<b>PlanetaCestovani.cz</b>
  • Akční zájezdy
  • Sledování letů
  • Letecký provoz
  • Přílety / Odlety
  • Letiště online
  • Poradna
PC » Zajímavosti » Jak vysoko létají letadla?

Jak vysoko létají letadla?

Jak vysoko létají dopravní letadla a jaké letové výšky jsou maximální? Stručná a rychlá odpověď zní: nejčastější letová výška dopravních letadel při ustáleném letu se pohybuje mezi 9 000 metrů až 13 000 metrů. Celá problematika je ovšem složitější a kompletní vysvětlení najdete v tomto článku.

  • sledování výšky letů můžete i online

Nejen dopravní letadla létají v takzvaných letových hladinách (zkratky FL, tedy Flight Level). Ty jsou udávány ve stopách přičemž 10 000 stop je rovno 3 050 m. V letecké dopravě se mezi piloty i řídícími letového provozu používá odborné označení pro výšku letu například FL300 (tedy Flight Level je 30 000 stop = 9 150 metrů). za FLXXX si tedy přidáte jen dvě nuly a dostanete výšku ve stopách ve kterých konkrétní letadlo letí.

Ve stopách nastavují „budíky“ letadel i piloty za letu. Osobně jsem viděl jak pilot nastavil kolečkem za letu 30 000 což znamenalo nastavení letové hladiny FL300 (jako palubní průvodčí jsem několikrát v pilotní kabině B737 letěl a sledoval piloty jak výšku mění).

Výhody vyšší letové výšky

  • ve vyšších výškách je řidší vzduch a tedy menší odpor (letadlu klade odpor méně molekul)
  • menší spotřeba paliva = lety jsou levnější
  • menší výskyt turbulencí a obecně méně negativních jevů spojených se špatným počasím
  • více komfortní let pro cestující
  • letadla se rozptýlí do mnoha letových hladin (menší letadla létají níže), lépe se plánuje letecký provoz
  • piloti získají při krizových situacích více času na řešení

Proč nelétají výše?

I přes výše uvedená pozitiva letu ve vyšších nadmořských výškách nelze létat až příliš vysoko. Proudové motory totiž ke svému optimálnímu výkonu potřebují určitý procento kyslíku ve vzduchu. Dalším důvodem je fakt, že letadla ke svému vodorovnému letu potřebují získat určitý vztlak, který by v příliš řídkém vzduchu už nemohla získat. Právě proto mají velká dopravní letadla křídla s velkou plochou, aby při letu ve vysokých letových hladinách získala potřebnou vztlak při určité rychlosti. Letadla můžete sledovat online na FlightRadaru.

Změny tlaku

Díky řidšímu vzduchu v letových výškách ve kterých letadla standardně létají je nutné upravit kabinu cestujících. Ve výšce 9 kilometrů by každý člověk během pár vteřin upadl do bezvědomí. Kabina cestujících je tedy v průběhu stoupání postupně přetlakovaná na podobný tlak jako máme na zemi (respektive který odpovídá přibližně 1 000 metrům nad mořem, každé letadlo to má trochu jinak). Přetlakování probíhá v motorech. Těmi proudí vzduch a v určité části motoru je vzduch ohříván na žádoucí teplotu a stlačen. V té hodnotě je následně vpouštěn do kabiny cestujících.

Maximální výšky letu

Typ letadla Počet + typ motorů Max výška letu (m.) Max výška letu (stopy)
Airbus 330 2 proudové motory 12.500 metrů FL410
Airbus 320 2 proudové motory 12.100 metrů FL396
ATR 72 turbovrtulové motory 7.620 metrů FL250
Boeing 737 verze 800 2 proudové motory 12.500 metrů FL410
Boeing 747 Jumbo Jet 4 proudové motory 13.140 metrů FL439
Concorde 4 proud. Motory s přídavným spalováním 18.300 metrů FL600
Gripen JAS-39 1 proudový motor 15.240 metrů FL498
Jak vysoko létají letadla? Maximální letová výška (hladina)

Časté dotazy

V jaké výšce létají letadla?

V jaké výšce létají konkrétní letadla najdete v přehledné tabulce v článku. Maximální povolená letová hladina se bude odvíjet podle konkrétního výrobce a modelu letadla.

Jaké existují letové hladiny (výška letu)?

V letectví se pro označení letové hladiny používá jednotka „Feet“ (stopa). Letová hladina FL410 tak označuje výšku 41000 feet což je po přepočtu na metry 12500 metrů. Konkrétní letové hladiny pro jednotlivé letadla najdete zde.

V jaké výšce létají stíhačky?

Stíhací letouny samozřejmě mohou létat ve výšce od pár desítek metrů nad zemí až po 26 kilometrů nad zemí! Kolik jsou ale maximální letové hladiny konkrétních stíhaček? MIG-31 má maximální letovou hladinu 25000 metrů, Lockheed U2 24000 metrů, F-22 Raptor 22000 metrů, Eurofighter Typhoon 20000 metrů, F-15 Eagle 20000 metrů. Vizualizaci ve srovnání s výškou Mt. Everestu najdete na obrázku níže:

Úno 11, 2023Tony Dvořák

Oficiálním autorem a garantem článku je Tony. Aktualizováno dne 11.3.2024

PC » Zajímavosti » Jak vysoko létají letadla?

Mohlo by se Vám také líbit
 
Turbulence v letadle
 
Sledování letů & Letadel podle čísla letu online
Komentáře: 15
  1. blank
    Johi
    21.1.2025 v 18:10

    Jak vysoko může letět predválečný dvouplošník

    OdpověďZrušit
  2. blank
    Honza
    30.1.2024 v 21:52

    Dobrý den, je pravda, že letadla nelétají maximální možnou rychlostí kvůli spotřebě? Nebo je to jen mýtus? Myslím to tak, že by třeba mohla být v cílové destinaci rychleji, ale kvůli spotřebě to tak není. Někde jsem to zaslechl, ale nějak se mi to nezdá. Děkuji za odpověď.

    OdpověďZrušit
    • blank
      Tony
      4.2.2024 v 8:52

      Pěkný den, zvolená rychlost letadla + výška letu + trasa letu se vypočítává na základě mnoha vstupních informací. V principu určitě platí, že zvolená rychlost odpovídá optimální spotřebě daného letadla… Vše je to o plánování letů u dané aerolinky, když je zpoždění malé a nezpůsobí žádné další problémy na dalších letech je zbytečné přidávat rychlost letu.

      OdpověďZrušit
  3. blank
    Honza
    29.1.2024 v 16:48

    Dobrý den, ohledně výšek je mi to celkem jasné, zajímá mě jen, jestli letadla létají nejrychleji, jak můžou, nebo zda letí pomaleji s ohledem na spotřebu? Ještě mě zajímá, zda je možné určit alespoň přibližnou spotřebu Airbus A320 neo? Jsem fanoušek letectví a tímto strojem létám na počítačovém simulátoru, ale nikdy pořádně nevím, jak přesně spočítat palivo, ať už na hodinu, nebo na nm. Díky za odpovědi.

    OdpověďZrušit
    • blank
      Tony
      4.2.2024 v 8:56

      Každé letadlo má (podobně jako auto) doporučovanou provozní rychlost a maximální rychlost. Většina vozů má maximální rychlost například 200 km/h a optimální rychlost jízdy po dálnici kolem 110 km/h. U letadel je to stejné, tedy skutečně by mohli letět vyšší rychlostí, ale létají tou doporučovanou / optimální rychlostí

      OdpověďZrušit
  4. blank
    Jiri
    14.1.2024 v 12:15

    Mám dotaz, jak dlouho asi trvá vystoupat obvyklému dopravnímu letadlu do letové hladiny 3800, tedy 11.500 m?

    OdpověďZrušit
    • blank
      Tony
      14.1.2024 v 12:15

      Zdravím, to se bude velmi lišit na daném letadlu, pilotech, počasí atd. Je to podobné jako byste se ptal za jak dlouho se dostane auto na křižovatce na rychlost 70 km/h… Nikdy to nebude stejné. Průměrně lze však napsat že se do této výšky dostane průměrně Boeing 737 za 20 minut po odlepení z vzletové dráhy.

      OdpověďZrušit
  5. blank
    Honza
    14.1.2024 v 12:15

    Prosím pěkně jaká je průměrná spotřeba paliva u plně naloženého letadla Boeing 737-800 ? Chápu, že je spotřeba závislá na různých okolnostech, ale přibližný průměr by snad bylo možné určit. Děkuji.

    OdpověďZrušit
    • blank
      Tony
      14.1.2024 v 12:15

      Dobrý den, na trase z Prahy do Paříže je spotřeba paliva plně naloženého B737-800 přibližně 4400 litrů. Vzdálenost je přitom 850 kilometrů.

      OdpověďZrušit
  6. blank
    David
    14.1.2024 v 12:15

    Bojím se letět letadlem protože mám „fobii“ z výšek ,ale zajímalo mě jak vysoko letadla létají .

    OdpověďZrušit
    • blank
      Matej
      14.1.2024 v 12:15

      Jsem pilot a také mi výšky nedělají dobře, dozvěděl jsem se, ze rozhoduje spojení se povrchem. Pokud jsi na rozhledně, vidíš ono spojení, máš pak závrať. V letadle po vzletu ztratíš kontakt s povrchem a závrať nepřijde. Je to vyzkoušené.

      OdpověďZrušit
    • blank
      Tony
      14.1.2024 v 12:15

      Dobrý den, mrkněte na článek o strachu z létání a třeba Vás to uklidní.

      OdpověďZrušit
    • blank
      Jiří
      6.9.2024 v 22:04

      Taky se bojím výšek. Je to úplně jinde nad 50 metrů nevidím problém je to jinak než stát 4 metry nad zemí. 11Km za svítání. Bomba. 1 Km nad Ostravou před přistáním se cítíte jako pták.

      OdpověďZrušit
  7. blank
    Radek
    14.1.2024 v 12:15

    Sice nejsem žádný fyzik, ale opravdu mají letadla ve vyšších výškách nižší spotřebu? Sice mají menší odpor ale o to rychleji musí letět, aby udrželi požadovaný vztlak nebo ne? :-) Jinak opravdu super článek! Radek

    OdpověďZrušit
    • blank
      Štěpán
      14.1.2024 v 12:15

      Ahoj,ale o to právě jde- lidé chtějí,aby bylo rychlé,jinak by byla nejlepší („nejekonomičtější „) vzducholoď !
      Bude to obdobné jako jako cestováním osobním autem,jen složitější. Jde o to najít zlatou střední cestu mezi všemi výhodami a zápory.
      Jaká je nejefektivnější rychlost osobního auta ?
      Kdysi snad někdo spočítal,že je to okolo 80 km/h,ale proč vlastně? Proč to není 60 nebo 120 ?
      Odpor vzduchu narůstá s druhou mocninou v závislosti na zvyšující se rychlosti auta.Z toho plyne,že lepší by bylo třeba 60,ale zase tu máme požadavky uživatele na dostatečnou svižnost přepravy což je pro naše vzdálenosti mezi aglomeracemi minimálně těch 80 km/h a 60 by bylo málo.Při 120 by byly zase velké ztráty bržděním a i motor by musel být větší a těžší,protože motor pracuje ekonomicky při středním rozsahu otáček,tomu musí odpovídat jeho převodovka (respektive nejvyšší převodový stupeň) a to musí být konstruováno právě na tu rychlost 80 km/ h. Dále tu máme požadavek na bezpečnost, takže auto musí být robustnější a těžší.
      A máme tu začarovaný kruh ze kterého plyne,že je jen jedno optimální řešení.
      Stejné to bude i s letadlem,jen bude to optimální řešení těžší realizovat s ohledem na mnohem vyšší technologickou náročnost létání oproti ježdění.
      Doufám,že můj příspěvek bude alespoň trochu přínosem.

      OdpověďZrušit

Pro napsání komentáře musíte být přihlášen. - Přihlásit se


blank
Tony Dvořák

Hledám levné zájezdy

11.2.2023

Hledáme pro Vás levné zájezdy & akční dovolenou s odletem (nejen) z Prahy. Oficiální cestovatelské informace, průvodci a cestopisy.

  • mail: info@planetacestovani.cz
  • autor: redakční tým PlanetaCestování.cz
  • Privacy Policy // O nás
  • Zpožděné & ztracené zavazadlo: Kompenzace až €1,250
  • Dny NATO Ostrava 2024 – Kvůli povodním ZRUŠENO
  • Zavřeli plačící dítě v letadle na WC
  1. Braunfuchsová: Lázně Buk (Bukfurdo) – Termální lázně Maďarsko
  2. Dušan: ZOO v ČR – Seznam, mapa (+ Nejlepší ZOO)
  3. Jarek: Vízum na Kapverdy (taxa/poplatek)
2013 – 2024 © PlanetaCestovani.cz