Ve facebookových skupinách se aktuálně odehrává bouřlivé lynčování cestovních kanceláří za vysoké stornopoplatky při rušení zájezdů. Informace co se mi zatím podařilo získat uvádím níže. Na Vaše připomínky, zkušenosti a dotazy budu odpovídat v komentářích pod článkem. Děkuji.
Nejprve bych rád zmínil mé doporučení, že zájezdy od června se s nejvyšší pravděpodobností budou konat a stornovat je dle mého názoru předčasné. Zájezdy v květnu jsou s velkým otazníkem a váhal bych zda odletět.
Nouzový stav aktuálně trvá do 11. dubna a se stornováním zájezdů ve druhé polovině dubna bych zatím vyčkal, pravděpodobně se nouzový stav prodlouží do konce dubna a budou Vám tak automaticky vráceny všechny peníze za zájezd.
Skutečná výše stornopoplatku
Situace s Odstoupením od Smlouvy o zájezdu je relativně zapeklitá. Při uzavření cestovní smlouvy jste se zavázali dodržováním Podmínek pro cestující. Každá CK v nich má zvláštní sekci s podmínkami při zrušení zájezdu. Kromě odstavce s minimálním stornopoplatkem je zde obvykle větička „V případě odstoupení zákazníka od cestovní smlouvy je zákazník povinen uhradit stornopoplatek ve výši skutečných nákladů spojených se zrušením zájezdu.„.
Právě tato věta má za následek často obrovské ztráty pro klienty v případě, že se nyní rozhodnou svůj zájezd stornovat. CK totiž může v případě storna požadovat obrovské částky jako doplatek. Zjišťoval jsem práva zákazníků a je to bída. CK stanoví dosud vynaložené náklady za služby předem (letenky, ubytování a především práci pracovníků CK se zákazníkem) a tuto částku po Vás bude vyžadovat. Velmi těžko se dokazuje její oprávněnost a právník nepomůže.
Jak postupovat?
Jediné co bych v tomto případě doporučil je udělat si názor na danou cestovní kancelář a dělat ji (anti)reklamu, kterou si zaslouží. Požadujte od pořádající CK doložení skutečně vynaložených nákladů (pokud je v doplatku zahrnuta například letenka, tak žádejte fakturu či nějaký doklad, že za Vás byla letenka s předstihem skutečně zaplacena). Pokud Vám situaci vysvětlí a výši doplatku doloží, pak je cestovní kancelář v právu…
Jestliže však bude dělat mrtvého brouka či nebude schopna odůvodnit výši doplatku, tak si příští rok dobře rozmyslete s kým poletíte k moři.
Solidní cestovní kanceláře, kteří vyjdou zákazníkovi vstříc stále existují a věřím, že klienti jejich vstřícnost ocení.
Článek budu dle aktuálních informací doplňovat. Váš Tony, PlanetaCestování.cz
Aktualizace k 6.4.2020
Vouchery místo hotovosti
Vláda schválila pomoc českým CK. Budou moci odložit vrácení peněz za zrušené cesty. Místo zájezdu s odjezdem do 31. srpna dostanou klienti poukaz na zájezd. Pokud jej nevyčerpají, peníze pak dostanou. Poukaz budou moci odmítnout senioři, handicapovaní, nezaměstnaní.
Poukaz je chráněn zárukou pro případ úpadku CK. Zákazník bude mít po celou dobu garanci, že buď obdrží ekvivalentní zájezd až bude lépe anebo peníze zpět po uplynutí ochranné lhůty.
Oficiálním autorem a garantem článku je Tony. Aktualizováno dne 11.2.2023