Metro v Istanbulu (Turecko)
Ti, kteří někdy využili anebo pravidelně využívají služeb podzemní dráhy, mi jistě dají za pravdu, že se jedná o jeden z největších a nejúžasnějších vynálezů v oblasti přepravy osob.
Istanbul: nejlevnější zájezdy – 6.220 Kč ⇒
Vždyť ve velkých metropolích nám tento vynález umožňuje překonat vzdálenosti, které byste v dopravním prostředku na povrchu, a to zejména v dopravní špičce, urazili jen stěží. Věděli jste však, že sítí podzemní dráhy disponuje i Istanbul? Ne? Pak pozorně čtěte dál!
Obsah článku
Podzemka s koňmi
Svou historii začalo metro v Istanbulu psát relativně dávno, a to již v roce 1875, tedy pouhých 12 let po zprovoznění metra v Londýně. Rozhodně se však nejednalo o metro v pravém slova smyslu, ale spíše o podzemní železnici, která byla navíc dlouhá jen něco málo přes půl kilometru. Tato železnice navíc nebyla elektrifikovaná, takže vozy táhla po kolejích koňská síla.
Více než stoletá pauza
I přesto, že byl tento úsek podzemní dráhy tak krátký, získal si v Istanbulu velikou popularitu. Přesto trvalo dalších 37 let, než byly vytvořeny první plány na vybudování klasické sítě metra. Osud však tomuto plánu nebyl příliš nakloněn, a tak se Istanbul dočkal první výstavby až v roce 1989, kdy začala být budována první linka s názvem M1.
O pouhé tři roky později, tzn. v roce 1992, se začalo s výstavbou linky M2, přičemž v současnosti, tzn. v roce 2017, se může Istanbul pochlubit celkem šesti samostatnými linkami, čímž se v podstatě stalo páteřní sítí celé MHD!
Mapa metra
Linka M1
Nejstarší linka M1 je de facto nejdůležitější a taktéž druhou nejdelší linkou. Její barva je červená a spojuje mezinárodní letiště Istanbul Atatürk se stanicí Kirazlı, kterou najdeme ve čtvrti Bağcılar, v centru města. Pokud tak do Istanbulu přiletíte letadlem a budete se chtít dostat do zbytku města pomocí metra, není nic jednodušší, než využít tuto trasu. Její délka je 26,1 kilometru a disponuje celkem 23 stanicemi.
Linka M2
Stavba druhé nejstarší linky s označením M2 a zelenou barvou sice započala již v roce 1992, avšak první cestující se po ní mohli svézt až v roce 2000. Toto zdržení bylo způsobeno zejména rozsáhlými archeologickými nálezy při jejím hloubení. Její délka v současnosti dosahuje 23 a půl kilometru a vystoupit můžete na celkem 16 stanicích. Trasa spojuje stanice Yenikapı a Hacıosman.
Linka M3
Třetí linka s označením M3 nese modrou barvu a dostavěna byla v roce 2013. Její celková délka dosahuje 15,9 kilometru a naleznete zde 11 stanic. Její jižní konec začíná ve stanici Kirazlı a vede směrem na sever. Nekončí však v jedné stanici, nýbrž rovnou ve dvou (linka se rozdvojí), a to v závislosti na tom, kam konkrétní souprava jede. Dojet tak můžete do stanice MetroKent či Olimpiyat Parki.
Linka M4
Trasa metra s označením M4 byla dostavěna v roce 2012 a je označena růžovou barvou. Přestože se jedná o jednu z nejmladších linek, může se pochlubit prvenstvím z hlediska délky.
Celkem totiž měří 26,5 km, což znamená, že nejstarší linku M1 přesahuje o cca 400 metrů. Nalezneme tu však „pouze“ 19 jednotlivých stanic, z nichž okrajové jsou stanice Kadıköy a Tavşantepe. Do budoucna se však počítá s prodloužením k druhému mezinárodnímu letišti Sabiha Gökçen.
Linka M5
Další linka nese označení M5, nicméně svézt se po ní zatím ještě nemůžete. Příjemnou zprávou však je, že by měla být otevřena během několika týdnů. Až se tak stane, bude nést fialovou barvu a dosahovat délky cca 20 kilometrů s 16 samostatnými stanicemi. Dojet tak budete moci ze stanice Üsküdar do stanice Çekmeköy.
Linka M6
Poslední linka M6 je v rámci systému istanbulského metra skutečným benjamínkem. Je totiž dlouhá pouhých 3,3 kilometrů, na kterých se setkáte jenom se čtyřmi stanicemi. Navíc zde nejezdí klasické metro, ale spíše podpovrchová tramvaj.
Konečná stanice ze západního směru nese označení Levent a dojet můžete opět do dvou různých stanic, a to s názvem Boğaziçi Üniversitesi či Hisarüstü.
Napsat komentář