Metro Oslo (Norsko)
Většina návštěvníků Norska zamíří samozřejmě logicky do hlavního města Osla, které je zároveň největším městem celé země. I s aglomerací zde žije přibližně 900 tisíc obyvatel, takže není divu, že zde v podzemí (ale též zejména na povrchu) narazíme na rozvětvený systém metra, který je jediným v celém Norsku.
Norsko: nejlevnější hotel – 840 Kč ⇒
Základní informace
- V provozu od roku: 1966
- Počet linek: 5
- Počet stanic: 101
- Celková délka: 85 km
Historie
Přestože metro v Oslu(nazývané jako T-bane) nepatří mezi ta nejstarší, má za sebou již dlouhou historii, sahající až do konce 19. století. Tehdy totiž začala být budována síť městské železnice, která se postupem času transformovala do současné sítě metra.
I přesto je však většina tratí i stanic povrchových – pod povrchem se nachází pouhých 17 stanic z celkového počtu 101. Poprvé se této síti tratí začalo říkat metro v květnu roku 1966, kdy byl zprovozněn tunel ze stanice Brynseng do stanice Jernbanetorget.
Mapa metra
Linky metra
Současný systém metra v Oslu se sestává z pěti samostatných linek, označovanými jednoduše číslicemi a barvou. Příjemné je, že všechny tratě projíždějí centrem města, díky čemuž má celé město výbornou dopravní dostupnost.
Světle modrá linka č. 1 začíná v severozápadní části města a pokračuje přes centrum, směrem na jihovýchod. Konečná stanice na severozápadě nese název Frognerseteren, na jihovýchodě potom Helsfyr s tím, že metro zajíždí až do stanice Bergkrystallen, avšak pouze v rámci omezeného provozu. Celkem tak trasa disponuje 26, potažmo 35 stanicemi.
Linka č. 2 je zbarvena do oranžova a město křižuje ze západu, směrem na východ. Vystoupit můžete na celkem 26 zastávkách, a to v úseku od stanice Østerås, po stanici Ellingsrudåsen. Do budoucna se počítá s rozšířením, až po nemocnici Akershus.
Fialová linka č. 3 prochází městem taktéž východně západním směrem, avšak na rozdíl od linky 2 se nachází více na jihu. Začíná ve stanici Kolsås, končí naopak ve stanici Mortensrud. Celkem disponuje 34 stanicemi.
Linka s pořadovým číslem 4 má tmavě modrou barvu a začíná v severovýchodní části Osla, ve stanici Vestli. Poté pokračuje směrem do centra, kde se po menším okruhu stočí směrem na jihovýchod. Stejně jako linka č. 1 končí ve stanici Bergkrystallen. Naleznete zde dohromady 37 stanic.
Poslední, zelená linka č. 5 je v celém Oslu nejdelší a disponuje 43 stanicemi. Začíná úplně stejně jako linka 4 ve stanici Vestli a pokračuje dále směrem do centra. Zde udělá velmi netradičně téměř dva okruhy, aby mohla pokračovat dál, do severní části města, až do stanice Sognsvann.
Cena za přepravu
Pokud jde o jízdné v Oslu, platí zde jeden druh lístku v rámci celé MHD. Vzhledem k rozlehlosti města je celý systém rozdělen do několika zón (celkem 4), které je nutné při cestování zohlednit.
Základem je jednorázový lístek pro cestování v jedné zóně, který vás vyjde na 35 norských korun (cca 90 Kč). Při cestování mezi jednotlivými zónami je nutné zakoupit příslušný lístek. Jen pro představu – jednorázový lístek na 2 zóny vyjde na 57 norských korun (cca 148 Kč).
Daleko více se vyplatí zakoupení celodenního lístku, který platí celých 24 hodin. U cestování v rámci jedné zóny vás vyjde na 105 norských korun (cca 272 Kč), u dvou zón potom na 171 NOK (cca 443 Kč). Ten, který zahrnuje všechny 4 zóny, vás přijde na 237 NOK (cca 615 Kč).
Metrem na letiště
Protože zdejší hlavní letiště Gardermoen se od samotného Osla nachází přibližně ve vzdálenosti 50 kilometrů, je jasné, že metro přímo sem nezasahuje. Pro dopravu do města tak musíte zvolit buď autobusové spoje mnoha společností, anebo cestu po kolejích, která je nejpohodlnější a nejrychlejší.
Zajímavosti
- Metro v Oslu má pokrytí ve všech městských částech, kterých tu je rovných patnáct!
- V centru města se všechny linky potkávají a projíždějí společným tunelem.
Napsat komentář