Metro v Miláně
Italský Milán je často nazýván jako Město módy, s čímž nelze než souhlasit. Turisté do tohoto nádherného města nevyráží jen za módou, ale i za památkami či za zábavou. Co zdejší návštěvníky určitě potěší, je skutečnost, že město disponuje vlastním systémem metra, díky kterému je cestování po městě opravdová hračka.
Miláno: nejlevnější zájezdy, srovnání ⇒
Základní informace
- V provozu od roku: 1964
- Počet linek: 4
- Počet stanic: 106
- Celková délka: 96,8 km
Historie
Počátky milánského metra zasahují do relativně stejného období, jako u toho pražského. Byť jeho první návrhy pocházejí již z prvního desetiletí 20. století, skutečná realizace se uskutečnila až mnohem později. Poprvé se začalo stavět roku 1957, přičemž první úsek byl hotový až o 7 let později, tzn. v roce 1964.
Tento úsek měřil 12 a půl kilometru a disponoval úctyhodným počtem 21 stanic. Od této doby se výstavba v podstatě nezastavila a tak se současný systém milánského metra může pochlubit dohromady 96,8 kilometry tunelů, ve kterých nalezneme 106 stanic!
Linky
Celý systém milánského metra se sestává ze čtyř samostatných linek, které jsou označovány jako linky M1, M2, M3 a M5. Vynechání čísla 4 není náhodné – byť tato modrá linka v současnosti ještě není v provozu, její výstavba pokračuje raketovým tempem a očekává se, že bude otevřena v roce 2022. Má být dlouhá 15 kilometrů a disponovat bude 21 stanicemi.
Červená linka M1 je nejstarší a v současnosti měří 26,9 kilometrů, na kterých se setkáme s 38 stanicemi. Její severní konec začíná ve stanici Sesto 1º Maggio a pokračuje dál směrem do centra, kde se po několika stanicích rozdvojuje. Jeden konec míří do stanice Rho Fiera a druhý do stanice Bisceglie.
Druhá nejstarší linka M2 je zbarvena do zelené a měří 39,4 kilometrů, což je nejvíce ze všech linek. Nalezneme zde dohromady 31 stanic, přičemž její struktura je nejsložitější. Její konec na severovýchodním okraji města je ve stanici Gessate, přičemž po 10 stanicích se na tuto trasu připojí další křídlo, které začíná ve stanici Cologno Nord. Poté trasa pokračuje centrem města, za kterým se opět rozdvojí. Jedna část poté končí se stanici Abbiategrasso a druhá v Assago Milanofiori Forum.
Žlutá linka M3 byla otevřena v roce 1990 a na konci roku 2018 měří 16,7 kilometrů. Vystoupit zde můžete na 21 stanicích. První konec začíná v severozápadní části města, ve stanici Comasina, druhý naopak v jihovýchodní, ve stanici San Donato.
Nejnovější linka M5 je označena fialovou barvou a město protíná ze severu, směrem na jihozápad. Dohromady měří 12,9 kilometru a obsahuje 19 stanic. Konečné stanice jsou San Siro Stadio a Bignami. Svou délkou i počtem stanic je v současnosti nejmenší, avšak v nejbližších letech se počítá s jejím rozšířením.
Mapa ke stažení
Cena za přepravu
Metro v celém jeho rozsahu je zahrnuto do systému milánské MHD a platí na ni jeden typ lístku. Jednosměrný, s platností 90 minut vás vyjde na 1,50€ (cca 38 Kč). Více se ovšem vyplatí buď zakoupení celodenního za cenu 4,50€ (cca 115 Kč), dvoudenního za 8,25€ (cca 212 Kč) anebo výhodného balíčku 10 jízdenek za 13,80€ (cca 355 Kč).
Metrem na letiště
Ačkoliv Milán disponuje třemi letišti, není žádné z nich v dosahu milánského metra. Jedinou výjimkou bude v blízké budoucnosti linka M4, která má zasahovat až na letiště Linate. Pro cesty z letišť Bergamo a Malpensa je nutné využít ostatních druhů dopravy, zejména speciálních autobusových expresních linek, které vás zavezou rovnou do centra.
Odsud se již dostanete kamkoliv budete potřebovat.
Zajímavosti
Většina stanic disponuje led panely, které ukazují směr jízdy a zbývající dobu příjezdu soupravy do stanice. Užitečné informace se v italštině a angličtině dozvíte též v moderních soupravách Meneghino a Leonardo, které se zobrazují na vnitřních obrazovkách. Starší vozy bohužel takovým informačním systémem nedisponují.
Linky M1, M2 a M3 jsou nejvytíženější, díky čemuž se soupravy metra skládají z 6 vozů o celkové délce přesahující 100 metrů. Linka M5 tolik vytížená není, takže zde jezdí soupravy pouze o 4 vozech, s délkou cca 50 metrů. Metro zde navíc jezdí zcela bez řidiče.
Severoitalský Milán, jedno z nejvýznamnějších evropských měst módy, má s Prahou téměř dokonalé dopravní spojení. Každý den sem totiž můžete letět minimálně pěti pravidelnými spoji. Jedná se tak o jednu z nejkonkurenčnějších linek, díky čemuž se ceny letenek drží na rentabilním minimu a vy se sem tak můžete podívat de facto za pár stovek. A dobrého dopravního spojení si budete užívat i v samotném Miláně – město totiž disponuje metrem, o němž bude pojednávat tento článek.
- Mapa metra Miláno ke stažení
- alternativní trasy metra na mapě
Padesát let do zprovoznění
Historie milánského metra sahá až do roku 1914, kdy byly zpracovány první písemné projekty na jeho výstavbu. Tyto plány však zhatily obě světové války, takže se milánští obyvatelé dočkali první jízdy v podzemí až o dlouhé půlstoletí později. Konkrétně se tak stalo 1. listopadu 1964, kdy byl zprovozněn jeho první úsek.
Přes 1,2 milionu cestujících denně
Od této doby se systém metra neustále rozrůstal, přičemž proces se stále nezastavil. V současnosti se tak můžete svézt na čtyřech různých linkách, o celkové délce 101 kilometrů, brzy bude v provozu i linka pátá! Denně metro přepraví přes 1,2 milionu cestujících, takže se dá říci, že síť přepraví denně každého obyvatele Milána! Linky mezi sebou můžete barevně rozlišit, každá linka má potom označení od M1 do M5.
Nejstarší linka M1
Červená, nejstarší, linka M1 funguje již od zmiňovaného roku 1964. Začíná v severní části města, odkud se můžete svést přes samotné centrum a poté západním směrem až k jeho samotnému okraji.
Pozorně si však prohlídněte, do jaké cílové stanice vaše souprava jede, neboť ve stanici Pagano se linka dělí do dvou samostatných tras. Celkem linka M1 měří téměř 27 kilometrů a najdete zde 38 stanic.
Nejdelší linka M2
Druhá nejstarší linka, s označením M2 a zelenou barvou, je linkou nejdelší. Její výstavba započala v roce 1969 a její délka narostla až do současných 39,4 kilometrů. Obsahuje celkem 35 stanic, které vedou od jihu města, přes centrum, až po severovýchodní okraj. Trasa se dělí na obou koncích, a to ve stanicích Famagosta a Cascinna Gobba.
Žlutá linka M3
Trvalo dalších 21 let, než byla v roce 1990 zprovozněna třetí linka M3, se žlutou barvou. Tato linka měla ulevit stávajícím linkám M1 a M2, přičemž vzdáleně kopíruje jejich trasy ze severu, až na jih. Její stávající délka je 16,7 kilometru a vystoupit můžete ve 21 stanicích.
Nejnovější linka M5
Nejnovější linka M5, která nese fialovou barvu, se veřejnosti otevřela v roce 2013. Její délka dosahuje téměř 13 kilometrů, na kterých najdete 19 stanic. Je vedena ze západního okraje města, přes centrum, až po jeho severní část.
Linka M4 již brzy
Pozornější čtenáři si jistě všimli, že jsme vynechali linku s pořadovým číslem M4. Tato linka se totiž ještě dostavuje a ponese modrou barvu. Povede od mezinárodního letiště Linate, ve východní části města a jižní částí města povede až k jeho západnímu okraji. Otevření trasy je naplánováno na tento rok!