Jak vysvětlit známým, že Vás stála letenka napříč celou Evropou méně než stojí půlhodinová jízdenka v MHD?
Pokusím se nastínit cenovou politiku (zejména Ryanairu), která umožňuje i přes korunové letenky generovat ziskovost celého letu. Nebudu brát nyní v potaz chyby v rezervačních systémech apod.
Strategie let. společností
- reklamní tah – takováto akce se ihned rozkřikne a pyramidově přiláká další zákazníky, kteří si zakoupí i později u stejné společnosti dražší letenky
- dumpingová politika – raději odvezu do destinace cestujícího zadarmo než aby ho odvezla konkurenční letecká společnost (na některých linkách panuje tak tvrdý konkurenční boj mezi Ryanairem, Wizzairem a Easyjetem, že se letecké společnosti přímo předhánějí v tom kdo bude prodávat nejvíce pod náklady)
Zaměřím se na příčiny těchto extrémně levných letenek. Ty hlavní jsou dva!
1. Sofistikovaný Revenue management
Jedná se o systém, který pracuje s předpovědí poptávky. Ta se neustále mění. Revenue management předpovídá poptávku na základě vstupních dat, které jsou zadávány v závislosti na aktuální situaci. Hraje roli například významná událost v cílové čí odletové destinaci (olympijské hry), počet a typ konkurenčních leteckých společností nebo například roční období.
Základním úkolem Revenue managementu je tedy prodávat co největší část kapacity letadla za co nejvyšší tarif, ovšem stará se také o to, aby byla celková kapacita vyprodána. Jednodušeji řečeno, pokud se najde cestující, který by si letenku koupil za 15 tisíc měla by mu být za tuto cenu prodána. A ve chvíli kdy z předpovědi poptávky plyne, že už tací cestující nejsou, je umožněno zaplnit zbývající kapacitu i cestujícím, kteří poletí jen za 10 Kč.
2. Šetří se na všech sférách (nízkonákladový koncept)
- Oproti menším leteckým společnostem s několika stroji je Ryanair schopný nakupovat letadla za nižší cenu díky tomu že objednává desítky strojů (může si dovolit vyjednávat velké množstevní slevy). Navíc si objednává zpravidla tu nejvíce osekanou verzi B737, bez jakýchkoliv nadstandardů.
- Nižší příletové a odletové poplatky za neatraktivní letový řád (odlet a přílet v brzkých ranních hodinách)
- Využívá nízkonákladová letiště vzdálená od centra města (Frankfurt Hahn, Stockholm Skavska, Paříž Beuvais – 70 km od centra Paříže).
- V ceně letenky je zahrnuto pouze příruční zavazadlo.
- Za jakýkoliv nadstandard je cestující nucen tučně zaplatit.
- Palubní personál za stejné peníze dělá více práce (úklid kabiny apod).
- Cena často nezahrnuje poplatek za platbu.
Věřte mi, že i přes takovýto rozbor plno lidí jednoduše neuvěří, že jsem dal za letenku do Stockholmu z Prahy 10 korun českých (například moje babička).
Doufám, že jsem to nevysvětlil příliš krkolomně a něco jste se dozvěděli.
Oficiálním autorem a garantem článku je Tony. Aktualizováno dne 11.2.2023