PlanetaCestovani.cz
  • Fórum
  • Dovolená
    • Akční zájezdy
      • Autobusem
      • Dovolená s dětmi
      • Luxusní zájezdy
      • Poznávací zájezdy
      • Vánoce a silvestr
    • First minute
    • Last minute
    • Odlety do týdne
    • Super last minute
  • Letenky
    • Vyhledávač
    • Akční letenky
  • Odlety
    • Odlety z Prahy
    • Odlety z Brna
    • Odlety z Ostravy
    • Odlety z Pardubic
    • Odlety z Německa
  • Sledování letů
    • FlightRadar 24
    • Letiště Praha
      • Přílety odlety Praha
    • Zpožděný let
  • Kdo jsme
    • Poradna
    • Spolucestování
PC » Zajímavosti » Určování množství paliva

Určování množství paliva

Jak bylo uvedeno výše je jednou z rizikových situací spojených s plněním paliva, havárie z důvodu nedostatku paliva. Proto je postup určování množství paliva přísně nastaven a obsahuje následující pravidla.

Let nesmí být zahájen, pokud letadlo nemá vzhledem k meteorologickým podmínkám, ke všem očekávaným zdržením za letu a k nepředvídaným okolnostem, dostatečné množství paliva, které by zajišťovalo bezpečné dokončení plánovaného letu.

Stanovení množství paliva se proto odvíjí od předem daných hodnot vztahujících se k cílové destinaci. V úvahu je brána vzdálenost alternativního letiště pro případ nouze. Za určitých podmínek může být ve výpočtu tato možnost vypuštěna. Konečná požadovaná hodnota paliva musí počítat s potenciálním vyčkáváním díky ATC, rozmrazování, pojíždění, vyhýbání se bouřím a turbulencím, a také rezervní palivo pro nepředvídané události.

Výpočet množství paliva pro konkrétní let je v kompetenci velitele letadla. Což znamená, že výpočtem požadovaného množství může být pověřen i F/O, ale odpovědnost vždy nese velitel letadla.

Jednotlivé složky výsledného objemu paliva

Při výpočtu potřebného množství paliva musí velitel letadla brát v úvahu následující informace:

  • reálné údaje o spotřebě paliva

  • předpokládané hmotnosti paliva

  • očekávané a skutečné meteorologické podmínky

  • očekávané směrování a letové hladiny

  • postupy a omezení řízení letového provozu

6) palivo, kterým letadlo před vzletem disponuje zahrnuje:

– palivo pro pojíždění

– traťové palivo

– záložní palivo

– mimořádné palivo (na zvážení velitele letadla)

Palivo pro pojíždění

Je množství paliva, které se pravděpodobně spotřebuje do okamžiku zahájení vzletu. Při jeho výpočtu musí být zohledněny podmínky na konkrétním letišti odletu a spotřeba APU.

Traťové palivo

Traťovým palivem se rozumí množství paliva, které zahrnuje součet následujících veličin:

  • palivo pro vzlet a stoupání z letiště do počáteční cestovní hladiny s přihlédnutím k očekávané odletové trati

  • palivo od bodu dosažení počáteční cestovní hladiny do bodu zahájení klesání, včetně jakéhokoli postupného stoupání

  • palivo z bodu zahájení klesání do bodu zahájení přiblížení, s přihlédnutím k očekávanému příletovému postupu

  • palivo pro přiblížení a přistání na cílovém letišti

Záložní palivo

Záložním palivem je množství paliva, které musí zahrnovat:

  • palivo pro nepředvídané okolnosti

  • palivo pro let na náhradní letiště

  • konečnou zálohu paliva

  • dodatečné palivo

Mimořádné palivo

Pod pojmem mimořádné palivo je zahrnuto množství paliva, které je naplněno v závislosti na rozhodnutí velitele letadla. Tato složka celkového objemu paliva je zcela na vůli a zkušenostech velitele letadla. Pokud bude často letadlo plněno nadměrným množstvím paliva, může docházet ke značně neekonomickému efektu. Příslušná letecká společnost pak následně může vyžadovat od daného pilota vysvětlení.

Rizika

Při chybě ve výpočtu nebo při špatném natankování může dojít k velmi závažné letecké nehodě jako například vysazení obou motorů. (viz. Gimli Glider v kapitole 6.0 Analýza příčin katastrof spojených s plněním paliva). Z důvodu minimalizace rizika nevhodně naplněných palivových nádrží, je výpočet množství paliva proveden opakovaně.

Nejprve leteckou společností, která plnění v předstihu plánuje, před vzletem pak velitelem letadla (případně F/O, pokud je pověřen) a následně ještě plnící technický pozemní personál.  

Úno 11, 2023Tony



PC » Zajímavosti » Určování množství paliva

1 komentář ZajímavostiLetectví
Mohlo by se Vám také líbit
 
Jak na akční levné letenky za 10 Kč?
 
Zajímavosti o letectví – TOP 15
Komentáře: 1
  1. Václav
    před 5 roky

    Super článek, je v něm mnoho zajímavých informací. Mohl by mi někdo vysvětlit, jak se postupuje u dálkových letů? Například u nejdelšího na světě, tuším na lince Doha – Auckland? Myslím si, že nádrže musí být naplněné po okraj už takto, natož pokud se stane nějaká neočekávaná situace. Co když by třeba letadlo muselo (např. kvůli provozu) před přistáním delší čas kroužit? Václav

    OdpověďZrušit

Napsat komentář Zrušit odpověď na komentář


před měsícem




Kdo jsme?

Hledáme pro Vás levné zájezdy & akční dovolenou s odletem (nejen) z Prahy. Naleznete zde také rady, tipy, cestopisy i průvodce po zemích.

Kontakty
  • mail: info@planetacestovani.cz
  • autor: redakční tým PlanetaCestování.cz
  • Privacy Policy
Nejnovější příspěvky
  • Kam v zimě k moři za teplem? – Což takhle Tenerife? 16.2.2023
  • Dovolená v SAE: Říše písku a slunce po celou zimu 13.2.2023
Právě se diskutuje
  • Tony: Ceny v Chorvatsku 2023
  • Kristina Pečlová: Regiojet: Kreditová jízdenka
  • Mirek: Recenze cestovní kanceláře A21
  • Tony: Váha zavazadla do letadla
2013 – 2023 © PlanetaCestovani.cz