V případě, že letadlo nebylo na letišti očekáváno a tedy nutnost asistence při plnění nebyla uvedena v letovém plánu, musí kapitán letadla nebo F/O požádá TWR o asistenci při plnění s cestujícími na palubě. Pokud vše probíhá dle letového plánu, není TWR kontaktována a vše řídí handlingová společnost, vše je oznámeno předem.
Rizikovost procesu plnění/odsávání paliva zvyšuje přítomnost dalších osob, proto v případě přítomnosti cestujících na palubě rozhodne o jeho průběhu velitel letadla na základě podmínek místního letiště a na letově provozní situaci. Při plnění paliva s cestujícími na palubě je nutno dodržet všechna bezpečnostní opatření místního letiště i provozovatele.
Při nahlášení plnění nebo odsávání LHP s cestujícími na palubě je operační středisko HZS Letiště Praha oprávněno kontrolovat místo plnění a jeho blízké okolí pomocí systému Closed Circuit Television s odpovídající prioritou. V případě nemožnosti využití kamerového systému se monitorování musí zajistit jinými vhodným způsobem (např. dohledem na místě jednotkou HZS, která je ve spojení s operačním střediskem HZS).
Opatření před zahájením plnění/odsávání
Velitel letadla oznámí posádce rozhodnutí plnit palivo s cestujícími na palubě a určí člena posádky, který bude po celou dobu plnění zajišťovat spojení posádky s pracovníkem, provádějícím plnění. Tímto úkolem může být taktéž pověřen člen pozemního personálu. Spojením se v tomto případě rozumí použití vnější přípojky intercomu nebo předem dohodnutých signálů. Po konzultaci s VK stanoví postupy pro případ nouze.
Velitel letadla poté oznámí toto rozhodnutí příslušným složkám letiště a vyžádá požární asistenci podle příslušných předpisů daného letiště.
VK upozorní cestující palubním rozhlasem na prováděné plnění, na zákaz kouření i manipulaci s otevřeným ohněm a na nutnost mít rozepnuté bezpečnostní pásy. Cestující jsou zároveň upozorněni na výše uvedené vizuálně, a to rozsvícením těchto instrukcí.
Transparent „nekuřte“ musí být zapnut a transparent „připoutejte se“ musí být vypnut.
Musí být zajištěn přístup k nouzovým východům, vstupní dveře musí být otevřeny a k nim přistaveny schody nebo nástupní můstky. V případě, kdy počet cestujících na palubě je menší jak 50% z celkové kapacity letadla, je dostačující nástupní můstek/schody u předních vstupních dveří. Při použití nástupního můstku nesmí být v jeho prostoru v průběhu nastupování více než 20 cestujících. Vyžaduje-li to situace, je možné provádět plnění bez přistavených schodů/nástupních můstků, kdy všechny dveře jsou zavřeny a nouzové skluzy musí být zaarmovány. Všechny zbývající bezpečnostní postupy zůstávají i v tomto případě zachovány.
Prostranství vně letadla u východů určených k evakuaci a prostor pro použití skluzů musí být volné, tzn. v daných místech se nenachází žádné předměty jako například nápojový vozík nebo zavazadla.
Palubní průvodčí musí zůstat na palubě na takových místech, aby mohli dohlížet, zda cestující dodržují jejich pokyny a v případě potřeby mohli zahájit postupy pro nouzovou evakuaci.
Před zahájením plnění paliva do letadla s cestujícími na palubě musí být vypnuty nepotřebné palubní i vnější zdroje elektrické energie.
V noci musí být navíc zajištěno dostatečné vnější osvětlení celého letadla včetně nejbližšího okolí.
Opatření v průběhu plnění paliva
Požární asistence musí být zajištěna po celou dobu plnění/odsávání paliva.
Jeden člen letové posádky nebo pozemního personálu, jak bylo stanoveno ještě před zahájením plnění paliva, zajišťuje spojení pomocí intercomu (nebo jiným dohodnutým způsobem) s pracovníkem, provádějícím plnění.
Pokud je zjištěna jakákoliv známka úniku paliva, zápach nebo dým, zodpovědná osoba musí okamžitě přerušit plnění/odsávání a případně zahájit likvidaci požáru. Velitel letadla rozhodne, zda a jakým způsobem bude zahájeno opuštění letadla a vzniklou situaci ohlásí okamžitě ATS.
Zdroje elektrické energie (vnitřní nebo vnější) smí být zapnuty pouze do chvíle započetí plnění/odsávání a v jeho procesu musí zůstat vypnuty.
Pokud bude prováděno klimatizování letadla, musí být zdroj (palubní nebo pozemní) zapnut před začátkem plnění, a pak je tedy klimatizace zapnuta po celou dobu procesu doplňování paliva.
Pokud by nakládání palubního bufetu a úklidu kabiny způsobovaly blokování uličky, východu nebo schodů, nesmí být tyto činnosti během plnění prováděny.
Trvá zákaz kouření na palubě a manipulace se zápalkami a zapalovači.
Sedící cestující na palubě musí mít rozepnuty pásy, k čemuž byli vyzváni ještě před zahájením procesu plnění paliva palubním personálem.
Používání toalet je povoleno.
Jestliže se provádí plnění paliva v noci, musí být zapnuto osvětlení v kabině cestujících.
Závěsy, rozdělující jednotlivé části kabiny cestujících, musí být odhrnuty/roztaženy.
Plnění paliva při nastupování/vystupování cestujících
Plnění paliva při nastupování/vystupování cestujících je dovoleno při dodržení ustanovení, uvedených v předchozích dvou bodech.
Pokud pro nastupování/vystupování cestujících není použit nástupní můstek, může být palivo doplněno za dodržení následujících dodatečných opatření:
-
pro plnění se použije pouze plnící hrdlo na pravé straně letadla
-
cestující používají k nástupu či výstupu pouze dveře na levé straně letadla a nesmí vstupovat do prostoru plnění, který je ohraničen poloměrem 5 m od plnící cisterny, plnících hrdel a odvzdušňovacích ventilů palivových nádrží
-
palubní průvodčí musí zůstat na palubě na takových místech, aby mohli dohlížet, zda cestující dodržují jejich pokyny a v případě potřeby mohli zahájit postupy pro nouzovou evakuaci
Před nástupem do letadla musí být cestující informováni pracovníky pozemního odbavení o skutečnosti, že probíhá plnění paliva, o bezpečnostních opatřeních na palubě a o postupech při vzniku požáru.
Odsávání paliva (defuelling)
Odsávání paliva je stejně rizikové jako plnění paliva a platí veškerá opatření proti vznícení ohně či vzniku statické elektřiny jako při plnění.
Oficiálním autorem a garantem článku je Tony. Aktualizováno dne 11.2.2023