Bezpečnostní rámy na letišti
Bezpečnost je souhrn opatření a činností, který zajišťuje bezpečí a rozvoj veřejných chráněných zájmů, mezi které patří zdraví lidí, bezpečí lidí a majetku, prostředí ve kterém žijeme, infrastruktura atd., které jsou nezbytné pro život. Cílem řízení bezpečnosti je zajistit bezpečné objekty, bezpečná území, bezpečnou Evropu i bezpečný svět.
Na mezinárodních letištích je bezpečnost zajištěna povinnou kontrolou všech cestujících a členů posádek letadla dle přísných pravidel s cílem zabránit vstupu neoprávněných či nežádoucích osob na palubu letadla. Informace o nákladech leteckých společnostech naleznete na našich stránkách.
Rámy pro letušky
Posádky letadla jsou kontrolovány bezpečnostní kontrolou oddělené od cestujících a to v Crew Gate. Letí-li cestující mimo Schengenský prostor, po odbavení musí cestující podstoupit pasovou kontrolou. V případě letu pouze v rámci Schengenského prostoru je totožnost cestujícího před vstupem do SRA (Security restricted area – dále jen SRA) kontrolována pouze pracovníkem bezpečnostní kontroly letiště. Článek posuzuje bezpečnostní kontrolu, která kontroluje cestující odlétající do zemí Schengenského prostoru na Letišti Václava Havla Praha.
Při zabezpečení jakéhokoliv objektu nebo zařízení hrají roli nejenom technická zařízení a překážky, ale člověk samotný. Lidský faktor je souhrn lidských vlastností, které ovlivňují funkci technologických systémů, situaci v lidské společnosti a také rovnováhu mezi lidmi a životním prostředí. Pojednání o bezpečnosti na letišti naleznete na našich stránkách.
Pakliže bezpečnostní zařízení a technika pracují ve zcela spolehlivém režimu, z hlediska výkonu práce, je lidský faktor nejslabším článkem v systému bezpečnosti. Budoucí úspěšnost pracovníka bezpečnostní kontroly je zajištěna v prve řadě řádným vstupním výcvikem a následným přezkoušením.
Specializované bezpečnostní školení, které by mělo naučit pracovníka bezpečnostní kontroly zvládat identifikovat rizika (např. podezřelé chování cestujících, zakázané předměty v zavazadle), je požadováno z předpisů, které vychází z Národního programu bezpečnostního výcviku v civilním letectví ČR.
Faktory, které ovlivňují lidské chování při pracovní činnosti, rozdělujeme na faktory vnitřní motivace a faktory, které působí jako vnější podměty. Velice podstatné je, aby bezpečnostní kontrola byla přesvědčena o své činnostní (výkonnostní) důležitosti. Pakliže není, ztrácíme faktor, který má vliv na požadovaný výkon práce.
Bezpečnostní kontrola letiště
Abychom udrželi výkon pracovníků bezpečnostních kontrol na požadované úrovni, je nesmírně důležitá vnitřní motivace. Člověk je velice citlivý na negativní vnitřní faktory. Konkrétně se jedná o stres, únavu, stereotypní pracovní činnost, vědomí z nedostatečně provedené kontroly z důvodů časové tísně, vědomí o slabinách detekčních zařízení, atd.
Mezi vnější podměty patří míra finančního ohodnocení, odměny, pracovní odpovědnost, podmínky povinného aktualizačního přezkoušení, atd. Velký negativní faktor působí na bezpečnostní kontrolu v období aktualizačního školení, konkrétně závěrečné přezkoušení.
Jestliže pracovník bezpečnostní kontroly (např. RTG) koná své přezkoušení s faktem, že při jeho nesplnění ho čeká negativní postih (ukončení pracovního poměru), ověřovací zkouška neprobíhá v bezpečnostním provozu. Ve skutečném bezpečnostním provozu nelze vyloučit fatální pochybení bezpečnostního pracovníka směřující k ukončení pracovního poměru. Není-li stanovena kategorizace pochybení, vypovídající hodnota pravidelného přezkušování je vedena směrem ,,podat nejlepší výkon“ ke snaze,, projít za každou cenu“. Náklady leteckých společností je také velmi důležitý aspekt letecké dopravy.
Pasivní vs Aktivní
Zabezpečovací systémy jsou pasivní a aktivní. Mezi pasivní patří správně architektonicky navržené a postavené letiště, evakuační prostředky, organizovatelnost bezpečnostních a záchranný složek, fyzická ochrana, atd. Aktivní systémy propojují monitorovací zařízení a bezpečnostní složky. Do aktivních systémů paří rovněž přístroje sledující pohyb vozidel po letištní ploše a také přístroje sledující letadlo, které vykonává pohyb na zemi či ve vzduchu. Za bezpečnost letového provozu zodpovídají nejen techničtí pracovníci, piloti, ale také dispečeři letového provozu, které zabezpečují provoz tak, aby nedošlo ke kolizní situaci.
Složky letiště
V ochraně civilního letectví hrají velice důležitou roli bezpečnostní složky letiště, které se dělí na státní a civilní. Složky mají za úkol chránit letiště a učinit taková protiopatření, která zabrání jakýmkoliv protiprávním činům v civilní letecké dopravě. Státní bezpečnostní složky tvoří Policie ČR, Městská policie a Celní správa. Policie ČR se dále dělí na Leteckou službu PČR, Místní oddělení policie, Útvar ochrany ústavních činitelů a Inspektorát cizinecké policie.
Schengenský prostor
Policie ČR má za úkol řešit protiprávní činy, střežit státní hranice a také je součástí pasové kontroly pro lety mimo schengenský prostor. Městská policie chrání veřejný pořádek a Celní správa, která je podřízena Ministerstvu financí, chrání stát před nelegálními činnostmi týkající se cla, obchodu a daní. Bezpečnost na letišti je zásadní z hlediska leteckého provozu.
Civilní bezpečnostní složky jsou složky provozovatele letiště. Bezpečnostní dispečink monitoruje letiště a také při mimořádných událostech aktivuje bezpečnostní složky. Ostraha letiště zajišťuje hlídkování, bezpečnostní kontrolu zaměstnanců a kontrolu u vstupu. Tato složka je ozbrojená. Bezpečnostní kontrola je složkou neozbrojenou a zajišťuje kontrolu osob, zavazadel, pošty a nákladu. Mezi civilní bezpečnostní složku patří také Hasičský záchranný sbor a funguje jako stálá ohlašovna požáru. V případě mimořádných událostí typu safety (např. požár nebo únik nebezpečných látek) zasáhne.
Zdroj: tento článek byl převzat z práce Veroniky Strymplové (CVUT) s jejím svolením
Napsat komentář