V historii představovala letecká doprava způsob přepravy jen pro nejmajetnější vrstvy obyvatelstva. Mohly být přepravovány jen malé počty cestujících, kteří museli zaplatit veškerý personál, pohonné hmoty a náklady na pořízení letadla. Požadavky na komfort, rychlost a bezpečnost byly však již od počátků tohoto způsobu přepravy velmi vysoké. V současné době se letecká doprava stává přijatelnější pro čím dál vyšší počet lidí. Rozšířil se počet funkcí, jež dnešní letiště plní, a to se odráží i v nutnosti zvýšené bezpečnosti. Musí splňovat náročná kritéria s ohledem na bezpečnost, komunikaci a automatizaci budov.
Bezpečnostní rizika letiště
Mezi bezpečnostní rizika letiště patří například oheň, terorismus, pašování, nedovolená imigrace a krádeže. Uhlídat je představuje nelehký úkol, jelikož je nutné sledovat několik různých zón: perimetr, terminály, parkoviště a další místa pro cestující. Stejně jako v mnoha jiných oblastech života i v oblasti budování, rozšiřování a rekonstrukcí letišť a jejich zařízení dochází k určitému vývoji. Vzhledem k tomu, že bezpečnost na letišti má absolutní prioritu, musí být využita nejmodernější technologie a co nejpřesněji nastaveny procesy v rámci letecké přepravy, včetně plnění paliva. Významný je i tlak na ekonomiku přepravy.
Ceny klesají na úkor komfortu, ovšem nároky na bezpečnost i rychlost naopak rostou. Průběh plnění paliva do letadla tvoří spolu s přípravou cateringu a odbavením cestujících k hlavním úkonům, na jejichž plynulosti závisí délka mezipřistání a tedy i celková doba přepravy osob i nákladu. Čas je významný faktor v době nutnosti snižování nákladů, a proto je zajištění efektivního systému plnění paliva do letadla v popředí zájmu řady institucí. Z toho důvodu bývají detailně nastaveny postupy pro plnění paliva a jejich řádné dodržování, což je předmětem každodenní kontroly. Na základě praktických zkušeností pak dochází postupně i k jejich aktualizaci.
Letecké pohonné hmoty
Letecké pohonné hmoty jsou nebezpečné hořlavé látky. Požár na palubě je jednou z hlavních příčin úmrtí v letecké dopravě. Proto je nutné zaměřit se na jeho zdroje a případně umět efektivně zasáhnout k jeho uhašení. Záměrem každého letiště je navrhnout takový systém plnění, který bude ekonomicky výhodný a schopný splnit požadavky všech leteckých společností. Pro větší mezinárodní letiště je výhodnější systém hydrantového plnění. Vyšší počáteční náklady jsou kompenzovány úsporami při dlouhodobém provozu a velkém odběru. Pro letiště s menším počtem odbavených letadel je pak výhodnější vybudovat čerpací stanice a obsluhovat stojánky cisternami.
Plnění paliva do letadla za letu
Vrcholem v oblasti letecké dopravy je pak doplňování paliva do letadla za letu pomocí tankovacích strojů jako je například Victory K1A, které může doplňovat palivo až třem letadlům současně. Tato oblast a její rizikovost však v této práci dále rozváděna není.
V první kapitole jsou popsány postupy při plnění paliva do letadla (včetně uvedení klíčových definic z této oblasti). Druhá část je zaměřena na bezpečnostní hlediska plnění paliva v době, kdy jsou cestující na palubě, a totéž zohledňuje i při odsávání paliva z nádrží letadla. Na toto téma navazuje třetí část komentářem jednotlivých složek paliva a postupů pro určování množství paliva v letecké dopravě. Čtvrtá kapitola pojednává o kvalitě paliv a jejich směsí. Závěrečná část konkrétně analyzuje příčiny vybraných leteckých katastrof.
Postupy při plnění paliva do letadla
Pro zkrácení doby plnění jsou nutné propracované postupy plnění paliva na jednotlivých letištích. Jejich dodržování a bezchybná realizace pak zvyšuje atraktivnost daného letiště v očích leteckých společností. Investice vynaložené do maximálně funkční a pokud možno bezchybné infrastruktury plnění se proto letišti často velmi vyplatí.
Plnění LPH
Plnění LPH na Letišti Praha je činnost, která zahrnuje všechny činnosti bezprostředně související s dodávkou LPH do nádrží letadla pomocí autocisteren. Zahrnuje příjezd AC na stání letadla, vlastní plnění a odjezd autocisterny ze stání.
Odsávání LPH
Odsávání LPH je činnost související se snižováním množství LPH v nádržích letadel pomocí autocisterny. Zahrnuje příjezd autocisterny na stání letadla, vlastní odsávání a odjezd autocisterny ze stání.
Bezpečnostní program
Letiště Praha a.s., nakládá jako provozovatel mezinárodního letiště s nebezpečnými látkami jako jsou LPH ve větším množství, je dle zákona o prevenci závažných havárií povinno zpracovat Bezpečnostní program.
Bezpečnostní program lze rozdělit na dvě funkce. Jeho hlavní funkcí je popis, návod, postup realizace a řízení systému prevence závažné havárie. Slouží ovšem také jako podkladový dokument, kterým vedení společnosti prezentuje správním úřadům, okolním objektům a veřejnosti rozsah rizika plynoucího z provozu letiště.
Organizace služeb při plnění/odsávání LPH
Odpovědnosti
Plnění letadla LPH provádí a odpovídají, za dodržování všech obecně závazných právních předpisů a provozních, požárně bezpečnostních nařízení, plnící společnosti a zaměstnanci plnících společností.
Za nastavení požadované varianty plnění, rozložení LPH v nádržích letadla a za naplnění požadovaného množství paliva odpovídá velitel letadla nebo pověřený pracovník.
Organizace zajišťující odbavení letadla na stání včetně rozestavění a pohybu MMP je v odpovědnosti zaměstnanců handlingové společnosti.
Provozovatel Letiště Praha je oprávněn plnění nebo odsávání LPH do/z letadla zakázat, pokud nebude naplněn některý z požadavků stanovených zákonem, leteckým předpisem nebo dokumentací Letiště Praha. Toto oprávnění má i v případě, pokud by plnění nebo odsávání v konkrétní situaci na letišti významně zvyšovalo možnost vzniku mimořádné události.
Plnící společnost
Aby mohla společnost poskytovat plnění nebo odsávání LPH do/z letadla, musí mít zajištěné:
-
oprávnění k plnění nebo odsávání LPH na Letišti Praha vydané dle zákona č. 49/1997 Sb., o civilním letectví
-
provozní, bezpečnostní a požárně bezpečnostní postupy pro plnění nebo odsávání LPH do/z letadla
-
výkon odborně způsobilé osoby v oblasti požární ochrany, která stanoví podmínky požární bezpečnosti prokazovaných činností
-
smluvní zajištění pohotovostních a jiných služeb v oblasti požární ochrany
Pracovník plnící společnosti je oprávněn zahájit plnění nebo odsávání LPH do/z letadla teprve po realizaci všech opatření. Tato opatření jsou uvedena v provozním, bezpečnostním a požárně bezpečnostním manuálu plnící společnosti pro provádění plnění nebo odsávání LPH do/z letadla.
Kontrola před plněním
Nejprve se zkontroluje, zda je plnicí vozidlo provozuschopné a připravené k použití (hasicí přístroje, vybavení na odběr vzorků atd.). Následně probíhá kontrola druhu paliva ve vozidle a převážené množství. Zkontroluje se také, zda je ve vozidle správná dokumentace.
Přiblížení k letadlu
Před přiblížením letadla musí plnící personál zkontrolovat, zda motory letadla stojí a zda je vypnutý antikolizní maják. Některé aerolinie vyžadují, aby přiblížení autocisterny povolil palubní inženýr letadla.
Autocisterna musí zaparkovat alespoň tři metry od letadla. Vozidlo musí být zaparkované tak, aby mělo k dispozici nejméně problémovou únikovou dráhu, pokud by muselo rychle odjet v nouzové situaci. Autocisterna má být zaparkována přídí směrem od letadla pro případ selhání brzd. Couvání je třeba se vždy vyhnout, až na případy, kdy není jiná možnost.
Ověření druhu a množství paliva
Plnící personál si u zástupce letecké společnosti pečlivě ověří požadovaný druh a množství paliva.
Doplnění paliva do letadla
Aby se vyrovnaly elektrické potenciály obou těles, je vodivě propojeno plnící vozidlo s letadlem. Kabel pro vodivé propojení je vždy připojen k určenému místu na letadle (obvykle na podvozku). Uzemnění není během tankování letadla nutné, kromě případů, kdy na něm trvá letecká společnost nebo místní úřady.
Užívání bezpečnostních reflexních kuželů je určeno k minimalizování rizika přejetí hadic vozidly, obsluhujícími letadlo.
Při plnění musí plnící personál sledovat rozdílový tlakoměr, zda nedojde k náhlému vzrůstu nebo poklesu tlaku. Tato změna by mohla signalizovat protržení nebo obtékání filtrační vložky.
Plnící personál musí dodržovat bezpečnostní opatření proti statické elektřině. Během plnění musí být plnící personál trvale soustředěný na svou práci, aby včas zaznamenal jakékoliv změny pracovního prostředí, které by mohly ohrozit letecký personál, letadlo nebo vybavení.
Pokud by letecká společnost požadovala vzorek paliva, plnící personál poskytne vzorek, odebraný z výstupní (čisté) strany filtru.
Dokumentační povinnost
Plnící personál odečte stav měřidla a součtového počítadla, následně vyplní dokumentaci. Poté vyplní dodací list a získá podpis zástupce letecké společnosti nebo zákazníka (velitel letadla).
Obchůzka vozidla
Vizuálně je v průběhu obchůzky kolem vozidla zkontrolováno, zda je veškeré vybavení pro tankování pohonných hmot bezpečně uložené.
Handlingová společnost
Odpovídá za koordinaci odbavení letadla na stání, včetně koordinace bezpečnostních opatření při plnění nebo odsávání LPH do/z letadla. Také je povinna vytvořit na stání letadla plnící společnosti takové podmínky, aby plnění nebo odsávání LPH do/z letadla probíhalo bezpečně v souladu s pokyny plnící společnosti.
Na Letišti Praha zajišťují hanglingové služby společnosti Handling Letiště Praha, Menzies Aviation a Czech Airlines Handling.
Organizace MMP
V dopravním řádu Letiště Praha je stanoveno, že ostatní MMP na stání kde probíhá plnění nebo odsávání LPH, nesmí v průběhu těchto činností projíždět nebo parkovat pod křídly letadla a musí být vzdáleny od plnících a odvzdušňovacích ventilů letadla nejméně 4 m a od obrysů autocisterny a hadic nejméně 3 m.
Všechny osoby na stání, kde probíhá plnění nebo odsávání LPH, musí uposlechnout příkazů obsluhy autocisterny.
Personál odbavující letadlo
Vzhledem k tomu, že častou příčinou nehod jsou tzv. lidské chyby je nutné připravit kvalifikovaný personál pro odbavení letadla. Zaměstnanci musí být prokazatelně seznámeni zejména s:
-
manipulací a vlastnostmi LPH
-
požárními, bezpečnostními a hygienickými předpisy
-
protipožární ochranou a použitím hasicích přístrojů
-
postupy při vzniku mimořádné události
-
postupy při úniku látek závadných vodám
Záznam o seznámení s předpisy a směrnicemi musí být k dispozici u vedoucích
všech složek, provádějících činnosti manipulace s LPH. Zaměstnanci jsou povinni okamžitě hlásit závady, vzniklé při manipulaci s LPH nebo na zařízeních LPH, příslušným organizačním jednotkám a složkám provozovatele letiště dle působnosti. Dále musí být všichni seznámeni se zásadami hygienických předpisů, musí používat předepsané osobní ochranné pomůcky, při manipulaci nejíst a nepít. V případě potřísnění je zásadou umýt si ruce a vyměnit oděv. U zaměstnanců musí být také prokázána pracovní způsobilost pravidelnými lékařskými prohlídkami.
Členění postupů dle způsobu plnění LPH
Základním rozdělením způsobu plnění může být směr, odkud je palivo do nádrží letadla dodáváno:
-
plnění shora, které využívá spouštěcí trysky (tzv. spádové plnění)
-
spodní plnění (tzv. tlakové plnění) je v kategorii dopravních letadel obvyklé, především díky lepší obslužnosti spodního ventilu, většina dopravních letadel je ale vybavena i ventilem pro plnění shora.

Rozmístění nádrží a ventilů pro plnění
Pevně stanovené postupy mají standardizovat plnění ve všech podmínkách bez ohledu na teplotu vzduchu nebo na lokální podmínky na letišti.
Tyto postupy se však významně neliší pro výše uvedené způsoby plnění – shora a zdola. Každá metoda má své výhody a nevýhody a jejich volba je tedy závislá na typu letadla a konkrétních požadavcích.
-
tyčinka na měření množství paliva
-
ventil k manuálnímu odsávání paliva
-
ústa k připojení plnící hadice
-
cívka k přechodu na manuální ovládání
-
plnící ventily
-
relé pro ovládání doplňování paliva
-
plnící panel
Bezpečnost během plnění/odsávání paliva
Pro plynulost celého procesu plnění je nutné preventivně maximálně eliminovat veškerá možná rizika, jež v jeho průběhu hrozí. Pro případ, že dojde k narušení bezpečnosti v době plnění paliva, je nutné připravit kroky, které sníží případné nepříznivé následky. Rizikové situace, spojené s plněním paliva, mohou nastat následující:
-
požár (jiskra statické elektřiny, vznícení z horkých bodů)
-
natankování nedostatku paliva
-
natankování nekvalitního nebo znečištěného paliva
-
rozlití paliva
Rozlití paliva hrozí především z nesprávného nasazení plnící hadice na ventil nebo její utržení ( způsobené například silným větrem). Pro eliminaci nebezpečí z povětrnostních podmínek je zakázané plnění během místních prudkých bouřek. Začátek a konec bouřky stanoví meteorologická služba letiště. Plnění palivem se rovněž nesmí provádět při velmi silném větru. Silný vítr by mohl ohrozit stabilitu plnící plošiny, takže se doporučuje, aby se plnění ve výšce neprovádělo, jestliže se očekává vítr s rychlostí vyšší než 40 knotů (1 kt ~ 1,85 km/h).
Další významný důvod vzniku havárií je tzv. lidský faktor. Zodpovědný pracovník může chybně vypočítat množství paliva, potřebného pro let nebo dojde k naplnění nádrží letadla nedostatečným množstvím paliva.
Jedním z hlavních nebezpečí, jež hrozí v době plnění paliva do letadla a mohlo by ohrozit bezpečnost cestujících a techniky, je požár. Pro zamezení jeho vzniku musí být při plnění a odsávání paliva vždy dodržována všechna předepsaná bezpečnostní opatření (viz. dále).
Pro zachování maximální bezpečnosti a eliminaci výše zmíněných příčin musí být dodržována tato preventivní opatření.
-
V okolí letadla se nesmí vyskytnout otevřený oheň a je přísně zakázáno kouření – pro eliminaci vzniku požáru musí být každá osoba v okolí letadla řádně informovaná, a také musí být po celou dobu plnění na důležitých místech kolem letadla a plnícího vozidla umístěné výstražné nápisy nebo symboly „zákaz kouření“.
-
Během plnění palivem lze provádět obecný servis letadla, jako je manipulace se zavazadly nebo cateringové služby. Nesmí se ale provádět žádná údržba, která by mohla způsobit vznícení výparů paliva.
-
Radiostanice nesmí vysílat na krátkých vlnách a elektrické obvody v blízkosti palivových nádrží nesmí být spojovány nebo rozpojovány.
-
Zapalovací systémy motorů musí být vypnuty, stejně jako palubní radar.
-
GPU a APU mohou být v činnosti, ale nesmí být spouštěny nebo vypínány.
-
Horké motory letadla mohou způsobit vznícení a je tedy nutné postupovat s velkou obezřetností, aby se zabránilo rozlití paliva během plnění letadla s horkými motory, zejména jestliže je palivové plnící zařízení v těsné blízkosti letadla. Pokud by došlo k rozlití paliva, musí být ukončen proces plnění palivem a přijata opatření v souladu s místními předpisy letiště.
K eliminaci vzniku požáru a především zamezení jeho dalšího rozšíření je nutné stanovit další důležitá opatření. Hasící přístroje musí být připravené v dosahu místa plnění paliva do letadla. Mohou zůstat na plnícím vozidle za předpokladu, že budou v otevřených krytech nebo na stojanech s přichycením, umožňujícím rychlé uvolnění. Plnící hadice musí být vedené vyznačenými trasami tak, aby se zabránilo jejich přejetí obslužnými vozidly letadla. Hadice se nesmí kroutit a tvořit smyčky, tlakové plnící spojky a trysky pro horní plnění se nesmí táhnout po zemi. Na nepoužívaných spojkách musí být vždy připevněna prachová víka.
Požární bezpečnost
Nebezpečí požáru při plnění paliva vyplývá ze zápalnosti pohonných hmot. Letecký benzín je zařazený mezi hořlaviny I. třídy (nejvyšší stupeň) a letecký petrolej do II. třídy hořlavých látek. S těmito zařazeními souvisí i předepsané protipožární opatření. Mezi pasivní zařazujeme rozsah bezpečnostních ochranných pásem v okolí skladu LPH. Aktivními opatřeními je stanovené požární vybavení, druh a množství hasících látek, postupy při hašení a při provozu objektu ve smyslu schváleného požárního pořádku.
K vzplanutí LPH může dojít nejen jejich stykem s ohněm nebo hmotou o vysoké teplotě, ale i při výboji statické elektřiny. Všechny části palivového systému musí proto být vodivě propojené a uzemněné. Při plnění musí být propojeno také letadla s cisternou (resp. hydrantem).
Postup při úniku paliva
I malé úniky, případně rozlití paliva při plnění může mít stejně vážné důsledky jako velký únik paliva při poruše zařízení. Malé úniky jsou častější, hůře sledovatelné, jejich efekt je ovšem kumulativní. I nepatrné množství paliva, které unikne do vody, znamená její silné znečištění a zásadně snižuje kvalitu vody, čímž klesá možnost jejího využití.
Únik paliva může nastat na třech místech:
-
úniky při stáčení paliva a úniky ze skladu pohonných hmot
-
úniky z rozvodných potrubí
-
úniky při plnění paliva do letadla
Palivo se pak může dostat do vody jednou ze tří cest:
-
dešťovou kanalizací do povrchových vod
-
splaškovou kanalizací do čističky odpadních vod
-
prosáknutím do spodních vod
Do dešťové kanalizace se palivo dostává nejčastěji při úniku paliva na odbavovací ploše. Letecký petrolej je jedovatá látka a jeho negativní účinek je zřejmý na vodních tocích. Při úniku paliva hynou ryby, jiní vodní živočichové i rostliny. Konstrukčním opatřením na zamezení úniku paliva dešťovou kanalizací je vybavení kanalizace na odbavovací ploše odlučovačem ropných produktů.
Úniky jsou často způsobené špatným technickým stavem zařízení. Proto je nevyhnutelná pravidelná vizuální kontrola. Dalším opatřením je zákaz vykonávání údržby a opravy letadel na odbavovací ploše, ale jen v hangárech, které jsou vybaveny účinnými odlučovači. Zajímavosti a informace o situaci na Letišti Václava Havla Praha naleznete v Měsíčníku Terminál.
Do odpadové kanalizace se může palivo dostat při úniku z letadel v hangárech a dílnách. V případě, že nejsou lapače ropných produktů pravidelně kontrolované a čištěné, přestávají plnit svou funkci. Opatření na zamezení úniku paliva do čističky jsou podobné jako v případě dešťové kanalizace.
Při poškození podzemních nádrží nebo při úniku paliva na nezpevněných plochách se palivo dostává průsaky do spodních vod. Následně vytváří vrstvu na jejich hladině. Stavební předpisy by měly tuto možnost vyloučit. Navzdory tomu je stále mnoho zařízení, která nové předpisy nesplňují. Jsou zřízeny monitorovací vrty, z kterých jsou odebírány vzorky vody. Nevýhodou je, že odsáváním se sníží hladina spodních vod s nepříznivým dopadem na vegetaci. Dalším řešením je oddělení postihnuté oblasti vtaženou membránou z plastu do hloubky až 30 m. V každém případě dochází k narušení režimu spodních vod. Například v roce 1983 došlo na letišti Miami International k úniku přibližně 1,1 miliónů litrů paliva z hydrantového rozvodu pod odbavovací plochou. Bylo zřízeno 50 monitorovacích a šest odčerpávajíích vrtů, kterými se podařilo z podzemních vod odstranit okolo 450 000 litrů leteckého petroleje.
Odhalit únik paliva z podzemních nádrží nebo palivového potrubí je často problematické. I když má většina velkých letišť zřízeno monitorování úniku paliva pomocí vrtů, jde jen o zjišťování následků úniku paliva. Na přesnou lokalizaci poruchy a úniku paliva je možné využít značkovací látky. Obvykle jde o velmi prchavé látky, které se přidávají do paliva. Po několika dnech je možné určit místo poškození citlivým plynovým chromatografem. Protože je na určení místa využita značkovací látka, nejsou výsledky zkreslené předcházejícím znečištěním půdy.
Na každém letišti musí být pro případ ropné havárie vypracován plán, s kterým musí být obeznámeni všichni provozní pracovníci. Plán obsahuje nejen postupy zachycení a odstranění uniknutých látek a odstranění znečištěné zeminy, ale i preventivní opatření na zamezení ropné havárie. Každé rozlité palivo představuje odlišnou situaci zahrnující mnoho proměnných, jako rozsah rozlití, povětrnostní podmínky nebo například místo rozlití. Požadované opatření bude záviset na konkrétní situaci, takže žádný soubor pokynů nelze použít pro každý jeden případ. Pro prevenci rizik v důsledku rozlitého paliva je nejdůležitější rychlý zásah, dobrý úsudek a iniciativa velmi dobře vyškoleného personálu.
Oficiálním autorem a garantem článku je Tony. Aktualizováno dne 11.2.2023