Jak bylo uvedeno výše je jednou z rizikových situací spojených s plněním paliva, havárie z důvodu nedostatku paliva. Proto je postup určování množství paliva přísně nastaven a obsahuje následující pravidla.
Let nesmí být zahájen, pokud letadlo nemá vzhledem k meteorologickým podmínkám, ke všem očekávaným zdržením za letu a k nepředvídaným okolnostem, dostatečné množství paliva, které by zajišťovalo bezpečné dokončení plánovaného letu.
Stanovení množství paliva se proto odvíjí od předem daných hodnot vztahujících se k cílové destinaci. V úvahu je brána vzdálenost alternativního letiště pro případ nouze. Za určitých podmínek může být ve výpočtu tato možnost vypuštěna. Konečná požadovaná hodnota paliva musí počítat s potenciálním vyčkáváním díky ATC, rozmrazování, pojíždění, vyhýbání se bouřím a turbulencím, a také rezervní palivo pro nepředvídané události.
Výpočet množství paliva pro konkrétní let je v kompetenci velitele letadla. Což znamená, že výpočtem požadovaného množství může být pověřen i F/O, ale odpovědnost vždy nese velitel letadla.
Jednotlivé složky výsledného objemu paliva
Při výpočtu potřebného množství paliva musí velitel letadla brát v úvahu následující informace:
-
reálné údaje o spotřebě paliva
-
předpokládané hmotnosti paliva
-
očekávané a skutečné meteorologické podmínky
-
očekávané směrování a letové hladiny
-
postupy a omezení řízení letového provozu
6) palivo, kterým letadlo před vzletem disponuje zahrnuje:
– palivo pro pojíždění
– traťové palivo
– záložní palivo
– mimořádné palivo (na zvážení velitele letadla)
Palivo pro pojíždění
Je množství paliva, které se pravděpodobně spotřebuje do okamžiku zahájení vzletu. Při jeho výpočtu musí být zohledněny podmínky na konkrétním letišti odletu a spotřeba APU.
Traťové palivo
Traťovým palivem se rozumí množství paliva, které zahrnuje součet následujících veličin:
-
palivo pro vzlet a stoupání z letiště do počáteční cestovní hladiny s přihlédnutím k očekávané odletové trati
-
palivo od bodu dosažení počáteční cestovní hladiny do bodu zahájení klesání, včetně jakéhokoli postupného stoupání
-
palivo z bodu zahájení klesání do bodu zahájení přiblížení, s přihlédnutím k očekávanému příletovému postupu
-
palivo pro přiblížení a přistání na cílovém letišti
Záložní palivo
Záložním palivem je množství paliva, které musí zahrnovat:
-
palivo pro nepředvídané okolnosti
-
palivo pro let na náhradní letiště
-
konečnou zálohu paliva
-
dodatečné palivo
Mimořádné palivo
Pod pojmem mimořádné palivo je zahrnuto množství paliva, které je naplněno v závislosti na rozhodnutí velitele letadla. Tato složka celkového objemu paliva je zcela na vůli a zkušenostech velitele letadla. Pokud bude často letadlo plněno nadměrným množstvím paliva, může docházet ke značně neekonomickému efektu. Příslušná letecká společnost pak následně může vyžadovat od daného pilota vysvětlení.
Rizika
Při chybě ve výpočtu nebo při špatném natankování může dojít k velmi závažné letecké nehodě jako například vysazení obou motorů. (viz. Gimli Glider v kapitole 6.0 Analýza příčin katastrof spojených s plněním paliva). Z důvodu minimalizace rizika nevhodně naplněných palivových nádrží, je výpočet množství paliva proveden opakovaně.
Nejprve leteckou společností, která plnění v předstihu plánuje, před vzletem pak velitelem letadla (případně F/O, pokud je pověřen) a následně ještě plnící technický pozemní personál.