Metro v Moskvě přepraví nejvyšší průměrný počet osob za den až 9 milionů. V Moskvě napočítáte 12 linek metra, které jsou pouze očíslované a barevně odlišené. Pokud by Vám dělala azbuka problém nebojte se, stanice metra jsou označeny i anglicky!
- 1 červená
- 2 zelená
- 3 tmavě modrá
- 4 světle modrá
- 5 hnědá
- 6 oranžová
- 7 fialová
- 8 žlutá
- 9 šedá
- 10 světle zelená
- 11 modrozelená
- 12 světle oranžová
Mapu metra v Moskvě si můžete stáhnout zde
Jízdenky/lístky v moskevském metru
Kontrolní systém je zařízen pomocí turniketů, které Vás pustí až do nich dáte neoznačený lístek, ten se označí při započetí každé jízdy.
- 1 jízda stojí 30 RUR
- 2 jízdy stojí 60 RUR
- 5 jízdy stojí 150 RUR
- 11 jízdy stojí 300 RUR
- 20 jízdy stojí 500 RUR
- 40 jízdy stojí 1000 RUR
- 60 jízdy stojí 1200 RUR
Hlavní památky v Moskvě
Hlavní památky a místa turistického zájmu jsou velmi dobře dostupné právě metrem. Můžete tak vystoupit přímo pod Rudým náměstím či u vítězného oblouku. Za návštěvu kam vede podzemní doprava stojí i Leninovo mauzoleum a samozřejmě Kreml. Moskva je největší město, které se nachází takto severně i proto by ji neměl žádný cestovatel opomenout a nasát atmosféru této sovětské země.
Detailní plán metra
Hlavní město Ruské federace, Moskva, má mezi turisty magickou pověst. Ač se od České republiky nachází ve vzdálenosti přibližně pouhých 1500 kilometrů, jedná se o úplně jiný svět. Přesto tu však můžete spatřit něco, co je nám z našeho domova velmi dobře známé, a to zejména pro obyvatele našeho hlavního města. Řeč je o moskevském metru, které bylo předobrazem toho pražského. A právě o něm se dozvíte více v následujícím článku!
První svezení již v roce 1935
Všechna lidská díla v oblasti techniky začínají nejprve na papíře. Nejinak tomu bylo i v případě moskevského metra, jehož myšlenkou se lidé začali poprvé zabývat na počátku 20. století, kdy začaly vznikat jeho první plány. Téměř nikdy však nejdou věci tak hladce, jak se naplánuje, a tak se první výkopy uskutečnily až o nějakých 30 let později, konkrétně v roce 1932. První pasažéři se pak mohli v prvním úseku moskevského metra svézt již v roce 1935.
Dvanáct linek metra + 2 speciální trasy
V současné době je systém moskevského metra složen z celkem 12 samostatných linek, jedné trasy tzv. lehkého metra (linka M1) a také nově vybudovaného centrálního okruhu (spíše než o metro se však jedná o železnici). Všechny linky jsou přehledně rozděleny podle barev a dohromady měří neuvěřitelných 346 kilometrů (vyjma posledních dvou specifických tras). Není tak divu, že moskevské metro je v současnosti druhým nejvytíženějším metrem na světě (hned po metru v Tokiu) a ročně přepraví přibližně 2,4 miliardy cestujících!
Linka 1
Nejstarší linka s pořadovým číslem 1 je zbarvená do červené barvy a v současnosti měří 32,5 kilometru. Naposledy byla rozšířena v roce 2016 a vy tak můžete navštívit celkem 22 jednotlivých stanic. Trasa vede od severovýchodu města k jeho jihozápadní části, přičemž konečné stanice nesou název Bulvar Rokossovskogo a Salaryevo.
Linka 2
Linka číslo 2 se může pochlubit zelenou barvou a Moskvané po ní mohou jezdit téměř 80 let. Otevřena totiž byla již v roce 1938 a její délka nyní dosahuje 39,9 kilometru. Stejně, jako linka 1 i zde můžeme nalézt celkem 22 stanic. Ty konečné se jmenují Rechnoy Vokzal a Alma-Atinskaya. Trasa de facto kříží linku 1.
Linka 3
Trasa číslo 3 je zbarvená do tmavě modré barvy a může se pochlubit největší délkou v systému moskevského metra. Měří totiž 45,1 kilometrů a obsahuje opět 22 stanic. Postavena byla taktéž v roce 1938, nicméně bývá stále prodlužována. Naposledy se tak stalo v roce 2012. Její konečné stanice nesou označení Pyatnitskoye Shosse a Shchyolkovskaya.
Linka 4
Linka 4 má za sebou bohatou historii. Hned na počátku totiž byla součástí linky 1, postupem času se však utvořila ve vlastní trasu, která se od ostatních odlišuje světle modrou barvou. Na délku měří 14,9 kilometru a vystoupit můžete na třinácti stanicích. Její východní část začíná ve stanici Aleksandrovsky Sad a pokračuje dál do stanice Kuntsevskaya či Mezhdunarodnaya (v průběhu trasy se totiž dělí).
Linka 5
Trasa s číslem 5 je hnědé barvy a postavena byla v roce 1950. Rusky se jí říká Koltsevaya, což znamená kruh. Toto označení je nasnadě, neboť linka je okružní a spojuje de facto všechny linky moskevského metra. Dohromady měří 19,3 kilometru, a pokud budete potřebovat přestoupit na vzdálenější trasu, uděláte nejlépe, když se k ní přiblížíte právě pomocí linky 5!
Linka 6
Linku číslo 6 naleznete na orientační mapce podle oranžové barvy a spojuje stanice Medvedkovo a Novoyasenevskaya. Postavena byla v roce 1958 a měří 37,6 kilometrů, na kterých narazíte na 24 stanic. Křižuje město z jeho severní části, až do té jižní.
Linka 7
Fialová linka 7 se může pochlubit stříbrnou příčkou v soutěži o nejdelší moskevskou trasu. Měří totiž rovných 42 kilometrů a najdeme zde 23 stanic. Trasa vede od stanice Planernaya až po stanici Kotelniki.
Linka 8
Až si budete prohlížet plánek moskevského metra a dojdete k lince 8, nezalekněte se. Jedná se totiž v podstatě o dvě samostatné trasy, které jsou shodně obarvené do žluté barvy a jedna se jmenuje jednoduše Linka 8 a druhá Linka 8A. První měří 16,3 kilometru a najdete tu 8 stanic (od Tretyakovskaya po Novokosino). Druhá, novější 8A měří 10,7 kilometru a vystoupíte tu na 5 stanicích (od Ramenki po Delovoy Tsentr).
Linka 9
Trasa s označením 9 a šedou barvou měří 41,2 kilometrů, čímž si vysluhuje třetí příčku v nejdelší moskevské trase. Otevřena byla již v roce 1983 a naleznete zde dohromady 25 stanic, což je nejvíce v celém systému moskevského metra. Trasa začíná ve stanici Altufyevo a končí v Bulvar Dmitriya Donskogo.
Linka 10
Linku číslo 10 naleznete podle světle zelené, až limetkové barvy a patří mezi jedny z nejmladších tras. Otevřena totiž byla v roce 1995, přičemž nejnovější úsek byl dostaven teprve loni (2016). Měří 33,5 kilometrů a vystoupíte zde až na 20 stanicích. Její začátek a konec tak určují stanice Petrovsko-Razumovskaya a Zyablikovo.
Linka 11
Linka s číslem jedenáct je v současnosti nejkratší trasou. Měří pouhých 3,3 kilometru a naleznete tu pouhé 3 stanice. Navíc je označována jako trasa 11A, neboť se počítá, že trasa 11 bude další samostatnou trasou. V současnosti ji ohraničují stanice Kashirskaya a Kakhovskaya.
Linka 12
Konečně se dostávám k poslední trase klasického metra, a to trase s číslem 12 se šedomodrou barvou. Naleznete zde 7 stanic a její délka dosahuje přibližně 10 kilometrů. Její konečné stanice se jmenují Bittsevsky Park a Buninskaya Alleya.
Oficiálním autorem a garantem článku je Tony. Aktualizováno dne 11.2.2023