<b>PlanetaCestovani.cz</b>
  • Akční zájezdy
  • Sledování letů
  • Letecký provoz
  • Přílety / Odlety
  • Letiště online
  • Poradna
PC » Pro cestovatele » Zrušení letu – kompenzace za zrušený let & letenky

Zrušení letu – kompenzace za zrušený let & letenky

Zrušení letuS nástupem nízkonákladových leteckých společností v posledních dvou dekádách rapidně vzrostl počet zrušených letů. Oproti klasickým dopravcům je jejich přístup k podnikání v letecké dopravě postaven na jiných zákonitostech a jednoduše se jedná o jeden z negativních jevů, který jde ruku v ruce s levnými letenkami. V tomto článku se budu věnovat důvodům zrušeného letu stejně tak jako právu cestujících pokud tato nemilá skutečnost nastane.

Ověřit zda mám nárok na kompenzaci (klik)

Odškodné za zrušený let • Důvody zrušení • Výše náhrady • Realita • Pojištění zrušení letu

Při každém zrušeném letu, pakliže si nezvolíte náhradní let, Vám budou peníze vráceny! Ať už se jedná o jakýkoliv důvod a jakkoliv dlouho před odletem. Nutno podotknout, že v tomto článku se nedočtete o stornování letenek.

Odškodné za zrušený let

Hned na úvod to nejdůležitější – finanční kompenzace! Kdy na ni mám nárok a jaká je její výše? Pravidla nejsou nijak složité nicméně je třeba si přesně zkontrolovat zda všechny podmínky splňujete.

  • Na náhradu máte nárok pouze pokud se jedná o evropskou leteckou společnost nebo pokud Váš let odlétá z území Evropské unie!
  • Pokud byl Váš let zrušen 1 až 7 dní před odletem. Máte nárok na kompenzaci.
  • Pokud byl Váš let zrušen 7 až 14 dní před odletem a zároveň Vám nebyl nabídnut alternativní let, který odlétá nejpozději 2 hodiny před původně plánovaným odletem a současně přilétá do cílové destinace ne později než 4 hodiny před původně plánovaným příletem. Máte nárok na kompenzaci.
  • Pokud byl Váš let zrušen 7 až 14 dní před odletem a zároveň Vám byl nabídnut alternativní let, který odlétá nejpozději 2 hodiny před původně plánovaným odletem a současně přilétá do cílové destinace ne později než 4 hodiny před původně plánovaným příletem. Nárok na kompenzaci nemáte!
  • Pokud byl Váš let zrušen 14 dní a více před odletem. Nárok na kompenzaci nemáte!

* let tam i zpět je vždy brán odděleně, můžete mít tedy na let tam i zpět a získat tak dvojnásobnou kompenzaci

Důvody zrušení

Závěrečným hodnotícím kritériem je důvod zrušení letu. Nárok na finanční náhradu nemáte pokud důvod zrušení letu nemohla letecká společnost ovlivnit. Nárok tedy nemáte pokud byla důvodem zrušení například státní stávka (jako například stávka pilotů ve Francii), politický převrat, nepředvídané počasí (jako byl například výbuch sopky na Islandu) apod. Nárok na finanční náhradu naopak máte pokud bylo příčinou zrušení nenaplnění letu nebo technické problémy apod.

Výše náhrady

  • let do vzdálenosti 1 500 km = náhrada 250 € (přibližně 6 750 Kč)
  • let od vzdálenosti 1 500 km v EU nebo let od 1 500 km do 3 500 km mimo EU = náhrada 400 € (přibližně 10 800 Kč)
  • let od vzdálenosti 3 500 km = náhrada 600 € (přibližně 16 200 Kč)

Realita

Pokud si přečtete zkušenosti lidí s vymáháním kompenzací za zrušený let v diskusích, dočtete se jak obtížně se s leteckými společnostmi obvykle komunikuje. Letecké společnosti se budou ze všech sil snažit Vám nevyplácet ani korunu. Použijí k tomu oblbující maily, nereagování a v neposlední řadě i svůj tým právníků. Nenechte se zastrašit, pokud splňujete podmínky a máte na kompenzaci právo nemají šanci a nakonec budou muset zaplatit.

Téma reklamace zpoždění letu jsem rozpracoval v samostatném článku.

Pojištění zrušení letu

Takzvané pojištění storna letenky je příplatková služba, kterou je možné sjednat buť jako příplatková služba u letecké společnosti nebo u externí pojišťovny. Tyto pojistky mají jednoduše zajistit náhradu v případě, že se Vám něco stane a budete nuceni zrušit letenku z Vaší strany. Netýká se tedy pojištění v případě pokud let zruší letecká společnost. Cena takovéhoto pojištění se odvíjí od ceny letenky.

Příklad pojištění storna letenky

Pokud tedy koupíte letenku za 10.000 Kč a nemáte žádné pojištění: 2 týdny před odletem si zlomíte nohu = přijdete o 10.000 Kč.
Můžete si tuto letenku ale za například 1.500 Kč pojistit a zaplatíte tak 11.500 Kč: 2 týdny před odletem si zlomíte nohu = bude Vám vráceno 10.000 Kč.

Úno 11, 2023Tony Dvořák

Oficiálním autorem a garantem článku je Tony. Aktualizováno dne 11.2.2023

PC » Pro cestovatele » Zrušení letu – kompenzace za zrušený let & letenky

Mohlo by se Vám také líbit
 
Lufthansa – zpoždění a zrušení letu
 
Austrian Airlines – zpoždění & zrušení letu / zavazadla
Komentáře: 22
  1. Helena Pirníková
    14.1.2024 v 12:15

    dobrý den, pres CK jsem měla letenku z Lisabonu 13.45 do Prahy s přestupem v Bruselu dne 20.11.2022 Bohužel let z Bruselu do Prahy byl zrušen. Nabídli nám náhradní let Brusel – Praha s přestupem ve Frankfurtu, odlet 6.50 následující den a zajištěn nocleh v hotelu i odvoz zpět na letiště, občerstvení nikoliv. Mam narok na kompenzaci za zrušený či zpožděný let? Děkuji za info

    OdpověďZrušit
  2. blank
    Pavel
    14.1.2024 v 12:15

    Dobrý den, dne 16. května 2020 jsem obdržel email od Vaší společnosti o zrušení letu FR 5007 a FR 5006 s možností vrácení peněz za letenku. Po vyplnění a odeslání formuláře jsem do dnešního dne peníze za letenky stále neobdržel. Proto se ptám, kdy se tak stane nebo co mám udělat pro vrácení peněz. Děkuji.

    OdpověďZrušit
    • blank
      Tony
      14.1.2024 v 12:15

      Dobrý den, jakou společnost máte na mysli? VašeNároky?

      OdpověďZrušit
  3. blank
    Pavel
    14.1.2024 v 12:15

    Dobrý den, prosím o radu ohledně mého zrušeného letu Kyjev-Praha datum odletu 9.7.2020. ČSA mi poslala mail, že se tento let ruší a víc nic, mail jsem dostal více jak 14dní před odletem. Chci se zeptat, zda mi ČSA může umožnit změnit rezervaci, když přijdu na letiště v Kyjevě na prodejní přepážku ČSA za méně než 3 dny před zrušeným odletem a budu chtít změnit čas odletu.

    OdpověďZrušit
    • blank
      Tony
      14.1.2024 v 12:15

      Oni to udělali dle legislativy bez nároku na kompenzaci a jakákoliv další domluva s nimi bude již jen jejich benevolence. Zkusit to tedy můžete, ale žádný právní nárok na to bohužel nemáte…

      OdpověďZrušit
  4. blank
    Alena Stodůlková
    14.1.2024 v 12:15

    Dobrý den,
    zakoupila jsem si zpáteční letenku od společnosti Lufthansa Vídeň – Tampa, měli jsem zpět z Tampy letět 20.3. 2020, společnost let zrušila, nedala nám vědět mailem ani sms a ani nám nenabídla jiný let… zjistili jsme to pouze na jejich stránkách asi 5 dní před odletem… mám nárok na odškodnění?

    OdpověďZrušit
    • blank
      Tony
      14.1.2024 v 12:15

      Dle vyjádření EU v případě rušení letů z důvodu koronaviru nárok na finanční kompenzaci nemáte. Máte však nárok na vrácení peněz za letenky.

      OdpověďZrušit
  5. blank
    Kristýna
    14.1.2024 v 12:15

    Dobrý den,

    koupili jsme zpáteční letenku Praha-Ljubljana; dnes mi přišel e-mail že let z Prahy do Ljubljany je zrušen (aerolinka Adria). E-mail o zrušení letu mi přišel dnes (8.8.2019) a odlet by byl 23.8.2019 (je to tedy 15 dní, ne 14). Chtěla bych se zeptat, na co mám teď nárok – minimálně bych chtěla vrátit peníze za tuto zrušenou jednosměrnou letenku. Mám ale nárok i na zrušení letenky z Ljubljany do Prahy s tím, že mi bude vrácena celá částka, kterou jsem za letenky platila?

    Předem moc děkuji,

    Kristýna

    OdpověďZrušit
  6. blank
    Marek
    14.1.2024 v 12:15

    Dobrý den, mám zaplacené letenky od Ryanair do Girony, odlet 6.9 a máme s přítelkyní zaplacené storno pojištění letenky s vrácením částky. Dnes jsme se dozvěděli že bohužel z pracovních důvodů nemůžeme odjet, ale nikde u Ryanair jsem nenašel jak zrušit tento let a kde se domáhat vrácení peněz za letenky, když jsem měl pojištění. Můžete mi poradit? Díky Marek

    OdpověďZrušit
    • blank
      Tony
      14.1.2024 v 12:15

      Dobrý den, předpokládám, že jste letenku nekupoval přímo na webu ryanair com, že? Ti mají v podmínkách jasně uvedeno, že můžete změnit datum či jména nicméně nelze rušit let (pouze tak, že Vám letenka propadne). Stačí dát do vyhledávače „ryanair zrušení letenky“.

      OdpověďZrušit
  7. blank
    Monika Kornhauserová
    14.1.2024 v 12:15

    Dobrý deň,

    bookovala som let jednosmerny Lisabon- Praha na 6.9.2019, dnes mi prišlo,že let je zrušený ,, z obchodních důvodů, alternativní spojení není k dispozici, můžeme nabídnout pouze plnou refundaci zakoupených letenek, případně doplňkových služeb“ Mám nárok na nejaku kompenzáciu alebo nie?

    Ďakujem

    Monika

    OdpověďZrušit
    • blank
      Tony
      14.1.2024 v 12:15

      Dobrý den, bohužel to je oznámeno s tak velkým předstihem, že Vám žádný nárok nevzniká. S pozdravem, Tony

      OdpověďZrušit
  8. blank
    Alice Štrobachová
    14.1.2024 v 12:15

    Dobrý den, minulý týden jsem se vrátila z USA, tam jsem letěla se společností KLM, měla jsem s ní letět i zpátky (přes Amsterdam do Prahy), letenky jsem zakoupila přes pelikana. Den před odletem domů mi přišla od pelikána přeposlaná informace z KLM, že byl můj let z LAX do Amsterodamu zrušen… panika. Nicméně jsem kontaktovala pelikána a slečna mi zajistila let domů od společnosti Iberia. Od KLM jsem tedy přímo žádnou kompenzaci nedostala… mám nárok na nějaké vrácení peněz v tomto případě? Předem děkuji, Alice

    OdpověďZrušit
    • blank
      Tony
      14.1.2024 v 12:15

      Ano, měla byste mít rozhodně nárok na kompenzaci. Kontaktujte se všemi podklady leteckou společnost KLM a vyžadujte od nich náhradu.

      OdpověďZrušit
  9. blank
    Natalie
    14.1.2024 v 12:15

    Dobrý den, poštěstilo se mi být ve správný den na letišti Gatwick v Londýně, když tam zrovna kroužily ty drony. Letecká společnost už den předem věděla, že letiště nebude v brzké době v provozu, ale můj let ani nezrušila, ani mě neinformovala. Let byl posouván z odpoledních hodin až do hodin pozdních, kdy se ke mě dostalo, že se let neuskuteční. Tak jsem si zavolala na linku Smartwings, kde mi bylo teprve sděleno, že let byl odložen na další den a že mi bude proplacen hotel, který jsem si zařídila až v 1 hodinu ráno, kvůli tomu jak nás ta aerolinie natahovala. Další den byl let opět posunut z ranních do odpoledních hodin a nikdo se neobtěžoval mi dát vědět o mých právech. Chci si zažádat o odškodnění a proplacení toho předraženého hotelu, ale na jejich stránkách je k dispozici jen formulář, který nám nedá příliš prostoru se vyjádřit. Koho mám tedy kontaktovat? Natálie

    OdpověďZrušit
    • blank
      Tony
      14.1.2024 v 12:15

      Dobrý den, bohužel se ve Vašem případě nemůžete opřít o nařízení EU č. 261/2004 a žádat tak o klasickou kompenzaci za zpoždění neboť šlo o situaci neovlivnitelnou leteckou společností. SmartWings je napříč diskusními fóry proslulá podobným chováním a očekávejte tvrdý boj (ve většině případech). V kontaktním formuláři vidím pole Zpráva, kde se můžete libovolně rozepsat, po odeslání bych nicméně dále v intervalech například ob den volal na různá jejich kontaktní čísla a neustále na ně tlačil. Jinou radu Vám bohužel nedokážu dát :( Snad někdo jiný kdo byl ve vymáhání svých práv s nimi úspěšnější poradí… S pozdravem, Tony

      OdpověďZrušit
  10. blank
    Bejrová
    14.1.2024 v 12:15

    Prosím chtěla bych vědět jestli mohu stornovat letenku bez připojištění zhruba měsíc před odletem a jestli mi vrátí v plné výši
    Děkuji za odpověď Bejrová

    OdpověďZrušit
    • blank
      Tony
      14.1.2024 v 12:15

      Dobrý den, bohužel v 99% případech to není možné. Pouze pokud byste měla letenku například v Business třídě či První třídě. Odvíjí se to totiž od podmínek Vaší letecké společnosti jaké má podmínky zrušení letu.

      OdpověďZrušit
  11. blank
    Doudová Alena
    14.1.2024 v 12:15

    Chtěla bych zrušit zpáteční let do Itálie. Jak to mám udělat? Měla bych letět 4. září. Děkuji.

    OdpověďZrušit
    • blank
      Tony
      14.1.2024 v 12:15

      Dobrý den, vše se odvíjí od Vaší letenky, jaký typ a u jaké letecké společnosti máte letenku zakoupenou?

      OdpověďZrušit
  12. blank
    Marcela
    14.1.2024 v 12:15

    V nadpisu máte též něco o pojištění, ale v článku jsem se o ničem takovém nedočetla. Co tím autor tedy myslel? Prosím o vysvětlení, děkuji. Marcela

    OdpověďZrušit
    • blank
      Tony
      14.1.2024 v 12:15

      Dobrý den, děkuji za zpětnou vazbu. Odstavec, který se týká pojištění storna letenky jsem tedy doplnil a obsahuje základní informace i s příkladem jak výhodné je pojištění zrušení letenky.

      OdpověďZrušit

Pro napsání komentáře musíte být přihlášen. - Přihlásit se


blank
Tony Dvořák

Hledám levné zájezdy

11.2.2023

Hledáme pro Vás levné zájezdy & akční dovolenou s odletem (nejen) z Prahy. Oficiální cestovatelské informace, průvodci a cestopisy.

  • mail: info@planetacestovani.cz
  • autor: redakční tým PlanetaCestování.cz
  • Privacy Policy // O nás
  • Zpožděné & ztracené zavazadlo: Kompenzace až €1,250
  • Dny NATO Ostrava 2024 – Kvůli povodním ZRUŠENO
  • Zavřeli plačící dítě v letadle na WC
  1. Braunfuchsová: Lázně Buk (Bukfurdo) – Termální lázně Maďarsko
  2. Dušan: ZOO v ČR – Seznam, mapa (+ Nejlepší ZOO)
  3. Jarek: Vízum na Kapverdy (taxa/poplatek)
2013 – 2024 © PlanetaCestovani.cz