Bezpečnost na letišti
… aneb jak bych změnil bezpečnost na letišti.
Odvětví letecké dopravy je jedno z nejmladších druhů dopravy, u kterého lze zejména v posledních desítkách let pozorovat neobvykle dynamický vývoj. Spolu s rozvojem letectví se nutně musela vyvíjet i jeho bezpečnost. Pojem bezpečnost vnímám jako stav, kdy nedochází k ohrožení daného subjektu. Subjektem je v tomto kontextu především cestující, dále pak personál všech organizací, které operují na letišti a také všechny další osoby ve veřejné části letištního areálu či vlastně kdokoliv z nás (při pádu letadla). I zabezpečení neživých objektů jako jsou letištní budovy, jejich vybavení, pojízdná vozidla, zavazadla a především samotná letadla se dostává na velmi vysokou úroveň. Nejdůležitější podmínkou, jak zabezpečit jakýkoliv systém je počáteční předpoklad, že žádné zabezpečení není zcela účinné. Díky tomu lze kalkulovat s jistým rizikem, že určitá nehoda nastane a připravit se na minimalizaci jejích následků.
Praxe dokazuje, že vznik nehody či úmyslného protiprávního činu nastane právě proto, že je tento systém považován za zabezpečený a nic se tedy nemůže stát. Každá technika může selhat, i ten nejzkušenější a nejlépe vycvičený pracovník může zásadně pochybit. Při zamyšlení se nad výše napsaným tedy vyvstává otázka, zda je bezpečnost systémů v letecké dopravě jako celek již nyní na přijatelné úrovni. Je společnost připravena akceptovat současnou míru nehod a úmrtí nebo je aktuální stav stále ještě nepřijatelný a měl by se zlepšit? Je investice do vyššího zabezpečení dobrou investicí z hlediska návratnosti? Můj názor je, že se ještě vyplatí investovat do zvýšení bezpečnosti letecké dopravy.
I při základní analýze nejznámějšího případu teroristického útoku ke kterému došlo 11. září 2001 je patrné, že investice do zabezpečení, které by zabránilo teroristické organizaci vstoupit na paluby letadel a tím znemožnilo provedení těchto útoků, by se velmi vyplatila.
Bezpečnost v letadle
V prvé řadě jde samozřejmě o lidské životy, ale také při finanční úvaze je třeba se zaměřit na obrovský pokles poptávky zákazníků po letecké dopravě. Letecké společnosti a s nimi veškeré organizace na nich závislé utrpěly těžké finanční ztráty díky poklesu počtu cestujících, kteří se pak báli létat. Obavy z nedostatečných kontrol cestujících vedly k jejich markantnímu zpřísnění. Na první pohled se zdá, že se z této tragické události svět a především letecký průmysl poučil a zaměřil se právě na bezpečnost. Následně je tedy třeba učinit rozhodnutí, od jakého bodu již není výhodné investovat do bezpečnostních systémů, protože pravděpodobnost opakování katastrofy takového rozsahu je zcela minimální. Doba návratnosti preventivních opatření by byla příliš dlouhá a nerentabilní. Ponechme zatím stranou všechny možné nehody vzniklé neúmyslnou činností či technickým zanedbáním a zaměřme se na úmyslné protiprávní činy v letecké dopravě.
Ačkoliv není možné náklady na bezpečnost samofinancovat, připadá v úvahu jedna možnost jak by si na sebe zvýšená bezpečnostní opatření mohla nepřímo vydělávat. Při zavedení nových bezpečnostních opatření by bylo vhodné mediálně propagovat tato opatření a poukazovat na fakt, že letecká doprava je při poměru počtu přepravených cestujících k počtu úmrtí opravdu tou nejbezpečnější a uvádět srovnání s jinými druhy dopravy. Často se vyzdvihuje fakt, že jde o nejrychlejší nebo nejkomfortnější způsob přepravy, ale na vysokou úroveň bezpečnosti se dle mého názoru zapomíná. Tedy zlepšení bezpečnosti by následně doprovázela reklamní kampaň, která by přilákala další cestující a ujistila je o vysokém standardu bezpečnostních postupů.
Nejen teroristické organizace, ale i jednotlivci, kteří mají svou vlastní motivaci, si zvolí za objekt svého útoku leteckou dopravu. Hlavním důvodem je následné rozsáhlé mediální pokrytí. Právě publicitu útočníci často vyhledávají, protože ta pomáhá prosazovat jejich zájmy a díky ní mají určitou moc. Zabránit tomu, aby si vůbec útočníci vybrali jako objekt letiště či letadlo, by mělo být také jedním z prvních úkolů bezpečnostních složek v areálu letiště, které mohou jednoduše odstrašit a ukázat svou sílu.
Bezpečnost v obchodní letecké dopravě
Obvyklým podceněním rizika je podle mého názoru obsluha pilotů za letu. Při neimpulsivním, ale předem promyšleném útoku si dokáži velmi reálně představit možnost získání kontroly nad letadlem či jeho zničení za letu. Piloti si na téměř každém letu delším než dvě hodiny od palubních průvodčí v přední galley nechávají donést kávu nebo čaj a na delších letech i jídlo. Kdyby z tohoto předpokladu vycházeli útočníci, nebylo by pro ně těžké počkat si na okamžik vstupu palubní průvodčí do pilotní kabiny a vniknout dovnitř. Palubním průvodčím, obsluhujícím piloty, je obvykle vedoucí kabiny a často žena, kterou by útočníci snadno přemohli a následně by mohlo dojít k situaci dvou útočníků v otevřených dveřích proti dvěma sedícím pilotům.
Zvyšování bezpečnosti
Na zvyšování bezpečnosti by se letecké společnosti mohly podílet například zvýšením počtu mužských palubních průvodčí. Zvyklosti, že vykonávání obsluhy cestujících je „výsadou“ ženské části populace je historicky zakořeněn, ačkoliv nemá žádné významné opodstatnění. Podle mého názoru by bylo ideální koncepcí kabinového personálu rovnoměrné zastoupení mužů a žen, to by mohlo zvýšit bezpečnost na palubách a zároveň by byla zachována „elegance“ posádky. Ostatní ochranná preventivní opatření jsou dle mého názoru velmi vhodně zavedena a skupina potenciálních útočníků za letu by musela být početnější a dobře organizovaná, aby mohli skutečně ohrozit let bez vniknutí do pilotní kabiny. Umocnit převahu útočníků by lehce mohl jakýkoliv předmět. Jako zbraň je samozřejmě možné využít téměř cokoliv a skenery na letištích spolu s pracovníky za kontrolními obrazovkami nemusí vždy správně vyhodnotit, co by se z předmětů v zavazadle dalo sestrojit, zvláště pokud by byl daný předmět rozmístěn ve více zavazadlech.
Lety do USA
Z mého pohledu se jako optimální jeví opatření při letech do Spojených států amerických. Požadavek na vízovou povinnost eliminuje riziko impulzivního rozhodnutí útočníků koupit letenku v řádech týdnů či dnů a pokusit se o útok. Podstatnějším bezpečnostním opatřením je krátký osobní pohovor a namátková kontrola příručních zavazadel cestujících přímo před nástupem do letadla. Kladením otázek dokáže vycvičený pracovník velmi dobře vytipovat možné nebezpečné osoby. Namátková kontrola příručních zavazadel je vynikajícím doplněním bezpečnostního skeneru. Co je pro mě v tomto ohledu ještě důležitější, je samotná reakce majitele zavazadla. Pokud by v zavazadle byla ukryta zbraň, na majiteli by s vysokou pravděpodobností byl poznat strach z odhalení. Nutno podotknout, že ideálním by samozřejmě bylo podrobovat kontrole každé příruční zavazadlo, ale toho není možné dosáhnout z časových a personálních důvodů. Bezpečnostní složky letiště jsou také nedílnou součástí letecké dopravy.
Výše uvedená bezpečnostní opatření se mi zdají na velmi vysoké úrovni a vzhledem k nepříliš horentním investicím stojí za zvážení, zda by nebylo vhodné je zavést. Pokud tato opatření byly schopny zavést Spojené státy americké, pak je toto jistě i v silách států Evropské unie.
Dalším prvkem v oblasti kontroly letecké dopravy, který vzbudil mou pozornost při návštěvě Londýna a jistě bych byl pro jeho aplikaci ve více zemích světa, byla kontrola s pomocí psovodů. Z jednoho rohu veřejné části terminálu prošla skupina několika těžce ozbrojených policistů se samopaly a několika psy celý terminál.
Zajímavé bylo sledovat, že kromě samotných policistů, provádějících zátah, se v terminálu nacházelo v pozadí několik nenápadně oblečených policistů, kteří neustále komunikovali pomocí radiostanic. Jejich prací bylo sledovat osoby v předstihu před policisty a hlásit jejich reakce. Toto se mi zdá být dalším dobrým preventivním opatřením, jak odstrašit a případně i nalézt potenciální útočníky.
Check in přepážka
Také fronty u check-in přepážek a mnohé další skupinky v odletových a příletových halách v posledním období lákají teroristické organizace k útokům a tento druh kontroly je adekvátní reakcí jak zvýšit bezpečnost na letištích. Otázkou zůstává, zda je cena za zavedení těchto opatření skutečně tak vysoká, že se s těmito formami kontrol nesetkáváme častěji, ale jen ve výjimečných případech. Bylo by vhodné vytipovat si velké události jako jsou olympiády nebo mistrovství světa a při letech do/z těchto destinací zavádět tato výše zmíněná opatření, což nebývá vždy pravidlem.
Bezpečnost letecké dopravy
Aby nedocházelo k velkým finančním ztrátám při náhlých změnách požadavků na bezpečnost, je třeba počítat při budování bezpečnostních systémů s různými alternativami. Například všestrannost pracovníků a jejich vyškolení na různé činnosti snižuje jejich závislost na jedné pozici a mohou být v případě vytvoření nového oddělení začleněni i jinam, čímž se lze vyhnout zbytečnému propouštění a následnému náboru.
Vývoj security složek v letecké dopravě závisí a vždy bude záviset na směru, jakým se bude letecká doprava ubírat. Vše nasvědčuje tomu, že trendy budou udávat především nízkonákladoví dopravci a nadále se bude sázet spíše na kvantitu, než na kvalitu. To ovšem nesmí platit pro oblast bezpečnosti, ta by si měla zachovat vysokou úroveň pro všechny cestující bez rozdílu. Nicméně při nátlaku leteckých společností na snižování cen ve všech sférách se samozřejmě budou hledat i v oblasti bezpečnosti místa, kde ušetřit. Pokud tyto zásahy budou prováděny uvážlivě, je to ku prospěchu všech zúčastněných stran. Bezpečnostní složky letiště jsou nedílnou součástí letecké dopravy.
Budoucí opatření v letectví
Opatření uvedená výše se mi ale do budoucna zdají být dobrým a relativně levným řešením. Jako ve všech oblastech lidské činnosti záleží samozřejmě i u bezpečnostního oddělení na finančních možnostech a zároveň požadavcích zřizovatele. Nicméně významnou úlohou bezpečnostního oddělení je předvídat a předcházet. V této eseji jsem uvedl několik hlavních oblastí, které by mohly býti zlepšeny.
Těmito oblastmi jsou větší mediální propagace vyšší bezpečnosti letecké dopravy ve srovnání s ostatními druhy dopravy, rovnoměrné zastoupení mužů a žen v posádkách letadel, zvýšení počtu osobních pohovorů a namátkových kontrol zavazadel před letem, zvážení přijatelnosti bezpečnostních opatření při vstupu palubního personálu do pilotní kabiny, kontroly s přítomnosti psovodů a větší všestrannost personálu. Podle mého názoru by navržená opatření mohla být podrobněji rozpracována.
Napsat komentář