Turbulence patří podobně jako vzlet a přistání k nedílné složce létání. Jako student Fakulty dopravní jsem tento jev probíral na několika předmětech a jako palubní průvodčí jsem jich zažil stovky. V tomto článku se pokusím příčiny a následky turbulencí objasnit a uklidnit tak cestující, kteří se tohoto jevu neoprávněně obávají (viz strach z létání).
Co to je turbulence? | Druhy proudění | (Ne)bezpečí a prevence | Video
Při turbulenci musí letadlo a pilot:
- udržovat stabilní doporučenou rychlost
- sledovat musí udržovat stabilní směr, respektive správný směr
- pilot musí sledovat teploměr a pokud je letadlo nad/pod proudem proudícího vzduchu může se odklonit
- pilot musí sledovat Pilotní zprávu, která informuje o závažnosti turbulence a varovat ostatní letadla
Co to je turbulence?
Turbulence je nerovnoměrné proudění vzduchu (pokud se proudnice vzduchu nerovnoměrně promíchávají). V letectví nastává v případě pokud se potkají dvě masy vzduchu, které každá proudí v jiném směru. Jinými slovy pokud na letadlo působí masa vzduchu, která proudí v určitém směru a následně prolétává do jiné oblasti, kde vzduch proudí v jiném směru nastává turbulence.
Druhy proudění
Příčin vzniku tohoto jevu je celá řada. Již na zemi můžou na letadlo působit různé turbulence zapříčiněné například překážkami vedle pojezdových drah.
Stejně tak při vzletu či přistání dochází k turbulentnímu proudění za každým letadlem. Právě z tohoto důvodu jsou letadla zařazena do kategorií podle toho jaké turbulentní proudění za sebou působí. Hned za obřím A 380 nemůže přistávat drobný ultralight mnoho desítek minut protože vzduch je rozvířen a pokud by do něj malé letadlo vlétlo mohlo by v důsledku turbulence havarovat. I z tohoto důvodu jsou při přistání/vzletu mezi letadly stanoveny rozestupy.
Při vodorovném letu v cestovní hladině dochází k turbulencím například při přeletu z pevniny nad velké vodní plochy. Nad mořem je teplota vzduchu chladnější než nad pevninou. Pokud tedy přelétáte z pevniny, kde teplý vzduch stoupá směrem vzhůru nad moře, kde naopak chladnější vzduch klesá může docházet k turbulencím.
Stejně tak očekávejte turbulence nad vysokými horami nebo v okolí bouřkových mraků.
Laickou veřejností neznámé Jet Streamy (nebo také tryskové proudění), které jsou způsobeny prouděním z východu <=> západ v různých zeměpisných šířkách, mají na svědomí leckteré „házení letadla„.
(Ne)bezpečí a prevence
Letadla jsou konstruována na obrovské zátěže v horizontálním i vertikálním namáhání. I proto nejsou obavy z pádu letadla z důvodu turbulence na místě. Ačkoliv jsou změny proudění vzduchu o rychlostech 100 km/hod pro cestující mnohdy nepříjemné či může dojít k pohmožděninám nebo rozlité kávě, o své životy se obávat nemusíte.
Piloti si mezi sebou předávají zprávy o výskytech turbulencí a řídící letového provozu se snaží letadla navigovat tak, aby se těmto oblastem vyhnuli – nadletět, podletět nebo obletět!
Jediné a základní pravidlo, které musíte jako cestující dodržet je zůstat připoután pokud tak piloti situaci vyhodnotí a rozsvítí kontrolu Bezpečnostní pásy.
Video
Oficiálním autorem a garantem článku je Tony. Aktualizováno dne 11.2.2023