Turkish Airlines je pro pro obyvatele ČR jednou z nejdůležitějších dálkových aerolinek až v posledních přibližně 5 letech. Právě v tomto období totiž zažívá neobvyklý rozvoj a počet destinací kam tato společnost létá se pomalu blíží k číslu 300.
Praha | Osobní recenze | Business class | Fotogalerie
Důležité právě pro náš region jsou díky Istanbulu – jejich hlavního hubového letišti. Spolu s Dubají (a společností Emirates) se tak jedná o nejlépe navazující dopravu směrem do Asie, Austrálie či na Nový Zéland. Lety přes Londýn či Paříž cestování směrem na východ prodlužují, podobně je na tom i trasa přes Moskvu.
Praha
Ať už letíte směrem na východ s Turkish kamkoliv, vždy poletíte přes Istanbul. Frekvence letů z Prahy je v současně době 3x denně = odlet z Prahy v 10:00, v 15:15 a v 18:45. Spolu s například Swiss Airlines, United Airlines, Austrian Airlines je Turkish Airlines součástí Star Alliance.
Pokud Vás čeká přestup na Atatürkově letišti v Istanbulu mohla by Vám pomoci má osobní zkušenost při dvou přestupech na trase Praha – Istanbul – Manila i na zpátečním letu Manila – Istanbul – Praha.
Osobní recenze
Osobně jsem okusil služby Turkish Airlines na 4 úsecích a při porovnání s podobně hodnocenými Emirates bych označil služby obou aerolinek na velmi srovnatelné úrovni. Sedačky na kratších letech mají podobný povrch jako v TVS nicméně kvalita celého interiéru včetně čistoty jsou o mnoho kategorií výše. Kdykoliv jsem se na palubě či na letišti potkal s personálem Turkish Airlines, vždy bylo jednání velmi příjemné a vstřícné.
Nutno však podotknout, že při srovnání například s Emirates není vystupování až tak servilní a přehnaně milé. To ovšem samozřejmě pramení nejen z vnitropodnikové kultury, ale také ze samotné společnosti odkud aerolinie pochází. Pokud máte s Turkish jakékoliv zajímavé zkušenosti ať kladné či záporné budu velmi rád pokud se o ně s ostatními čtenáři podělíte v komentářích pod tímto článkem. Pomůžete tak jiným dobrodruhům při volbě aerolinie a vyhnutí se případným problémům.
Business class
Všechny 4 úseky na cestě do Manily i zpět do Prahy jsem absolvoval v cestovní třídě Business class a rád se s Vámi s průběhem všech letů podělím.
Celou cestu začínám obvykle čekáním fronty u check in přepážky. V případě businessu ihned po otevření přepážek celou frontu předbíhám a jdu hned po červeném koberečku jako první k přednostnímu odbavení – nikdy bych neřekl jak fajn to je. Po rychlém odbavení (mám jen batoh na zádech) už si to směruji do letištního VIP salonku Mastercard Lounge v Terminálu 1 (ps: Istanbul je mimo schengenský prostor) hned vedle letištní restaurace pro zaměstnance, který je v ceně letenky. Čas v salonku uteče jako voda a po bezpečnostní kontrole u gatu jdu rovnou také přednostně ihned bez čekání do letadla.
Před vzletem z Prahy do Istanbulu dostanu welcome drink dle výběru a hovím si v přední části letadla ve skvěle polohovatelném sedadlu. Po vzletu dostanu horký hadřík na omytí rukou a vyberu si z jídelního menu hlavní chod opravdu výborné jídlo na „porcelánu“ viz fotogalerie.
Po přistání v Istanbulu jdu rovnou v tranzitní zóně do letištního salonku v Istanbulu v kterém to velmi žije (stejně i při zpátečním letu). Najdete zde dvě patra různých dekorací a stovky míst k sezení. Mimo jiné jsou zde i sprchy, biliard, piano, kino, knihovnu, obrovský výběr ovoce, bary a samozřejmě jídelnu s kuchaři.
Dálkový let z Istanbulu do Manily
Jednalo se o mou první zkušenost s jinou než economy třídou a tak jsem si celých 12 hodin letu nesmírně užíval. Celý úsek byl operován novým B777-300ER. Bylo mi skoro líto spát, ale nutno podotknout že na rovném sedadle skvěle ustlaném jako postel jsem spal vkuse 8 hodin což se mi nikdy předtím v letadle nepodařilo. Poprvé jsem tak vystoupil z letadla čerství a odpočatý.
Po vzletu, kdy Vás přijde osobně kuchař v plné výstroji přivítat na palubě a oslovuje Vás příjmením se cítíte jako v ráji. Perfektní jídlo i pití při celém letu bez omezení, příjemné ticho ve velkém prostoru který sdílí kromě mě ještě jeden pár působí opravdu zvláštně ve srovnání s dobytčárnou v zadní části letadla. Osobně jsem vždy stísněný prostor narvaný lidmi a s ječícími dětmi na letech do Asie vždy nesnášel. O to větší byl tentokrát kontrast při vystoupení z letiště v Manile a cestě do přelidněného a špinavého města.
Zpáteční let do Prahy
Cesta zpět probíhala velmi podobně s tím rozdílem, že jsem se zastavil ještě ve VIP salonku v Manile. Salonek byl samozřejmě ve srovnání s Evropou o několik kategorií horší, nicméně výborné špagety a kupodivu rychlý internet bohatě stačili ke spokojenosti.
- Star Alliance (od r. 2008)
- 293 destinací
- přes 300 letadel
- Praha – Istanbul: 3x denně s A321, A319, A320
- IATA kód: TK | ICAO kód: THY
Fotogalerie
Oficiálním autorem a garantem článku je Tony. Aktualizováno dne 11.2.2023