Mé první setkání s Asií se odehrálo v listopadu léta páně 2007. Pro můj život to byl zlomový okamžik a stále jsem přesvědčen, že by měl každý alespoň jednou za život navštívit asijský kontinent. Zcela odlišný pohled na svět a obrácený hodnotový žebříček inspiruje k zamyšlení většinu turistů ze Západu.
Malajsie: Nejlevnější zájezd – 19.840 Kč ⇒
Po třech týdnech na Novém Zélandu jsme měli v plánu na mezipřistání v Kuala Lumpur vystoupit. Za menší poplatek nám bylo umožněno na stejný let nastoupit o tři dny později a pokračovat domů. Při letu z Nového Zélandu jsme ještě netušili, že tím pravým dobrodružstvím nebyl Nový Zéland, ale teprve nás čeká…
1. den – cesta z Kuala Lumpur do Cameron Highlands
Letiště v Kuala Lumpur je vhodné i na přespání. Měníme peníze, aktuálně je kurz 6.2CZK/1RM. Využíváme taxy služby společnosti Family, kde u přepážky zaplatíme cílovou stanici (autobusové nádraží vcentru Kuala Lumpuru, tj. za 67RM) a lísteček pak ukážeme řidiči taxíku. Na letišti totiž viselo upozornění na „nekalou činnost“ taxikářů. Cesta z letiště do města je lemovaná palmami, poplatek na dálnici je 4RM a ve městě už spousta skútrů mezi proudy aut.
Naháněči se na nás vrhají hned, jak vylézáme z taxíku. Jeden se třemi hnědými zuby, kterému ani není rozumět, nás cpe směrem k pokladnám. My jdeme k informacím, tam nás pro lístky do Cameron Highlands (Tanah Rata) posílají k pokladně č.112, všude davy, stánky, jiný nadháněč nás směruje k pokladně č.83 a tam nám kupodivu potvrzují, že autobus do Tanah Rata jede za 20 min. Cena odpovídá našim původním nezávislým údajům – 18RM/os., takže kupujeme.
Cesta je pak ale zážitek. Náš autobus má problém i na rovině dosáhnout 30km/h., ale řidič je veselá kopa. I v serpentinách vesele rozkládá, mává rukou, jedeme od 8.30 do 13h. (z KL do Cameron Highlands je to cca 200 km) s jednou 5-timinutovou zastávkou na WC. Na stanici busu na nás sice čeká odvoz do HillviewInn, kde jsme si rezervovali e-mailem ubytování, ale na recepci o nás žádný záznam není. Když ukazujeme e-mail s požadavkem na 3-lůžkáč , vede nás pan recepční do vedlejšího domu (u něj se totiž renovuje!). Tamější pan majitel kývá, cena je 110 RM/noc, což je méně, než jsme čekali. Bez dlouhého váhání bereme. Starý koloniální nábytek, velká okna, široké postele, zaprané ručníky, parádní okolí.
Jsme 2 minuty chůze od centra. Jen si házíme kufry do pokoje a jdeme na prozkoumání tohoto koloniálního městečka. V informačním středisku je příjemná ženština, vedle nás indický restauratér zve dovnitř, až za tržištěm si dáváme v indické Kumar kuřecí nudličky tandori a rýži za 10RM. Obdoba KFC se tu jmenuje MarryBrown a je téměř na konci hlavní třídy. Pro lingvisty – „po otevření uchovejte v chladu“ zní v místní řeči „sesudah dibuka, simpan sejuk“.
2. den – kolem čajových plantáží k hoře Gunung Brinchang
Vyrážíme koupit lístky na zítřejší autobus zpět do KL (25RM/os.). Potom vyrážíme na bus, který nás veze směrem k nejvyšší hoře Malajského polostrova. Řidič prehistorického minibusu vypadá ochotně, čekáme vesele 30 min., nastoupení cestující pomalu odcházejí, po dalších 45 min. se ptáme na odvoz taxikáře (vzal by nás za 20RM), ale zrovna přichází průvodčí našeho busu a vyjíždíme původním vozidlem. Pan průvodčí vybral 1,8RM za osobu.
Okénka se sama různě otevírají a zavírají, řidič je zase veselá kopa, za jízdy vesele ťuká na mobilu, vychutnává si cigaretu, má otevřené dveře, ale na mapě jsme si potvrdili, že ví, kde nám má zastavit, tak se kocháme. Pak už se nám zdá, že jsem přejeli. Řidič se plácá do čela, opravdu na nás zapomněl. Prý nám zastaví cestou zpátky. A tak jedeme dál do Rose Valley a Blue Valley, tam se otáčí. Znovu míjíme jahodové, motýlí i medové farmy a vzdaluje se nám šance na výstup na horu bez deště (odpoledne se obvykle po 13h. spouští liják). Neuvěřitelné – opět na nás zapomněli, a tak nám zastavují o 2 zatáčky dál.
Konečně stoupáme úzkou silničkou lemovanou čajovými plantážemi na Gunung Brinchang (2032 m.n.m.), nikde nikdo, jen pár sběračů čaje. Po 2,5 km se podél potoka vydáváme prudkého kopce. Teplota stoupá. Kilometr od cíle se deštík mění v lijavec. Z vrcholu žádný výhled. Pár lidí sem proto prostě vyjelo auty. Džunglí se zpátky nevracíme, protože je všude vysoká vrstva bahna a strmý sestup by se rychle měnil ve sjezd. Celý sestup zpět nás provází pravý asijský déšť. Na tržišti po jídle ještě lahůdkový durian – chuťově opravdu ojedinělý zážitek. A čichově taktéž! Po návratu na pokoj trošku litujeme, že nemáme šanci na horkou vanu/sprchu. Ze zdi totiž teče z roury studená, ale to patří ke kouzlu Asie.
3. den – zpět do Kuala Lumpur-China Town a Petronas Towers
Vyšší cena za zpáteční bus do KL se vyplatila (25 oproti 18 RM), jedeme tzv. VIP, luxusně sedíme v řadách 2+1, má klimatizaci a před sebou 205 km normální rychlostí. Město nás ve 13h. vítá poctivým smogem, zácpou a 30°C. Čínská čtvrť připomíná starou Holešovickou tržnici, míříme ke stanici metra Pasar Seni. Jedeme za 1.6RM/os. Do stanice KLCC (4.st.) si užíváme čistoty, klimatizace, rychlosti a toho, že se Malajci prostě rádi mačkají. Vcházíme do Petronas Towers – 452 m vysoké s 88 patry, nádhera znázorňující islámské principy „unity within unity, harmony, stability and rationality“.
Pro naftařskou společnost Petronas ji navrhl architekt Cesare Pelli. V každé věži je 29 rychlostních dvoupatrových výtahů, most mezi věžemi je dlouhý 58 m a klene se ve výšce 170 m nad silnicí. Uvnitř naleznete obchody všech značek – Zara, Gucci, Cartier, Dior atd.
Malajsie zajímavosti
V harmonii zde žije 23 mil. obyvatel (60 % Malajci, 27 % Číňani a 7 % Indů), původní obyvatele Orange Asli jsme viděli v několika osadách v Cemeron Highlands – prkenné chajdy, některé na kůlech, jejich předkové byli legendárními lovci lebek a praktikovali kanibalismus.
Špínu a nepořádek jsme sice viděli všude, ale všichni obyvatelé jsou čistí a upravení.
52 % obyvatel vyznává islám, 17 % buddhismus, 8 % křesťanství a i hinduisté a konfuciáni mezi sebou tolerantně vycházejí, běžný život prý není svázán různými omezeními jako v jiných zemích.
Letiště je téměř 80 km daleko od města (1,5 hodiny jízdy).
Nikde jsme neviděli nic posprejovaného.
Mapa Malajsie
Oficiálním autorem a garantem článku je Tony. Aktualizováno dne 11.2.2023