Metro ve Varšavě
Jak funguje metro v Polsku, konkrétně ve Varšavě? Většina evropských hlavních měst se může pochlubit propracovaným systémem MHD, které se obvykle sestává z několika druhů dopravních prostředků. Nejspolehlivějším a nejoblíbenějším typem městské přepravy je zcela určitě metro, a tak nejenom každého turistu velmi potěší, když jím jeho vybraná destinace disponuje.
Nejlepší ubytování ve Varšavě ⇒
Jestliže se vydáte k našim severním sousedům, budete mile překvapeni, že zde metro najdete. Patří dokonce k nejmladším v Evropě!
Obsah článku
Základní informace
- V provozu od roku: 1995
- Počet linek: 2
- Počet stanic: 27
- Celková délka: 29 km
Historie metra
Je téměř k neuvěření, že první plány na výstavbu varšavského metra pocházejí z období konce 1. světové války. Osud však této myšlence příliš nakloněn nebyl, a tak veškeré plány zhatila další světová válka a posléze, stejně jako u nás, sovětská nadvláda. Celý projekt takříkajíc povstal z popela roku 1984, kdy se konečně začalo s výstavbou.
První úsek, kterým se mohli svézt cestující, byl otevřen v dubnu 1995. Byl dlouhý přibližně 11 kilometrů a nacházel se na něm stejný počet stanic. Výstavba tímto počinem naštěstí neustala a tak se dnes může varšavské metro pochlubit dvěma samostatnými linkami o 27 stanicích a délce rovných 29 kilometrů.
Linky ve Varšavě
Začátkem roku 2019 disponovalo varšavské metro 2 linkami, označovanými jednoduše jako M1 a M2. Do budoucna se počítá též s výstavbou třetí linky M3, která by ve východní části města vycházela z linky M2.
Nejstarší linkou je modře označovaná linka M1. Ačkoliv v roce 1995 obsahovala pouze 11 stanic, dnes se může pochlubit dohromady 21 stanicemi a trasou o délce 22,7 kilometrů.
Celá linka vede levým břehem města a protíná ho severojižním směrem. Konečnými stanicemi jsou Młociny na severu a Kabaty na jihu. V centru města se kříží s linkou M2, a to ve stanici Młociny.
Nová červená linka M2 byla vybudována teprve v roce 2015 a její délka není v současnosti nijak závratná – měří pouze 6,3 kilometru. Na nich najdete 7 stanic (vč. přestupní stanice Młociny). Nutno však podotknout, že se pracuje na jejím zvětšení, díky kterému by se měla prodloužit na 32 kilometrů a disponovat 27 stanicemi.
Městem vede z východu na západ a kříží taktéž řeku Vislu. V současnosti jsou konečnými stanicemi Rondo Daszyńskiego a Dworzec Wileński.
Cena za přepravu
Protože celé metro spadá do jednotné zóny, nemusíte při cestování řešit vícepásmové jízdenky. Ty mají ve Varšavě klasickou papírovou podobu, přičemž zakoupíte několik druhů (nejjednodušeji v automatech či prodejních místech). Jízdenky jsou platné jak v metru, tak autobusech či tramvajích.
Nejlevněji vás vyjde jednorázová, 20 minutová jízdenka za cenu 3,40 PLN (cca 20 Kč), kterou využijete při krátkých přesunech bez přestupu. Další možností je zakoupení přestupního lístku s platností na 75 minut a cenou 4,40 PLN (cca 26 Kč), případně s platností na 90 minut za 7 PLN (cca 42 Kč).
Jestliže se ve Varšavě budete zdržovat déle, potom si zakupte celodenní jízdné. To s platností na 24 hodin vás vyjde na sympatických 15 PLN (cca 90 Kč), na 72 hodin potom na 36 PLN (cca 217 Kč).
Metrem na letiště
Ačkoliv se varšavské letiště nachází pouze ve vzdálenosti 9 kilometrů od centra, metro sem v současnosti nezasahuje. Nutností je tak využít buď autobusového spojení (jezdí sem linka č. 175, která jede přímo do centra) anebo vlakového spojení, díky kterému se dostanete přímo na Hlavní nádraží.
Zajímavosti
Stejně jako u pražského metra, i ve Varšavě se uvažovalo o prodloužení až na letiště. Plány však byly rovněž zamítnuty, a tak se v nejbližší budoucnosti Varšavané metra na letiště nedočkají.
I přes to, že je zdejší metro jedno z nejnovějších v Evropě, svezete se v něm jak moderními vozy, tak staršími sovětskými 81-71, které byly zmodernizovány a které známe i z Prahy.
Napsat komentář