PlanetaCestovani.cz
  • Fórum
  • Dovolená
    • Akční zájezdy
      • Autobusem
      • Dovolená s dětmi
      • Luxusní zájezdy
      • Poznávací zájezdy
      • Vánoce a silvestr
    • First minute
    • Last minute
    • Odlety do týdne
    • Super last minute
  • Letenky
    • Vyhledávač
    • Akční letenky
  • Odlety
    • Odlety z Prahy
    • Odlety z Brna
    • Odlety z Ostravy
    • Odlety z Pardubic
    • Odlety z Německa
  • Sledování letů
    • FlightRadar 24
    • Letiště Praha
      • Přílety odlety Praha
    • Zpožděný let
  • Kdo jsme
    • Poradna
    • Spolucestování
PC » Dovolená » Frankfurtská tabulka

Frankfurtská tabulka

Frankfurtská tabulka slevyJste-li často na cestách, zřejmě jste se už setkali s pojmem Frankfurtská tabulka. Tento výpis slev, který lze uplatnit při reklamacích služeb cestovních kanceláří, se v německé soudní praxi používá už přes 30 let.

V České republice zatím Frankfurtská tabulka závazná není, nicméně soudy i jiné instituce k ní přihlížejí. Především však klientům slouží jako vodítko při mimosoudním vyrovnání s cestovní kanceláří.

Ověřit nárok na reklamaci zájezdu ZDE ⇒

Vzor ke stažení pdf | Výpočet a slevy | Reklamace v praxi | Kompletní tabulka

Vzor ke stažení

  • Frankfurtská tabulka ve formátu Excel (.XLS)
  • Frankfurtská tabulka ve formátu Word (.DOC)
  • Frankfurtská tabulka ve formátu PDF (.PDF)

Jak postupovat při reklamaci zájezdu

Už při nákupu zájezdu si ověřte, zda veškeré přislíbené služby CK (prezentované v katalogu) zaručuje cestovní smlouva.

Ani tak nemusí být vyhráno. Turisty po příjezdu do destinace bohužel poměrně často překvapí méně hotelových hvězdiček, než bylo deklarováno, chybějící klimatizace a další nedostatky na pokoji, okolní hluk či nízká úroveň stravy. Problémů však může být mnohem více.

Pokud je vaše dovolená čímkoli narušená, je důležité, abyste vady ihned nahlásili delegátovi či přímo cestovní kanceláři, také je patřičně zdokumentovali a doplnili svědectvím dalších rekreantů. Nedočkáte-li se nápravy, do 30 dnů od návratu zájezd reklamujte.

V reklamaci popište, jaké odškodnění a v jakém termínu očekáváte. Můžete použít na internetu dostupný ITQ standard kvality cestovních služeb nebo právě Frankfurtskou tabulku.

Výpočet a slevy

Služby, které jste si u cestovní kanceláře objednali a zaplatili za ně nemalé peníze, musí být perfektní. Frankfurtská tabulka slev, jejíž pdf verzi zveřejnilo Evropské spotřebitelské centrum pro ČR, popisuje potenciální vady zájezdu v 4 částech: Ubytování, Stravování, Různé a Doprava. Nebojte se podle ní reklamovat:

  • Nedostatky v situování ubytování – můžete získat slevu 10 až 25 % z ceny zájezdu za ubytování ve vzdálenějším objektu, a podobně.
  • Ztrátu času při nutném stěhování.
  • Rozdílný druh pokoje, než jaký byl zaplacen.
  • Nedostatky ve stravování – naprostý výpadek 50% sleva, dlouhé čekání na obsluhu až 15% sleva a podobně.
  • Problémy s bazénem.
  • Scházející přislíbená střediska a služby – například za chybějící tenisové kurty či hlídání dětí slevy až 10 %, za špinavou pláž až 20 %.
  • Nedostatky ve vybavení pokoje – chybějící vlastní koupelna a WC až 25% sleva, hmyz na pokoji – slevy 10 až 50 % atd.
  • Nefungující zařízení na pokoji, nedostatečný úklid, rušení na pokoji.
  • Problémy s dopravou.
  • Špatné služby delegátů a průvodců.

Ztráta radosti z dovolené

Vypravili jste se na dovolenou snů, ale ve skutečnosti to byl děs? Možná jste měli miniaturní hotelový pokoj bez slíbené klimatizace, s plísní na stěnách a hmyzem, nepohodlnou postel se zatuchlými přikrývkami, koupelnu s nefunkční sprchou a bez teplé vody, na jídlo jste běžně čekali i více než hodinu a ještě bylo jednotvárné, pláž vás odpuzovala špínou a z hotelového bazénu si výprava tuniských dětí udělala toaletu… To všechno a ještě mnohem více se klientům různých CK opravdu přihodilo.

Proto už několik let náleží do českého práva i finanční odškodnění za psychickou újmu a komplikace spojené se zkaženou dovolenou. Přiznává se však až při souhrnném odškodnění převyšujícím 50 % ceny zájezdu. Kompenzace za „ztrátu radosti“, v české praxi za „narušenou dovolenou“ se typicky týká nevydařené svatební cesty a dalších významných akcí – v žádném případě nezahrnuje kdejaké vrtochy cestovatelů či stížnosti na nevhodné počasí.

V případě oprávněné reklamace služeb cestovní kanceláře by první volbou měla být snaha o mimosoudní vyrovnání, teprve potom soud, u kterého se totiž příkoří z dovolené často zpětně prokazuje dosti obtížně. K dispozici jsou i služby speciálních firem, kterým zaplatíte rozumný procentuální podíl až v případě úspěšné finanční kompenzace zkažené dovolené.

Reklamace v praxi

Praktickým příkladem využití Frankfurtské tabulky je reklamace 2 klientek jisté CK, kterým na zahraničním zájezdu nevyhovovala pláž, a chyběly služby delegáta. Podle smlouvy měly nárok na písečně-oblázkovou pláž, na níž ale byly velké kameny a k tomu odpadky. Delegáta viděly pouze jednou, protože to prý měl k jejich hotelu daleko. Cestovní kancelář přiznala každé klientce slevu ve výši 1.950 Kč. (Cena zájezdu činila 13.000 Kč a klientky získaly 15% slevu: 10 % za problémy s pláží a 5 % za špatnou organizaci služeb delegáta.)

Další případ popisuje na svém webu Iveta Vaverková. Matka se dvěma dětmi reklamovala 12-denní pobyt u moře v Burgasu (zájezd za 30.600 Kč). Hotel nebyl 3* podle smlouvy, to by však klientce nevadilo tak jako hrozná špína a zápach. Na fotografii zachytila plesnivý závěs ve sprchovém koutě. Cestovní kancelář reklamaci uznala a nabídla klientce odškodnění ve výši 1.320 Kč. Díky společnosti pomáhající s řešením odškodného nakonec obdržela 6.600 Kč.

Dříve se nebylo čeho chytit

Kéž by u nás byl takový přehled slev dostupný už dříve. Vzpomínám na nedostatky u svých 2 dovolených před lety – měli bychom s partnerem šanci nejméně na 10% slevu u každé z nich. Poprvé za zrušený výlet do Benátek cestou zpět z pobytu v severní Itálii, kterého jsme opravdu litovali (dodnes jsme tam nebyli). Na stejném zájezdu nás „uvítalo“ i šokující ubytování – v apartmánu pro 2 se tehdejší „vykutálení“ organizátoři pokusili umístit 3 páry. Na nás zbyla poschoďová postel v úzké kuchyni s podezřelými trubkami nad hlavami. To jsme ale razantně odmítli a do druhého dne se dočkali nápravy – luxusního ubytování v novém středisku na náklady CK. Podle Frankfurtské tabulky by však bylo možné uplatnit slevu za ztrátu času při nutném stěhování – příslušnou část nákladů za jeden den.

Podruhé nám v Chorvatsku vadily zcela nedostatečné snídaně, jako pro vrabce. Delegátka, která bydlela jinde, radila, ať si řekneme o nášup, ale to nefungovalo. Uvedu příklad: servírka donesla 2 nožičky párků na dezertním talířku. Řekla jsem si, že jako žena mám přednost, a pustila se do nich. Další však nikde, a manžel měl hlad. Když jsem ji na to upozornila, s velkým smíchem se odpotácela pryč. Předtím stačila naznačit, že to bylo pro oba. Opravdu velmi vtipné. Manželovi zbylo jen pár vek, a tak praštil pěstí do stolu a odešel trucovat do moře, až k bójkám. Celý den s ním nebyla řeč, což jsou další nepříjemné důsledky narušené dovolené zvláště pro ženy. Přitom samy by často nad drobnými potížemi jen mávly rukou. V pořadu TV Barrandov „Soudkyně Barbara“ zkažená dovolená v Africe dokonce vyústila až k rozvodu. Navrhovatelka sice odškodnění od CK získala, ale nejspíš ji tolik netěší…

Před každou dovolenou se proto určitě vyptávejte na všech stranách na veškeré detaily, studujte internetové recenze a nic nepodceňte. Celková informovanost a možnosti kompenzace nesmírně pokročily – využijte toho.

Kompletní tabulka

Poloha ubytování
Zjištěný nedostatek Výše slevy z ceny zájezdu
Vzdálenost hotelu než jaký byl nabízen (například od pláže) 5 až 25 % (v závislosti na vzdálenosti)
Rozdíl v typu ubytování (odlišné patro, bez balkónu, výhled na moře, atd.) 5 až 20 %
Poloha ubytování
Typ a kvalita pokoje Výše slevy z ceny zájezdu
Dvoulůžkový místo jednolůžkového pokoje pevně dáno 20 %
Třílůžkový místo jendolůžkového pokoje pevně dáno 20 %
Třílůžkový místo dvoulůžkového pokoje 20 až 25 % v závislosti na spolubydlících
Čtyřlůžkový místo dvoulůžkového pokoje 20 až 30 % v závislosti na spolubydlících
Ztráta času na dovolené z důvodu stěhování
Zjištěný nedostatek Výše slevy z ceny zájezdu
Stěhování v rámci stejného hotelu poměrnou část nákladů za půl dne
Stěhování mezi více hotely poměrnou část nákladů za jeden dne
Stravování na dovolené
Zjištěný nedostatek Výše slevy z ceny zájezdu
Kompletní selhání (místo All Inclusive žádné stravování apod.) pevně dáno 50 %
Jednotvárný stravování pevně dáno 5 %
Vychladlá jídla (která mají být teplá) pevně dáno 10 %
Zkažená či nepoživatelná jídla 20 až 30 %
Samoobslužný pult místo deklarované obsluhy číšníkem 10 až 15 %
Dlouhá čekací doba na číšníka 5 až 15 %
Stravování na směny pevně dáno 10 %
Špinavé a nevyhovující stoly či ubrusy 5 až 10 %
Špinavé příbory, tablíře a nádobí 10 až 15 %
Chybějící restaurace či obchod, ovšem při fungující hotelové stravě 0 až 5 %
Chybějící restaurace či obchod, ovšem při fungujícím samozásobování 15 až 20 %
Bazény a koupání
Zjištěný nedostatek Výše slevy z ceny zájezdu
Špinavý nebo zcela chybějící bazén 10 až 20 % v závislosti na příslibu
Chybějící krytý bazén (na místě je ovšem krytý bazén) až 10 % v závislosti na roční době
Chybějící krytý i otevřený bazén pevně dáno 20 %
Vybavení hotelového pokoje
Zjištěný nedostatek Výše slevy z ceny zájezdu
Menší než zakoupená plocha 5 až 10 %
Chybějící balkón (u dovolené u moře) 5 až 10 % (pokud byl zaplacen a není)
Chybějící výhled na moře 5 až 10 % (pokud byl zaplacen a není)
Chybějící vlastní koupelna s WC 10 až 25 % (pokud byl zaplacen a není)
Chybí pouze WC 10 až 25 % (pokud byl zaplacen a není)
Chybějící pouze sprcha 10 % (pokud byl zaplacen a není)
Chybjěící klimatizace 10 až 20 % (pokud byl zaplacen a není)
Chybějící rádio či TV 5 % podle příslibu
Nedostatek nábytku 5 až 15 %
Poškození pokoje (jako např. Trhliny ve zdi, vlhko, plísně apod.) 10 až 50 %
Hmyz na pokoji (švábi, blechy, vši apod.) 10 až 50 %
Vybavení hotelu a hotelového areálu
Zjištěný nedostatek Výše slevy z ceny zájezdu
Chybí sauna pevně dáno 5 %
Chybí tenisový kurt 5 až 10 %
Chybí minigolf 3 až 5 %
Chybí surfingová škola, potápění apod. 5 až 10 %
Chybí možnost jízdy na koni 5 až 10 %
Chybí možnost opatrování o děti 5 až 10 %
Není možné se koupat v moři 10 až 20 % v závislosti na nabídce
Špinavá pláž 10 až 20 %
Chybí lehátka a slunečníky 5 až 10 %
Chybí snack bar či par na pláži nebo u bazénu 0 až 5 %
Chybí pláž u hotelu 10 až 20 %
Chybí možnost nočního vyžití v okolí hotelu 5 až 10 %
Chybí obchody a restaurace 0 až 5 %
Neuskutečnění výletu na pevninu či okružní plavby 20 až 30 % z ceny onoho dne s výletem
Nefunkční věci na hotelovém pokoji
Zjištěný nedostatek Výše slevy z ceny zájezdu
Rozbitá toaleta WC pevně dáno 15 %
Rozbitá koupelna (včetně nefunkčního bojleru s teplou vodou) pevně dáno 15 %
Výpadek el. Proudu či plynu 10 až 20 % v závislosti na ročním období
Nefungující vodovod, resp. Neteče voda pevně dáno 10 %
Nejezdící výtah (který potřebujete k dopravě do pokoje) 5 až 10 % v závislosti na poschodí
Problémy s dopravou na pobytu
Zjištěný nedostatek Výše slevy z ceny zájezdu
Odjezd na dovolenou odložený o více nežn 4 hodiny 5 % jednoho dne za každou hodinu
Nižší třída v dopravním prostředku než avizovaná 0 až 15 %
Větší odchylka od obvyklého standardu 5 až 10 %
Nedostatečná obsluha během letu na dovolenou 0 až 5 %
Nedostatečná výbava dané letové třídy pevně dáno 5 %
Změna dopravního prostředku podíl z ceny dle zdražení
Chybějící transfer z letiště do hotelu náhrada za náhradní dopravu do hotelu
Nedostatečná a neodpovídající úklid hotelového pokoje
Zjištěný nedostatek Výše slevy z ceny zájezdu
Úklid během pobytu ani jednou neproběhl a měl pevně dáno 25 %
Špatný a nedostatečný úklid 10 až 20 %
Neodpovídající výměna ložního prádal a ručníků 5 až 10 %
Služby průvodců a delegátů CK
Zjištěný nedostatek Výše slevy z ceny zájezdu
Nedostatečná organizace 0 až 5 %
Špatné služby na poznávacích zájezdech 10 až 20 %
Špatné služby při studijních cestách s odborným průvodcem 20 až 30 %
Vysoký hluk a rušení při pobytu na hotelovém pokoji
Zjištěný nedostatek Výše slevy z ceny zájezdu
Hluk v průběhu dne 5 až 25 %
Hluk v průběhu noci 10 až 40 %
Západ na pokoji 5 až 15 %
Nedostatené služby 20 až 40 %

 

Úno 11, 2023Tony



PC » Dovolená » Frankfurtská tabulka

3 komentářů Dovolená, Pro cestovatele, Zájezdy
Mohlo by se Vám také líbit
 
Djerba v Tunisku: rady, tipy a informace
 
Praha – Rio de Janeiro 15.890 Kč
Komentáře: 3
  1. Jana Veselá
    před 3 roky

    Dobrý večer.
    Byla jsem na poznávacím zájezdu na doobsazení ženou. Ubytování v hotelech tak bylo v pořádku, ale tam a zpět jsme pluli pokaždé 14 hodin trajektem a bylo uvedeno, že se bude spát ve čtyřlůžkových kajutách. Hrůza byla, že mě dali společně s dvěma cizími muži. Od ck jsem žádné upozornění nedostala. Pokud by mě to oznámili, tak bych zájezd zrušila. Obě noci jsem procourala po trajektu. Hned při prvním zjištění jsem informovala průvodce, řekl, že je to věc CK, že s tím nemůže nic udělat. Před druhou cestou se aspoň snažil, ale opět žádný výsledek. CK jsem ze zájezdu volala a informovala, že po návratu toto budu řešit stížností. Pokaždé probdělé noci jsem měla celý den zkažený, únava… Jak mám řešit s ck odškodnění? Případně výši odškodnění? Děkuji za odpověď Jana V.

    OdpověďZrušit
    • Tony
      před 3 roky

      Dobrý den, to je tedy situace – nezávidím a nechtěl bych se do této situace dostat (a umím si představit jaký horror by to byl například pro mou mamku). Každopádně na odškodnění žádný oficiální právní nárok nemáte, můžete pouze apelovat na zdravý úsudek CK a snažit se je bombardovat maily. Jedinou další obranou je udělat si na danou CK svůj obrázek a tak ho taky prezentovat rodině, známým atd…. Aby jsi to CK uvědomili a věděli, že negativní reklama za toto nestojí a raději vyjdou vstříc.

      OdpověďZrušit
  2. Marie
    před 5 roky

    O tabulce jsem slyšela, ale ještě jsem jí nikdy neviděla. Je skvělé, že jako zákazníci máme tuto ochranu. Přesto mi vrtá hlavou, jakou „újmu“ utrpím, když mě ubytují na dvoulůžkovém pokoji místo jednolůžkového? Není to snad úplně jedno? A ta sleva 20% :-)

    OdpověďZrušit

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář


před 29 dny




Kdo jsme?

Hledáme pro Vás levné zájezdy & akční dovolenou s odletem (nejen) z Prahy. Naleznete zde také rady, tipy, cestopisy i průvodce po zemích.

Kontakty
  • mail: info@planetacestovani.cz
  • autor: redakční tým PlanetaCestování.cz
  • Privacy Policy
Nejnovější příspěvky
  • Kam v zimě k moři za teplem? – Což takhle Tenerife? 16.2.2023
  • Dovolená v SAE: Říše písku a slunce po celou zimu 13.2.2023
Právě se diskutuje
  • Tony: Ceny v Chorvatsku 2023
  • Kristina Pečlová: Regiojet: Kreditová jízdenka
  • Mirek: Recenze cestovní kanceláře A21
  • Tony: Váha zavazadla do letadla
2013 – 2023 © PlanetaCestovani.cz