se s Američanem také na motorce, který měl naštěstí dostatek času na zastavení. Rychlost byla naštěstí nízká a odnesly to jen plastové plochy obou motorek.
Všechny tyto tři nehody mají jedno společné – šlo v nich o život. Říkáte si „To se mi stát nemůže. Jsem zodpovědný řidič…„, ale to se pletete – stát se to může každému řidiči bez výjimky. Kromě bezchybné jízdy je nutné také počítat s chybami ostatních řidičů. V Asii stačí chvilka nepozornosti a můžete se střetnout například s krávou nebo slepicí.
Jak probíhá půjčení motorky?
Zapůjčení motorky se samozřejmě liší v závislosti na zemi. V Malajsii či Thajsku panují přísnější pravidla, kdy je nutné oskenovat řidičský průkaz, vyplnit řádnou smlouvu a motorku si obejdete se zástupcem z půjčovny, který na papírek vyznačí i sebemenší odřeniny. Některé půjčovny umožňují připojištění – to jsem nikdy nevyužil – při větší nehodě byste neplatili celou motorku ale jen menší část.
V tomto případě je vhodné si dát pozor na podmínky smlouvy – někdy je zakázáno jezdit s motorkou do vyšších hor nebo na nezpevněné cesty. Pokud byste (například jako my) nabourali motorku ve vyšších horách, tak si dejte pozor abyste se v půjčovně nepráskli tím, že jim řeknete kde se nehoda skutečně stala..
Půjčování motocyklu v zemích jako je Indonésie nebo Laos je kapitola sama o sobě. Například kamarádovi se povedlo získat motorku, která byla napsána pouze na vymyšlené údaje (na jméno Josef Stalin atd.). Já jsem zase málem jezdil 7 dní na motorce zadarmo…
8 Zásad bezpečného řízení skútru v Asii
- Za samozřejmost pokládám přiměřenou rychlost, helmu a dodržovaní pravidel (místních pravidel, nikoliv našich)
- Vyzkoušejte si brzdy – kterou brzdíte přední kolo
- Při předjíždění jiné motorky využívejte klakson, aby o vás předjížděný řidič věděl
- Vždy využívejte blinkry (sami se nevypínají jako v autě, takže je nezapomeňte vypínat)
- Mějte vždy dvoje brýle – tmavé na den a světlé, kdyby se náhodou setmělo – odražený kamínek nebo hmyz, který vám za jízdy vlítne do oka umí dovolenou zkazit
- Držte se v rozumné vzdálenosti od krajnice: bývají tam díry, různé předměty, zvířata a mnoho dalšího
- Držte se v rozumné vzdálenosti od protisměrného pruhu: v jednom pruhu často předjíždí nejen motorka motorku, ale i motorka automobil bez ohledu na provoz v protisměrném pruhu
- Nejezděte na motorce pokud možno v žabkách
Oficiálním autorem a garantem článku je Tony. Aktualizováno dne 11.2.2023