PlanetaCestovani.cz
  • Dovolená
    • Akční zájezdy
      • Autobusem
      • Dovolená s dětmi
      • Luxusní zájezdy
      • Poznávací zájezdy
      • Vánoce a silvestr
    • First minute
    • Last minute
    • Odlety do týdne
    • Super last minute
  • Sledování letů
    • FlightRadar 24
    • Letiště Praha
      • Přílety odlety Praha
    • Zpožděný let
  • Letenky
    • Vyhledávač
    • Akční letenky
  • Odlety
    • Odlety z Prahy
    • Odlety z Brna
    • Odlety z Ostravy
    • Odlety z Pardubic
    • Odlety z Německa
  • Poradna
    • Spolucestování
  • Kdo jsme
PC » Pro cestovatele » Zkažená dovolená: reklamace, náhrada, kompenzace, odškodnění

Zkažená dovolená: reklamace, náhrada, kompenzace, odškodnění

Zkažená dovolená reklamace kompenzaceTěšili jste se na vysněnou dovolenou v barvitě popsaném skvostném hotelu, ale realita byla úplně jiná? Zkazil vám vzácné chvíle odpočinku hluk, zápach, nefunkční sprcha, chybějící klimatizace nebo problémy se stravou?

Zkažená dovolená: posouzení případu ZDARMA ⇒

Ztráta radosti | Odškodnění za zkaženou dovolenou | Vzory dopisů | Reklamace služeb

Pokud cestovní kancelář nedodržela, co slíbila, a nenapravila to ihned na místě, vše zdokumentujte (nechte si potvrdit odpovědnými osobami, získejte kontakty na svědky) a zašlete jí do 30 dnů od návratu reklamaci (ideálně poštou doporučeně). Můžete se obrátit i na cestovní agenturu, která vám zájezd zprostředkovala. Je-li váš nárok písemně prokazatelný ve smlouvě, katalogu či na webu CK, máte velkou šanci na vrácení alespoň části vynaložených finančních prostředků.

Nejčastěji se reklamuje:

  • hotel s méně hvězdičkami, bez slíbené klimatizace, špatně umístěný,
  • ubytování bez výhledu na moře či balkónu, pokud to stálo ve smlouvě,
  • chybějící animační program, nezajištění odvozu z letiště a na letiště,
  • různé vady pokoje a přílušenství, nevyhovující úklid, hmyz na pokoji,
  • špinavý bazén či pláž, neustálý hluk, případně zápach, prach, plíseň,
  • neodpovídající úroveň stravovacích služeb, nedostatky v organizaci,
  • chybějící hlídání dětí, absence přislíbených lehátek, slunečníků atd.

Cestovní kancelář musí v takových případech ihned zjednat nápravu, například vás ubytovat blíže pláži, případně na své náklady dopravit domů. Pokud se tak nestane, přichází na řadu reklamace.

Ztráta radosti

Na základě nového občanského zákoníku lze od roku 2014 žádat i o finanční odškodnění za psychickou újmu a komplikace spojené se zkaženou dovolenou. „Ztráta radosti z dovolené“, v českém zákonodárství „narušení dovolené“, je jedna z mála zákonných náhrad nemajetkové újmy. Přiznává se však až při souhrnném odškodnění převyšujícím polovinu ceny zájezdu (dle výše pochybení cestovní kanceláře). Kompenzace za narušenou dovolenou se typicky týká pokažených líbánek v exotické destinaci a podobně významných zájezdů. Rozhodně však nezahrnuje kdejaký rozmar cestovatele – vše musí být důkladně zdokumentováno a prověřeno.

Odškodnění za zkaženou dovolenou

V reklamaci specifikujte, jaké odškodnění si představujete, a také očekávaný termín nápravy. Může vás vést ITQ standard (International Travel Quality – Mezinárodní standard kvality cestovních služeb) či takzvaná Frankfurtská tabulka. Oba kodexy jsou běžně dostupné na internetu a orientují se podle nich i soudci. Například sleva za

  • ubytování nižší kategorie činí 10 až 25 % z ceny zájezdu,
  • za nepoživatelná jídla 20 až 30 %,
  • výpadek klimatizace 10 až 15 %,
  • za scházející televizi 5 % apod.

Cestovní kanceláře často řeší nároky při vadách zájezdu s klienty mimosoudně dohodnutými slevami z ceny. Někdy se však „vytáčejí“ a nezbývá než využít soud, případně společnost, která vymůže odškodnění za vás, a teprve potom si strhne odměnu.

3 příklady kompenzace

  1. Jedna cestovní kancelář přiznala invalidnímu klientovi odškodnění ve výši 4.000 Kč za nesprávnou informaci ohledně počtu schodů z hotelu na pláž (i když ji ověřovala). Schodů bylo mnohonásobně více a klientovi znemožnily užít si dovolené.
  2. Jiná cestovní kancelář přiznala klientům mimosoudně slevu ve výši 10.000 Kč za opravdu vážné nedostatky: malý vlhký pokoj s nefungující klimatizací, zapáchající skříní a poškozeným sprchovým koutem. K tomu i za nucenou samoobsluhu u švédských stolů místo přislíbené obsluhy číšníkem. Kvůli tomu se totiž maso a další dobrá jídla dostala pouze na klienty, kteří stáli ve frontě mezi prvními.
  3. Klientky další CK reklamovaly zájezd z důvodu nevyhovující pláže a chybějících služeb delegáta. Podle smlouvy je měla čekat písečně-oblázková pláž, která však byla kamenitá a plná odpadků. Delegát se na místě ukázal pouze jednou, protože to údajně bylo daleko. Cestovní kancelář klientkám přiznala slevu ve výši 2000 Kč.

Ovšem dovolenkáři, kteří měli omezené koupání v moři kvůli přítomnosti kriticky ohroženého tuleně, nebo jim vadil nedostatek slunce či přemíra komárů, se žádných kompenzací nedočkali. Rozmary přírody je prostě nutné respektovat. Nakonec mohou představovat i zajímavé nevšední zážitky.

Vzory dopisů

Při podání reklamace u cestovní kanceláře můžete využít předepsaných vzorů. Jako příklady zde uvádíme vzory reklamací k zaslání na sídlo CK pro zkaženou dovolenou z důvodu špatného ubytování a reklamaci stravování All Inclusive během dovolené.

  • Vzor ve formátu (.DOC): Reklamace hotelu (ubytování)
  • Vzor ve formátu (.PDF): Reklamace hotelu (ubytování)
  • Vzor ve formátu (.DOC): Reklamace stravování na dovolené
  • Vzor ve formátu (.PDF): Reklamace stravování na dovolené

Problémy na letišti

Další oblastí kompenzací jsou problémy na letišti. Například při zpoždění letu o 3 hodiny a více vám náleží odškodnění od 250 do 600 eur (podle délky letu), při umístění do nižší třídy náhrada 30 až 75 % z ceny letenky, opět podle délky letu. Finanční odškodnění mohou u leteckého dopravce nárokovat individuální cestovatelé i klienti organizovaných zájezdů cestovních kanceláří. Nezahrnuje však mimořádné okolnosti jako politické nepokoje, terorismus či nepřízeň počasí. Stejně jako v případě ztráty či zpoždění dodání zavazadla je nutné se při problémech s leteckou přepravou obrátit přímo na leteckou společnost a nikoliv na CK.

Měli byste také vědět, že při jakýchkoli potížích na letišti máte právo na dostatečnou informovanost, 2 telefonní hovory (či přístup k internetu, faxu), u zpoždění přes 2 hodiny na občerstvení, u zpoždění o den a více i na ubytování.

Reklamace služeb

Nebojte se včas a na správném místě uplatnit své oprávněné nároky – nejdříve u delegáta CK či cestovní kanceláře. Máte dokonce povinnost nahlásit zjištěné vady okamžitě. Pokud se nedočkáte náhradního plnění či odstranění závady, případně to není možné, sepište reklamační protokol a doplňte ho fotodokumentací. Vše odešlete CK do 30 dnů po návratu z dovolené.

Zkažená dovolená: reklamace, náhrada, kompenzace, odškodnění, vzor, frankfurtská tabulka, ztráta radosti z dovolené

Často kladené dotazy

Jak na reklamaci dovolené?

Podrobný postup jak postupovat při reklamaci zkatené dovolené (respektive ztráty radosti z Vaší dovolené) najdete v úvodu tohoto článku.

Co je to Frankfurtská tabulka?

Stručně řečeno jde o tabulku, kde jsou vypsané problémy na hotelech a tomu odpovídající kompenzace. Celá frankfurtská tabulka.

Jak má vypadat vzor dopisu (.pdf)?

Stáhnout vzorové dopisy k zaslání cestovní kanceláři, kde si stěžujete na zkaženou dovolenou můžete v sekci Vzory dopisů. Najdete zde všechny formáty.

Co dělat při problémech na letišti?

V sekci Problémy na letišti najdete všechny pokyny pro nárokování kompenzací při zpožděném či zrušeném letu. Problématika je složitější, nicméně platí základní pravidlo, že problémy s letem je třeba řešit s leteckou společností a nikoliv cestovní kanceláří.
Led 3, 2020Tony



PC » Pro cestovatele » Zkažená dovolená: reklamace, náhrada, kompenzace, odškodnění

14 komentářů Dovolená, Pro cestovatele, ZajímavostiKompenzace
Mohlo by se Vám také líbit
 
EasyJet zpoždění letu
 
Zpožděný & zrušený let • Co dělat a jak postupovat?
Komentáře: 14
  1. Milena
    před rokem

    Mnohokrát jsme byli na dovolené s různými cestovními kancelářemi, nejhorší a vůči svým klientům bezohledná je CK EXIMTOUR, pokud možno cestujte s jinou CK, věřte mi. K reklamacím se staví arogantně a neuznale. Ve svých katalozích klame spotřebitele, opravdu POZOR!

    OdpověďZrušit
  2. Pavla
    před rokem

    Poprvé letos reklamuji dovolenou za chybějící údaje CK, že do moře nebyl možný vstup z pláže kvůli velkým kluzkým balvanům. Reklamaci nám zamítli, kde nebo na koho se mám obrátit? Ví někdo prosím? Děkuji za informaci.

    OdpověďZrušit
    • Tony
      před rokem

      Dobrý den, pouze na právníka, ale v tomto případě tomu šanci nedávám téměř žádnou… O tom jaký finanční nárok byste měli se dozvíte nástřel ve Frankfurtské tabulce slev

      OdpověďZrušit
  3. Pavel
    před rokem

    Nebyl nám nabídnut správný apartmán uvedený ve voucheru a po zjištění všech nedostatku jsme se rozhodli pro předčasný návrat z dovolené. Paní Delegátka Anna Vaskova nám nebyla nebo nechtěla pomoci v reklamaci apartmánů. Zřejmě má dohodu z ubytovatelem o nereseni daných problémů klientů vaší cestovní kanceláře. Na apartmánu Číslo 12 neuklizeno zařízení v desolatnim stavu, bez funkční lednice, bez mikrovlnné trouby, bez ovládání klimatizace (nastavena teplota chlazení 26stupnu Celsia), apartmán bez balkonu se společnou terasou, porušování osobní svobody nájemníků apartmanu (včera okolo půl třetí odpoledne byl použit universální klíč v naší přítomnosti a velkém údivu že nejsme u moře). Pro info zasílám foto
    Ck české kormidlo

    OdpověďZrušit
  4. Anonym
    před rokem

    No my jsme byli v Egyptě, katastrofa 5* hotel netekoucí sprcha malá 2 dny bez přistýlky, na hotelu 99% arabské klientely čili kravál, bordel, špína na denním pořádku. Slibovaný animační program jen večer arabské písně hodinu, slibované tobogány otevřené pouze 2 hodiny denně a nedalo se přes arabské děti na ně dostat. Písečná pláž a křišťálové moře se také nekonaly, strašný kamenitý vstup do moře, které bylo plné odpadků.

    Pokoj katastrofa, hřebík nad hlavou, mezi dveřmi a futry 2 cm škvíra, delegát namyšlený Arab co nás měl za rozmazlené evropanky, chtěli jsme domu, to jsme také sdělili CK nechali nás tam. Neustále si nás fotili Arabové a sahali na nás, větší zklamání a psychickou újmu jsem z dovolené nezažila. CK reklamaci zamítla. Ale máme videa, podpisy všech Čechů z hotelu, že to byla katastrofa, e-maily na CK, že chceme domů. Již vše řešíme přes právníka. Mají se vyjádřit do 10 dnů, tak jsem sama zvědavá, prosím vás nejezděte do Egypta, je to opravdová katastrofa. V září jsme byli v Maroku a nedalo se to srovnat, ničím.

    OdpověďZrušit
  5. Alena
    před 2 roky

    Také jsem se chtěla nejdříve podívat, jaké jsou s reklamací zkušenosti u ostatních, jestli má vůbec cenu do toho jít, Dovolená v Egyptě nás vyšla 92tis (2 dospělí a 2děti) na 14 dní, ty vám tedy okrájí tak z nich je vlastně jen 12, ale ten humus v koupelně, plíseň kam se podíváte v 5* hotelu nás tedy dostala. Myslela jsem že se rozbrečím a chtěla jsem domů, koupíme jeden z nejdražších hotelů z nabídky CK a pak bydlet v takovym humusu. Tak to udělali generální úklid a za dva dny to samé, smrad z odpadu. No jsme teprve pár dní zpátky doma, tak třeba to pomine a vykašleme se na reklamaci, kvůli tisícovce se s někým handrkovat. Alena

    OdpověďZrušit
    • Tony
      před 2 roky

      Dobrý den, tedy musím říct, že z Vašeho popisu je mi také do breku, hrůza děs naštvání je zde na místě. Ovšem jedné věci nerozumím, proč s takovýmto rozpočtem Egypt? Ten je naprosto vyhlášený těmito situacemi (špína, nepořádek, neochota místních, průjmy) i v těch nejluxusnějších resortech. Mohli jste si vybrat Kapverdy, Řecko, Mallorku, ale především snové destinace jako je Korsika, Sardinie, Itálie, Francie. Tam za tyto peníze dostanete i ve 3* hotelu naprostý luxus a všechny služby jsou na mnohem vyšší úrovni než u nás v ČR…

      OdpověďZrušit
  6. Jana Kučerová
    před 2 roky

    S CK Melissa Travel domluva špatná, dostali jsme 2lůžkový pokoj , kam dali 3 rozkládací lůžko, nešlo projít mezi lůžky, vše bylo pro 2 osoby, křesla, vybavení kuchyňky, háčky na ručníky,,,, oni nabízeli prostorný 3lůžkový pokoj (nabízí ho ještě dnes v jejich katalogu i obrazově) přestože v kontraktu mají pouze 2 dvoulůžkové pokoje, nesolidní jednání, Jedná se o hotel Paradisos, ostrov Naxos

    OdpověďZrušit
  7. Martin
    před 2 roky

    Naše zkušenost s reklamací zájezdu teda nic moc. Po příjezdu nás dali do jiného než zaplaceného hotelu, třetí den zájezdu nás převezli do našeho původně rezervovaného hotelu. Já jsem podal po návratu stížnost na zkaženou radost z dovolené a nárokoval sem pokažený den přesunu z hotelu na hotel. Podle Frankfurtské tabulky máme v tom případě nárok na proplacení toho dne, protože místo relaxace u bazénu a na pláži jsme si museli balit, odhlásit se na hotelu, čekat na bus, a zase opět čekat na opětovné přihlášení na hotelu a vybalování. Celé poledne jsme tedy strávili přesunem. Bohužel nás nebylo vyslyšeno a místo nárokovaných 6.500 Kč (poměrná část za 1 den ze 7 pro dvě osoby) jsme dostali symbolickou 1.000 Kč slevu na další zájezd. Takže tak, bohužel na EU se příliš odvolávat nelze, ačkoliv jsme v právu museli bychom to řešit přes právníky a to se nám nechtělo.

    OdpověďZrušit
  8. David Bed.
    před 2 roky

    Tak budeme reklamovat náš poslední zájezd z kterého jsme se vrátili předevčírem. Cestovní kancelář nás dala do jiného než objednaného hotelu na cestovní smlouvě. Budeme požadovat kompenzaci za den stěhování což prakticky znamenalo, že jsme po snídani nešli na pláž ale balili jsme věci, následně jsme strávili čas na check outu následně přepravě, pak zase check inu, pak jsme si vybalili a a už bylo pozdní odpoledne. Vážně zkažený den dovolené přičemž zájezd trval 7 dní a z toho jsme celý jeden den takto zabili.

    OdpověďZrušit
    • Růža
      před 2 roky

      Dobrý den, můžu se zeptat, jak jste dopadli, měli jsme podobný případ

      OdpověďZrušit
  9. Dita
    před 2 roky

    Martine, my byli v létě v obdobné situaci a nakonec jsme celou záležitost předali na ČOI, která to vyřešila za nás, protože se nedalo s CK My Planet nebo CK Travel Planet domluvit. Finanční kompenzace výše uváděná je velmi zajímavá, ale realita je jiná. Vzhledem k tomu, že jsme nebyli spokojeni s výší kompenzace, uvažovali jsme i soudní cestě. Ale nakonec jsme to vzdali…Dita

    OdpověďZrušit
    • Veru
      před 2 roky

      Dobrý den, jak předat takovou cituaci ČOI?

      OdpověďZrušit
  10. Martin
    před 2 roky

    Moc by mě zajímalo, jaké mají ostatní čtenáři zkušenosti s reklamací jejich zájezdu a hlavně jak moc byli při této reklamaci úspěšní? Můj „úspěch“ bylo, když jsem po téměř půlroce dohadování s CK získal omluvu a odškodnění ve výši 500 Kč :-) Takže asi tak. Martin

    OdpověďZrušit

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář


před 9 měsíci




Kdo jsme?

Hledáme pro Vás levné zájezdy & akční dovolenou s odletem (nejen) z Prahy. Naleznete zde také rady, tipy, cestopisy i průvodce po zemích.

Kontakty
  • mail: info@planetacestovani.cz
  • autor: redakční tým PlanetaCestování.cz
Nejnovější příspěvky
  • Jaká bude zimní dovolená 2020? • Exotika nebo Lyže 19.10.2020
  • Zájezd k moři (bez testu) za pár týdnů – 10.490 Kč 18.10.2020
Právě se diskutuje
  • Irena: Cestovní kancelář Pantour recenze
  • Libuše: Trhy v Polsku 2020
  • Pavel: Jaká bude zimní dovolená 2020? • Exotika nebo Lyže
  • TN: Cestopis z Lehu a okolí za 5 týdnů, Indie
2013 – 2020 © PlanetaCestovani.cz