Aneb podrobné informace pro uchazeče, které vám samotná společnost nikdy neposkytne
Všechny vás moc zdravím! Na úvod bych rád řekl, kdo vlastně jsem a jak jsem se k náboru do řad Smartwings dostal.
Chci zajistit finanční kompenzaci za můj let →
Mé jméno je Tomáš P., před necelým rokem jsem odmaturoval, nedostal se ani na jednu vysokou školu, o kterou jsem měl zájem, a rázem jsem se ocitl na rozcestí – tedy pokaždé je cesta, ovšem pokud je někdo právě takový, jako já – vysoce ambiciózní a cílevědomý, pak je najít tu svou větev na stromě života těžší. Možnost připojit se k největší soukromé letecké společnosti u nás, se kterou jsem jako pasažér nalétal několik hodin v letech dávno minulých, se ke mně dostala prakticky náhodou, ale hlavní je, že dostala. A hned jsem měl jasno – cestování, komunikace s lidmi, využití cizího jazyka, práce, která člověka naplňuje, velice pěkné peníze a spousta dalších předností – vlastně ani dost dobře nerozumím tomu, jak se mohlo vůbec stát to, že mě samotného nenapadlo ucházet se o takovouto super pracovní pozici.
Každopádně – pokud jste na tom jako já, jste takoví či podobní jako já, nebo třeba vůbec ne, ale i tak vás nabídka od této společnosti zaujala, pak jste na správném místě dozvědět se o ní co nejvíc informací – daleko za rámcem standardního podání od samotného Smartwings. Po přečtení tohoto článku budete obeznámeni opravdu se vším, co potřebujete vědět, a hlavně budete připraveni, a nepůjdete tam s tím, že vlastně vůbec nevíte, co očekávat.
Z pohledu cestujících, kteří letí na svoji dovolenou je tato společnost známá za častá zpoždění či zrušení letů. Podrobný článek na téma získání finančních kompenzací od letecké společnosti najdete také na webu PlanetaCestovani.cz
Požadavky
– SŠ/VŠ vzdělání (bez zaměření – já mám například vystudován obor přírodovědné lyceum a nebyl žádný problém s tím, hlásit se k zaměstnání usazenému v cestovním ruchu)
– občanský průkaz
– věk nad 19 let
– aktuální CV
– foto pasového formátu (nelepit na CV!)
– Cabin Crew Attestation (nepovinné, nicméně je výhodou)
– občan EU
– čistý trestní rejstřík
– dobrý zdravotní stav v souladu s Nařízením (EU) 1178/2011
– výborné komunikativní dovednosti, flexibilita, spolehlivost, pozitivní přístup
– ovládání min. jednoho cizího jazyka (100% počítejte s AJ – minimálně středně pokročilá úroveň – B1)
– tetování a piercing být může, ale ne na viditelných místech
Pracovní činnost
– absolvování 5-7týdenního kurzu
– vykonávání povinností před letem, během letu a po letu
– informování cestujících o bezpečnostních postupech
– servis občerstvení na palubě letadla
– pomoc cestujícím při usedání
Smartwings nabízí
– atraktivní zaměstnání v dynamickém prostředí
– pracovní smlouvu na dobu určitou
Takto nějak vypadá oficiální, každoroční nabídka potencionálním novým zaměstnancům + tam samozřejmě spadá i registrační kolonka a oznámení o přesném místě a čase konání přijímacího řízení. Nyní mi dovolte přidat své vlastní praktické poznatky s celým průběhem prvního i druhého kola pohovoru.
Jakmile se zaregistrujete, stáhne se vám PDF soubor, jehož obsah si musíte vytisknout a donést s sebou na pohovor – mějte na paměti, že pokud vám bude cokoliv z požadovaných věcí chybět, pojedete tam zbytečně – žádná dodatečná řešení ani výjimky u nich nepřichází v úvahu! Na místo dorazte raději o deset až patnáct minut dříve, ať si můžete být jisti, že se vyhnete jakýmkoliv případným problémům.
1. kolo přijímacího řízení
PÍSEMNÝ TEST – zkouška z angličtiny + ověření všeobecných znalostí
Mé první osobní doporučení hned na začátek je přijít ve společenském oblečení (docela chladně se stavěli k lidem, kteří tam přišli „normálně oblečeni“ – chápejte jako např. tričko a rifle) a taktéž si nezapomenout psací potřeby – očekával jsem, že dostaneme propisky, nebo cokoliv, co píše, ale nestalo se tak, tudíž si snad polovina přítomných uchazečů musela půjčovat psací potřeby od lépe připravených kolegů/kolegyň.
Pak je tady mé druhé doporučení – pro ty z vás, kteří si nejste moc jisti v angličtině – zapracujte na ní. Trénujte ji. Aniž bych to totiž sám čekal, tak veškeré písemnosti, které jsme dostali na vyplnění, byly vedeny v anglickém jazyce.
Takže už tedy konečně přímo k věci – ještě před tím, než vás všechny pustí do zasedací místnosti, kde se bude odehrávat celé první kolo pohovoru, vyslechnete si úvodní proslov jedné ze tří osob, které si vás tam vezmou na starost (tedy alespoň v mém případě byly tři), předložením OP dokážete, že jste to opravdu Vy, ukážete zprávu z vašeho PDF souboru, který jste obdrželi ihned po registraci, dodáte vaše (aktuální!) foto pasového formátu, CV, a poté už dostanete osobní dotazník k vyplnění a můžete se odebrat do zasedačky. Tam máte povoleno ihned začít s vyplňováním dotazníku. Jakmile mají všichni hotovo, dotazníky odevzdáte, a poté již posloucháte zhruba půlhodinový proslov, který vás seznámí, dá se říct se vším, co potřebujete vědět.
Tento bod je důležitý pro všechny, kteří chtějí vědět co možná nejpodrobnější info ohledně všeho, co se bude dít po úspěšném absolvování prvního i druhého kola přijímacího řízení. Začneme tedy popořadě:
– test není nijak lajnovaný, což znamená, že není uvedena žádná hranice, které musíte dosáhnout, abyste byli připuštěni do druhého kola. NAOPAK ale musíte test napsat co nejlépe, aby vás pustili dál. Takže samozřejmě čím více bodů, tím lépe – vybírají z těch nejlepších.
– projdete-li do dalšího kola a budete i tam úspěšní, čeká vás pět až sedm týdnů výcviku. Dost zmiňovali například plavání – musíte se umět udržet na hladině bez jakýchkoliv pomůcek (čímž krásně nastínili možnost skončení letadla v moři – a vy i v takové situaci musíte jako vyškolení stewardi/ky vědět, jak se zachovat a jak postupovat). Většina prostředků pro hlavně praktickou část tréninku mají jen a pouze v Praze – Brno je taky možnost, ale jen ohledně teoretických záležitostí. Cestovné vám proplaceno není, stejně tak vám společnost nehradí ubytování, stravu, doslova nic; ALE vy už v té době jste vedeni u TVS jako oficiální zaměstnanec, takže již vyděláváte! Ten první měsíc a něco dostáváte stálý fixní plat okolo 13 000,- Kč hrubého, takže nevidím žádný převeliký problém v tom, že vám společnost nic jiného neproplácí, protože – jak nám bylo přímo řečeno – Smartwings je jednou z mála – a možná už úplně poslední – leteckou společností v Evropě, která za kurz nechce vaše peníze, ale právě naopak – kurz je vám plně hrazen společností. Takže člověk vlastně může být ve finále ještě rád za to, jak to mají stanoveno.
– co se týče přímo výcviku, jedná se o kompletní přípravu pro práci stewarda/ky. Ohledně fyzického přehledu – musíte projít lékařskou prohlídkou (je lpěno na výborné zdravotní kondici), uplavat sto metrů do určitého časového limitu (už si jej nepamatuji – myslím, že do dvou minut? Nebo ani ne? Opravdu už si nevzpomínám) a uplavat deset metrů pod vodou – přesně podle stanovených proporcí. Je možné, že tam toho bude víc a jen nám nezmiňovali všechno.
– jakmile dokončíte povinný kurz letušky/letušáka, nastupujete do akce. V mém případě zmiňovali začátek dubna, ale doba nástupu se asi bude podle situace lišit. V tomto náboru roku 2015 hledali nové lidi hlavně pro Brno a Ostravu (kterou do základen zahrnuli nově). Z Brna mají tento rok létat dvě letadla, z Ostravy jedno, zbytek Praha – dohromady 42 letounů.
– co je velice důležité vědět a je třeba s tím počítat, je fakt, že TVS v těchto každoročních náborech přijímá nové lidi pouze na LETNÍ SEZÓNU, což znamená do konce září nebo října. Poté vám smlouva končí! Bylo nám řečeno, že další rok upřednostňují jejich bývalé zaměstnance, tudíž je kontaktují a mají-li zájem, mohou odlétat další letní sezónu.
Jaký plat má letuška?
V první řadě berte prosím v potaz to, že jsou tyto informace NEOFICIÁLNÍ – takže mi nebyly sděleny společností. Pro zobrazení platových podmínek je nejprve nutné kliknout na tlačítko sdílet :)
- základní plat – oněch výše zmíněných 13.000,- Kč hrubého (asi 11.500,- Kč čistého)
- platba za každou hodinu strávenou ve vzduchu (115,- Kč/hod. Příklad: Letíte z Prahy do Paříže a zpět, což jsou asi 4 hodiny ve vzduchu, takže 460,- Kč)
- v letní sezónně se to pohybuje mezi 70-90 hodinami 7-9.000,- Kč)
- diety (vypláceno v Eurech, závisí na destinaci kam zrovna letíte), průměrně je to 18 Euro za každý let
Výsledná částka, kterou obdržíte na účet je +/- 26.000,- Kč čistého.
2. kolo přijímacího řízení
ÚSTNÍ ZKOUŠKA Z ANGLIČTINY
Druhé a poslední kolo výběrového řízení se odehrává buďto hned den po prvním kole, nebo den druhý – na stejném místě.
Na co se připravit
– zkouška probíhá opravdu celá v angličtině, neprominou vám takové ty omluvy typu: „Nevím, jak se zrovna tohle řekne anglicky, víte… myslím to a to.“
– musíte vědět, proč k TVS chcete; bude je zajímat, proč vás tato pracovní pozice láká a co si od ní slibujete
– budou chtít vědět něco o vás – kde bydlíte, co vás baví, jaké máte koníčky, úspěchy atp.
– závěrečná část bude sestávat z překladu anglických vět do češtiny (příklad: „Nevadilo by Vám sedět u okna?“ Nebo: „Připoutejte se, prosím.“, „Budete si přát něco k jídlu či pití?“, „Toaleta je hned na začátku hlavní uličky.“ V kostce by se mělo jednat o jednoduché, avšak potřebné věty, které dřív nebo později určitě využijete v praxi.
Test ze všeobecných znalostí
Na něj se bohužel nejde snad vůbec nijak připravit. Pokud jste zarytí křížovkáři, máte tu největší šanci k úspěchu, pokud ne, třeba vám pomohou vaše vědomosti ze střední a mnohdy i základní školy, nebo to prostě zkusíte a budete doufat, že trefíte otázky, na které zrovna budete vědět odpověď. Tak jako tak jsou otázky každý rok podobné. Zde je většina těch, které jsem dostal na výběrku já. Bylo jich 15, všechny jsem si ale nezapamatoval.
Otázky naleznete v článku Výběrové řízení Smartwings
Test z anglického jazyka
U tohoto testu vlastně ani nešlo o nic extrémního – jednalo se o stále se opakující typ středoškolských testů (ředitelské/pololetní testy, přípravné testy na maturitu, či přímo maturitní test, nebo cokoliv jiného – mám pocit, že všechny takové testy jsou vytvářené na stejném principu, jen se mění obtížnost) – tento byl akorát složitější (odpovídal úrovni B1 a výš a upřímně musím říct, že člověk, který si angličtinou není jistý, či ji dokonce neovládá vůbec – nemá šanci tyhle testy udělat).
Dělil se na tři části – gramatika, slovíčka a čtení. Gramatika a slovíčka byla v podstatě jedno a to samé, s malými odlišnostmi – v globálu šlo ale prostě o doplňování prázdných míst ve větách – na výběr bylo pokaždé ze čtyř možností. Ve čtení se také vyplňovalo, akorát bylo třeba navíc ještě kompletně rozumět danému textu (článku), se kterým se pracovalo, jinak to bylo svým způsobem zase hopeless.
O nic víc tam nešlo. Ve své podstatě bylo znění testu jednoduché (jeho obsahová část však již byla složitější) – jediná věc, která k tomu byla potřeba, byla rozumět a alespoň průměrně ovládat angličtinu… Šlo o standardní, zkrácený, středoškolský test, který byl akorát o level nebo dva náročnější. Konkrétní příklad mohu uvést třeba jako vcelku časté a opakující se nerozhodné situace, kdy člověk vcelku snadno (někdy ani to ne), vyloučí dvě možnosti, ale ty další dvě zbývající mu kompletně zamotají hlavu, protože jsou obě z gramatického i významového hlediska správně – jedná se o synonyma, a vy musíte zvolit to, které do dané věty pasuje více. To mi přišlo docela darebácké.
A to je vše. Detailně jsme si prošli všechno, na co v prvním i druhém kole výběrového řízení na pozici stewarda společnosti Smartwings narazíte. Nyní už víte, co očekávat a na co se řádně připravit. Já vám děkuji, že jste vydrželi číst až do konce, a zároveň moc doufám, že vám tato podrobná recenze pomůže a při výběrku budete úspěšní, a otevřete si tak dveře ke skvělému zaměstnání!!!
Držím vám všem moc pěsti!
Autorem je Tomáš P.
Oficiálním autorem a garantem článku je Tony. Aktualizováno dne 11.2.2023